• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-07 17:02:57 följande:
    Jag vet inte exakt hur många, men det är klart att det levde judar även där. I Gaza tvingades de ju ut 2005. Men det fanns ju så klart judiska samhällen där också. Och kristna araber, som definitivt har fördrivits, under de senaste 20 eller 30 åren. 
    🤣🤣 Vilket svammel 🤣🤣

Och självklart har du en källa? Var fick du det ifrån?
    Du skrev att lika många judar fördrevs från Västbanken. Redovisa tack. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-07 16:58:08 följande:
    Behöver jag källor för detta??? Om du inte vet detta så har du verkligen ingen kunskap. Jag tar det igen:

- alla organisationer som du räknat upp är Israel-fientliga
    - det är samma lagar för alla israeliska medborgare.
    - även om man gifter sig med någon i Israel gäller inte samma lagar som om man själv är medboragare. Också normalt.
    - Israel får, precis som andra länder, bestämma vilka de tar in från andra länder
    - Många länder har begränsningar när det gäller landköp. 
    - Man kan förlora uppehållsrätt, om man inte är medborgare och inte bor kvar - som i många andra länder.
    - Militärdomstol finns bara i område C på västbanken. 

Något som inte stämmer?

Detta är invändningarna från både FuckGoogle och mig själv, eftersom vi förstås är överens om detta, då det är enkel fakta, lätt att kolla upp.  

Om du tycker att det är NÅGOT där som inte stämmer, så får du väl säga det! 
    🤣🤣🤣 Det är absolut inte fakta. Det är verkligen bara svammel utan någon som helst förankring i fakta. Jag har redovisat vilka lagar som är diskriminerande mot palestinier. Detta bekräftas av Amnesty, FN, Human Rights Watch, Btselem och jättemånga juridiska experter.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 17:51:29 följande:
    🤣🤣 Vilket svammel 🤣🤣

Nej, det gjorde hon inte. Hon skrev att ungefär lika många judar fördrevs, även från Västbanken. Det är inte samma sak som att lika många fördrevs från Västbanken. Problem med svenska språket igen?
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-07 18:24:03 följande:
    Nej, det gjorde hon inte. Hon skrev att ungefär lika många judar fördrevs, även från Västbanken. Det är inte samma sak som att lika många fördrevs från Västbanken. Problem med svenska språket igen?
    🤣🤣🤣🤣

Så den otroligt stora skillnaden ligger i att hon skrev "ungefär" lika många? Tragikomiskt 🤣
  • Anonym (Antiextremist)

Fruktansvärda krigsbrott. Det är folkmord. 

• Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 18:27:48 följande:
    🤣🤣🤣🤣

Så den otroligt stora skillnaden ligger i att hon skrev "ungefär" lika många? Tragikomiskt 🤣
    Nej, det var inte det som var skillnaden. Intrycket att svenska inte är ditt modersmål förstärks.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 17:51:29 följande:
    🤣🤣 Vilket svammel 🤣🤣

Nej, jag skrev INTE så. Häng dig inte upp nu på något som du inte lyckas återge korrekt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 17:57:37 följande:
    🤣🤣🤣 Det är absolut inte fakta. Det är verkligen bara svammel utan någon som helst förankring i fakta. Jag har redovisat vilka lagar som är diskriminerande mot palestinier. Detta bekräftas av Amnesty, FN, Human Rights Watch, Btselem och jättemånga juridiska experter.
    Bestrider du att:

- alla medborgare i Israel har samma rättigheter
    - olika rättigheter angående giftemål bara gäller om en av paret inte är medborgare
    - även andra länder avgör själva om de tar inte flyktingar och vilka (titta på Ungern, t.o.m. EU-stater!)
    -  Även andra länder har begränsningar när det gäller landköp (om man t.ex. inte är medborgare). T.ex. Thailand, och många andra. 
    - Att man kan förlora uppehållsrätt, om man inte är medborgare och inte bor kvar i många andra länder. T.ex. Tyskland
    - Militärdomstol finns bara i område C på västbanken.  

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-07 19:28:48 följande:
    Nej, jag skrev INTE så. Häng dig inte upp nu på något som du inte lyckas återge korrekt. 

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism