• Karriäristen

    Svenska barn i mångkulturell skola?

    Jag undrar vilka erfarenheter som finns av att ha barn med svenskt utseende och svensk identitet i tydligt mångkulturella skolor. Jag menar nu skolor där andelen svenskar uppgår till max 20-30% Vad har varit bra eller mindre bra?

    Rent allmänt vet jag att det finns bra skolor som domineras av invandrare, alltså där det råder lugn på lektionerna, meritpoängen är höga och eleverna generellt trivs. Att däremot vara svensk och gå i en sådan skola kan kanske ändå upplevas lite jobbigt? Att skolor med allmänt kaos suger är givet men det förekommer tyvärr även på många platser  där invandrarna inte dominerar.


    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?
  • TvillingmammaVästgöte
    fornminne skrev 2024-11-17 09:44:41 följande:
    Menar du att du aldrig har hört talas om skolor där de flesta barn har annat ursprung än svenskt? Det är numera vanligt. På vissa skolor har nästan alla barn annat ursprung och andra modersmål.

    Sen finns det förstås tvärtom också, dvs skolor där de flesta barn har svenska som modersmål. Och allt däremellan.

    TS fråga är väl hur det är att tillhöra majoritetsbefolkningen och gå i en skola där man är i minoritet. Om det upplevs som ett problem eller inte. Det beror mer på skolan och föräldrarna än på elevernas ursprung skulle jag säga. Vilket exempel i tråden också visar. 
    Frågan gällde en skola med en stor majoritet utlandsfödda som har höga meritvärden. Jag bad om ett verkligt exempel på en sådan skola. I min stad finns många skolor med en stor majoritet utlandsfödda men dessa skolor har alla mycket låga genomsnittliga meritvärden. 
  • fornminne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 09:56:51 följande:
    Frågan gällde en skola med en stor majoritet utlandsfödda som har höga meritvärden. Jag bad om ett verkligt exempel på en sådan skola. I min stad finns många skolor med en stor majoritet utlandsfödda men dessa skolor har alla mycket låga genomsnittliga meritvärden. 
    Då förstår jag, sorry om jag missförstod, men det var inte helt tydligt i trådstarten att TS bara syftade på skolor med bra kvalitet.

    Sen är det ju inte så att det bara finns skolor med höga meritvärden, och så finns det kaosskolor. Många skolor ligger snarare mitt emellan, en skola kan ha något lägre meritvärde men vara bra på andra sätt, osv.

    I Stockholmsområdet finns skolor med både höga meritvärden och hög andel barn med utländskt ursprung. De flesta av dessa barn har högutbildade och välintegrerade föräldrar. Det är mer avgörande än ursprung i sig.
  • Anonym (E)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 08:40:11 följande:
    Som ljushyad svensk är man i minoritet om man åker till Afrika.
    Det kanske inte är så vanligt att semestra i Afrika... Också stor jäkla skillnad på ett besök och att leva med det. En ljushyad svensk kommer aldrig fatta hur det är genom att stanna i Afrika några veckor.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 08:43:28 följande:

    Finns det sådana skolor? Jag har aldrig hört om någon? Kan du ge något exempel? 


    Mina barn gick på en Kunskapsskola, den var också  lugnare än den kommunala. På Kunskap var andelen utlandsfödda högre, men inte mer än 25%.
    I den kommunala var 8% utlandsfödda. 


    Jo då! Min son har gått i en skola där bara 10 % hade svensk bakgrund. Helt svenskt alltså. Mina barn var ju då halv svenskar. 

    Jag tycker inte det brukar vara problem när de är små. Bara i högstadiet skulle jag vara försiktig. Då kan det bli lite olika grupper. Min son råkade ut för att bli kallade för Svenne, medans lillebror fick något öknamn just för att han var halv tysk (det var dock redan på mellanstadiet). 
  • Anonym (E)
    Karriäristen skrev 2024-11-17 09:36:41 följande:
    Frågan handlar inte om åsikter utan om egna erfarenheter. Jag vill få svar främst från personer som antingen själva gått i en sådan skola eller som föräldrar haft sina barn där.

    Nivån 20-30% som jag nämnde i trådstarten var kanske missledande. Det jag främst tänker på är att vara max 10% svenskar i klassen. Sedan kan ju erfarenheter av mer ?blandade? skolor ändå vara relevanta.

    Jag tror inte att specifikt hudfärg har så stor betydelse. Däremot har föräldrarnas utbildningsbakgrund och sociala förhållanden stor betydelse. Samtidigt är det i många kommuner så att skolor med sämre förutsättningar får väldigt mycket mer pengar. Detta kan alltså kompensera för en hel del av bristerna. Det varierar dock mycket vilka system för omfördelning som används i olika kommuner.
    Och jag har erfarenhet både som elev och lärare, var det något mer du undrade?
  • SommarOchSolVårochBlommor

    I Malmö finns det hundratals sådana här klasser. Säkert i många andra utsatta områden med.

    Gick själv i gymnasiet i Malmö (20 år sedan). Var väl 50-50 på min skola. 

    En dag skojade vi med en kompis, vi höll alltid på och skoja, han hade kanske (vi vet inte utan höll bara på) tyska släktingar så vi kallade honom några tyska namn. Ett förslag var tydligen inte tyskt utan judiskt. Det tog inte 1 minut innan det nästan var slagsmål med ett gäng invandrade som ville veta om han var jude etc

    Det var första gången jag insåg hur otroligt hatade och utsatta judarna var i Malmö och detta var 20 år sen. 

