Mrs Moneybags skrev 2024-11-19 10:24:33 följande:
Det är en tankevurpa att tro att man är annorlunda bara för att man ser annorlunda ut.
Jag ser definitivt annorlunda ut och även min son, men vi lever ett väldigt "svenskt" liv, vad nu det är. Även om vi har rötter i flera olika världsdelar.
Det är även en tankevurpa att tro att alla som ser ut som vi bor i utsatta områden. Det är inte min erfarenhet i alla fall.
Jag tror att du kanske behöver öppna ögonen lite och tänka lite större än dina egna tankar.
Hudfärgen avgör inte hur smart man är eller om man är kriminell.
Svenska barn i mångkulturella skolor kan klara sig alldeles utmärkt. Det beror helt på hur skolan är och hur barnens hemsituation ser ut.
I någon mening kan jag hålla med dig här. Jag har jobbat i miljöer dominerade av invandrare i Sverige. Min observation därifrån var att invandrarna var sinsemellan extremt olika. De bästa kollegorna, de man bytte pass för att få jobba med, var alla invandrare. De sämsta, som bara gnällde och var sura och jobbiga, var också invandrare. Svenskarna var väl ok men hade en mer jämn och medelbra nivå.
Ovanstående handlade nu om vuxna personer födda i Mellanöstern och Afrika. När det gäller gruppen som är födda i Sverige med sådan bakgrund tror jag att likheterna kan vara större. Jag menar att man har mer likartade förhållanden sinsemellan, oavsett vilken etnisk grupp man formellt tillhör. Sedan kommer det alltid att finnas individer som avviker från mönstret, det är naturligt.
Frågan här är baserad på var jag själv bor och vilka möjligheter som finns där. Jag bor i ytterstaden och har utsatta områden i närheten. Skulle jag bo i innerstaden eller i någon mer exklusiv villaförort (som där jag växte upp själv) skulle frågan se annorlunda ut. De invandrare som mina barn kommer att ha som klasskamrater kommer till största delen komma från utsatta områden, helt enkelt för att den gruppen dominerar så mycket. Sedan kan ju de vara justa personer iallafall. Jag har träffat ganska många reko unga personer med höga ambitioner när jag tidigare själv jobbat i en skola i ett utsatt område. Jag märkte inget med dem som jag skulle säga var dåligt, tvärtom.
Frågan här handlade om hur någon upplevt det att som svensk gå i en mångkulturell skola, där alla andra haft markant annan kulturell tillhörighet alternativt hur någon som förälder tänkt som valt en sådan skola. Att man kan ha olika föreställningar och principiella tankar om hur man ska tänka, vad som är rätt och fel, rasistiskt osv. är naturligt men det är en separat fråga.
När man läser artiklar som denna blir man lätt mörkrädd. Sedan kan det förstås finnas andra erfarenheter också.
Vesna Prekopic: ?Jag kände skuld för att inte ha lyckats? | Nyheter (vilarare.se)
Ny bok: Skolan en av största brottsplatserna | Nyheter (vilarare.se)