• Karriäristen

    Svenska barn i mångkulturell skola?

    Jag undrar vilka erfarenheter som finns av att ha barn med svenskt utseende och svensk identitet i tydligt mångkulturella skolor. Jag menar nu skolor där andelen svenskar uppgår till max 20-30% Vad har varit bra eller mindre bra?

    Rent allmänt vet jag att det finns bra skolor som domineras av invandrare, alltså där det råder lugn på lektionerna, meritpoängen är höga och eleverna generellt trivs. Att däremot vara svensk och gå i en sådan skola kan kanske ändå upplevas lite jobbigt? Att skolor med allmänt kaos suger är givet men det förekommer tyvärr även på många platser  där invandrarna inte dominerar.


    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?
  • Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2024-11-17 11:22:31 följande:

    Här är uppdelningen snarare 50/50. Men det vi tydligt märker av är religösa värderingar som är mindre vanliga bland etniska svenskar. T ex motstånd till homosexualitet, att det är fel att fira halloween osv


    Just det, jag glömde lägga till det i mitt ovanstående inlägg. Det var ett rent helvete för invandrarungdomar som var gay i skolan där min bror jobbade. De tydde sig till den etniskt svenska personalen för att kunna prata om det. De vågade inte berättade det för någon annan. 

    Det var det enda jag märkte att invandrarföräldrarna i IES reagerade på under föräldramöten. Det fanns en klubb för hbtqi-elever i skolan och det var inte populärt bland föräldrarna från Mellanöstern. 


    Det fanns även en elev med invandrarbakgrund som var ateist i skolan där min bror jobbade och han brukade diskutera det med min bror. Han vågade inte säga det högt bland andra elever. 


    Kvinnosynen var också ett problem. Många av killarna respekterade inte kvinnliga lärare och tjejerna blev trakasserade och kallade horor etc. 


    Många elever respekterade inte heller de etniskt svenska lärarna. Det lyssnade mer på lärare med samma etniska bakgrund som de själva. 

  • SommarOchSolVårochBlommor
    Anonym (""Svensk"") skrev 2024-11-17 11:21:34 följande:

    Jag är adopterad och svart. Först gick jag i en väldigt svensk skola men mina väldigt välmenande men naiva föräldrar (adoptiv men säger mamma och pappa) trodde att det skulle vara bättre för mig med förort och förortsskola. Mångkulturella kompisar och så. Jag hade redan kompisar men det var bara svenskar vilket mina svenska föräldrar inte tyckte var bra. Vi flyttade till förort och bytte skola.

    Jag blev oerhört mobbad redan direkt i den nya skolan. Tafsad på, knuffad, kallad rasistiska saker, sexistiska saker, och det var bara kaos på lektionerna. Jag hade inte en enda kompis här. Jag grät och grät.

    Mina föräldrar försökte med att vi skulle lyssna på reggae, rap, se filmer och serier med svarta i och...Jag är inte från USA jag har 0 koppling till min egen kultur annat än hudfärg och 0 koppling till amerikansk svart kultur. 

    Jag blev vad som idag heter hemmasittare. Mina föräldrar ville inte förstå det här att den här miljön var sämre mycket sämre än den tidigare och att jag hade haft det bra med svenskar, svenska kompisar i svensk skola, men i 9:an fick jag flytta tillbaks skola och även att vi inte bodde där mer utan tillbaks i medelklassområde.

    Min man är svensk vilket mina (svenska) föräldrar inte gillade först och jag bor på landet. Jag och min dotter är de enda som inte är svenska här förutom en familj som har kiosken och gatuköket som är från Balkan. Jag trivs oerhört bra i den här miljön och vill inte ha hit fler som inte är svenskar.