    Massor av mina kompisar gick på skolor där majoriteten var invandrade. De var alla dåliga skolor med stora problem. Mycket rasism mot svenskar, judar men också mot svarta och romer.

  • Anonym (""Svensk"")

    Jag är adopterad och svart. Först gick jag i en väldigt svensk skola men mina väldigt välmenande men naiva föräldrar (adoptiv men säger mamma och pappa) trodde att det skulle vara bättre för mig med förort och förortsskola. Mångkulturella kompisar och så. Jag hade redan kompisar men det var bara svenskar vilket mina svenska föräldrar inte tyckte var bra. Vi flyttade till förort och bytte skola.

    Jag blev oerhört mobbad redan direkt i den nya skolan. Tafsad på, knuffad, kallad rasistiska saker, sexistiska saker, och det var bara kaos på lektionerna. Jag hade inte en enda kompis här. Jag grät och grät.

    Mina föräldrar försökte med att vi skulle lyssna på reggae, rap, se filmer och serier med svarta i och...Jag är inte från USA jag har 0 koppling till min egen kultur annat än hudfärg och 0 koppling till amerikansk svart kultur. 

    Jag blev vad som idag heter hemmasittare. Mina föräldrar ville inte förstå det här att den här miljön var sämre mycket sämre än den tidigare och att jag hade haft det bra med svenskar, svenska kompisar i svensk skola, men i 9:an fick jag flytta tillbaks skola och även att vi inte bodde där mer utan tillbaks i medelklassområde.

    Min man är svensk vilket mina (svenska) föräldrar inte gillade först och jag bor på landet. Jag och min dotter är de enda som inte är svenska här förutom en familj som har kiosken och gatuköket som är från Balkan. Jag trivs oerhört bra i den här miljön och vill inte ha hit fler som inte är svenskar.

  • Anonym (?)

    Här är uppdelningen snarare 50/50. Men det vi tydligt märker av är religösa värderingar som är mindre vanliga bland etniska svenskar. T ex motstånd till homosexualitet, att det är fel att fira halloween osv

  • Anonym (L)

    Min bror jobbade på en skola i ett utsatt område där majoriteten av eleverna var invandrare. 

    Det fanns förstås invandrarelever där som var skötsamma och studerade. Jag blir verkligen ledsen när jag tänker på dem. De nämns sällan i media och debatten och fick kämpa på i ett totalt kaos. 


    Några exempel:

    Motsättningar mellan olika invandrade minoriteter  inklusive bråk och brutala slagsmål med skador. 


    Hedersvåld och förtryck som elever utsattes för både i och utanför skolan.

    Rasism mot svarta elever från andra invandrade elever, inklusive hot och våld. 


    När polisen var på besök för att berätta om sitt arbete var det elever som skar sönder däcken på polisbilen. 


    Stölder av t.ex. datorer som var uppenbara insiderjobb. 


    Hot om våld mot lärare från gängkriminella föräldrar om lärarna satte ?fel? betyg, vilket ledde till att en del lärare inte vågade sätta rätt betyg. 


    Min bror blev hotad och trakasserad av två elever som han hade tillrättavisad när de störde. Det blir ett annat allvar när man vet att föräldrarna var tungt kriminella. 


    Jag skulle aldrig i livet sätta mitt barn i den skolan. Däremot gick mitt barn IES där det var väldigt många elever med invandrarbakgrund. De var inte i majoritet men en utgjorde stor andel och det var inga av ovanstående problem. 


    Skillnaden är att eleverna med invandrarbakgrund i sonens skola, varav flera kom från ?orten?, hade engagerade föräldrar som aktivt valde IES för sina barn. På den tiden hade IES en rätt hård disciplin som många invandrarföräldrar är vana vid från sina hemländer och uppskattar. 


    Det hände vid något tillfälle att sonen blev kallad jävla svenne av en invandrarkille när sonen hade en Sverige-tröja men då tog jag upp det med läraren direkt. Personalen tog sådant på allvar i IES eftersom det är ett oacceptabelt beteende. 

    Det fanns några få undantag av killar som körde ortenstil och en av dem i sonens klass blev tyvärr skjuten vilket var otroligt tragiskt och traumatiskt. Man blir verkligen ledsen och skakad när det kommer så nära. 


    När jag skriver ortenstil menar jag ungdomar som romantiserar gangsterlivet och klär sig som gängkriminella och inte alla invandrarungdomar från förorten. 


    Jag har själv jobbat i utsatta områden och det är definitivt inte alla ungdomar där som klär sig och beter sig så. Som jag skrev ovan anser jag att det är för mycket fokus på problematiska personer i utsatta områden när majoriteten inte är kriminella utan försöker leva ett normalt liv i kaoset som gängkriminella och ungdomar som beundrar dem skapar. 


    Som andra redan har konstaterat i tråden handlar det om fler faktorer än själva invandrarbakgrunden när det gäller skolor med en stor andel invandrare. 

  • Anonym (""Svensk"")
    Anonym (a) skrev 2024-11-17 09:27:49 följande:

    Denna karaktär ger ett märkligt intryck. Rasistiska uttryck och extremt mycket detaljer jämför med normala.


    Orden "Meritpoäng" "kaos" eller räkna i procent är inte rasism. Är det du morsan?
Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?