    Tråkigt att läsa hur dina föräldrar gjorde mot dig. Hemskt att de inte insåg att du är svenska. Skönt att du har fixat så du har det bra nu. 
  • Anonym (Skåne)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-17 09:56:51 följande:
    Frågan gällde en skola med en stor majoritet utlandsfödda som har höga meritvärden. Jag bad om ett verkligt exempel på en sådan skola. I min stad finns många skolor med en stor majoritet utlandsfödda men dessa skolor har alla mycket låga genomsnittliga meritvärden. 
    Eftersom jag numera bor granne med en internationell skola så jo, dessa finns klart också. Det är en karavan av Tesla, Mercedes, BMW, Lexus som lämnar av välklädda barn med rosetter här varje morron.

    Men det urvalet är ju lika skevt åt andra hållet.
  • Anonym (Uptown)

    Tycker skolor borde representera sammansättningen i landet i övrigt. Tror inte invandrare (antar jag du menar) själva vill gå i skolor som är alltför homogena.

    Skolor i usa med många asiatiska är extremt konkurrensutsatta bland eleverna. Kvällskurser och tutoring t ex driver upp normalnivån till den absurda med utbrändhet och självmord . Skolor med ffa svarta barn har lägre nivå. Allt beroende på rådande kultur.
    Jag tror inget av det är bra. Att jämföra med arbetsplatser där det t ex bara finns vita män får sämre lönsamhet än arbetsplatser med en olikartad sammansättning.

    Min tolkning är att en variation på sammansättning medger en större acceptans och kreativitet.

  • Anonym (E)
    Anonym (Uptown) skrev 2024-11-17 18:58:08 följande:

    Tycker skolor borde representera sammansättningen i landet i övrigt. Tror inte invandrare (antar jag du menar) själva vill gå i skolor som är alltför homogena.

    Skolor i usa med många asiatiska är extremt konkurrensutsatta bland eleverna. Kvällskurser och tutoring t ex driver upp normalnivån till den absurda med utbrändhet och självmord . Skolor med ffa svarta barn har lägre nivå. Allt beroende på rådande kultur.
    Jag tror inget av det är bra. Att jämföra med arbetsplatser där det t ex bara finns vita män får sämre lönsamhet än arbetsplatser med en olikartad sammansättning.

    Min tolkning är att en variation på sammansättning medger en större acceptans och kreativitet.


    Med fritt skolval så kan varken kommunen eller andra huvudmän styra vem som går i vilken skola, och många går enligt närhetsprincipen trots att de kan välja så då får man väldigt homogena skolor ändå.
  • Anonym (Gymnasiet)

    Gick i en gymnasieskola med 50/50 svenskar och invandrare (majoritet från mellanöstern, men också afrikaner, asiater och sydamerikaner). Har själv skandinaviskt ursprung.

    Det var kaos. Skrik, spring, mordhot, väldigt mycket bara ouppfostrade ungdomar som slängde ur sig så mycket skit. Blev kallad på polisförhör för en incident där en klasskompis skulle döda läraren, bl.a.
    De som skapade allt kaos var till 99% invandrare, främst från mellanöstern och Afrika.
    Vi ?svennar? trycktes ofta ner eftersom vi sällan sa ifrån lika hårt/kraftigt och var lätta att ?köra över?. Vi svenskar hånades och mobbades, mycket var rent rasistiskt.

    Alla invandrare skapade inte kaos - vilket nu säkert själva förstår - men de som skapade kaos var alltså invandrare. Jag hade flera vänner med invandrarbakgrund som tyckte situationen var lika hemsk och kaosartad som jag upplevde den.

    Det är mina erfarenheter av en skola med stor del invandrare, mina barn kommer aldrig gå i en sån skola. Vi väljer aktivt skolor med mycket svenskar för att de ska få lugna arbetsmiljöer.

  • Anonym (Uptown)
    Anonym (E) skrev 2024-11-17 19:04:38 följande:
    Med fritt skolval så kan varken kommunen eller andra huvudmän styra vem som går i vilken skola, och många går enligt närhetsprincipen trots att de kan välja så då får man väldigt homogena skolor ändå.
    Många invandrare bosätter sig i områden där man kanske känner sig välkommen (bland andra invandrare) så om fritt skolval inte existerade så skulle det gissningsvis bevara ännu mer homogent. Tror ett fritt skolval därför minskar en homogenitet

    om jag flyttade till kina så skulle jag antagligen välja ett svenskt område och svensk typ av skola själv. Mitt barn skulle antagligen inte bli integrerad och samtidigt så skulle barnet inte bli integrerad (med risk för mobbning) om den vore den enda svensken i en kinesisk skola.
  • Anonym (white trash)
    Anonym (Gymnasiet) skrev 2024-11-17 19:21:37 följande:

    Gick i en gymnasieskola med 50/50 svenskar och invandrare (majoritet från mellanöstern, men också afrikaner, asiater och sydamerikaner). Har själv skandinaviskt ursprung.

    Det var kaos. Skrik, spring, mordhot, väldigt mycket bara ouppfostrade ungdomar som slängde ur sig så mycket skit. Blev kallad på polisförhör för en incident där en klasskompis skulle döda läraren, bl.a.
    De som skapade allt kaos var till 99% invandrare, främst från mellanöstern och Afrika.
    Vi ?svennar? trycktes ofta ner eftersom vi sällan sa ifrån lika hårt/kraftigt och var lätta att ?köra över?. Vi svenskar hånades och mobbades, mycket var rent rasistiskt.

    Alla invandrare skapade inte kaos - vilket nu säkert själva förstår - men de som skapade kaos var alltså invandrare. Jag hade flera vänner med invandrarbakgrund som tyckte situationen var lika hemsk och kaosartad som jag upplevde den.

    Det är mina erfarenheter av en skola med stor del invandrare, mina barn kommer aldrig gå i en sån skola. Vi väljer aktivt skolor med mycket svenskar för att de ska få lugna arbetsmiljöer.


    I skolarna jag gick var det white trash i egentlig betydelse som skapade kaos.

    Jag uppfattar att det är sociala och sociaoekonomiska faktorer som formar dessa barns agerande. har ingenting med om de är invandrare eller inte.
  • Karriäristen
    Anonym (a) skrev 2024-11-17 09:27:49 följande:

    Denna karaktär ger ett märkligt intryck. Rasistiska uttryck och extremt mycket detaljer jämför med normala.


    Vad är poängen med detta. Att kalla en spade för en spade borde inte vara någon stor sak. Sedan finns det ingen poäng med att använda någon viss sorts begrepp. Att enstaka personer känner sig påhoppade är naturligt om man vill beskriva verkligheten, oavsett vilka ord man använder.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Karriäristen
    Anonym (L) skrev 2024-11-17 11:24:54 följande:

    Min bror jobbade på en skola i ett utsatt område där majoriteten av eleverna var invandrare. 

    Det fanns förstås invandrarelever där som var skötsamma och studerade. Jag blir verkligen ledsen när jag tänker på dem. De nämns sällan i media och debatten och fick kämpa på i ett totalt kaos. 


    Några exempel:

    Motsättningar mellan olika invandrade minoriteter  inklusive bråk och brutala slagsmål med skador. 


    Hedersvåld och förtryck som elever utsattes för både i och utanför skolan.

    Rasism mot svarta elever från andra invandrade elever, inklusive hot och våld. 


    När polisen var på besök för att berätta om sitt arbete var det elever som skar sönder däcken på polisbilen. 


    Stölder av t.ex. datorer som var uppenbara insiderjobb. 


    Hot om våld mot lärare från gängkriminella föräldrar om lärarna satte ?fel? betyg, vilket ledde till att en del lärare inte vågade sätta rätt betyg. 


    Min bror blev hotad och trakasserad av två elever som han hade tillrättavisad när de störde. Det blir ett annat allvar när man vet att föräldrarna var tungt kriminella. 


    Jag skulle aldrig i livet sätta mitt barn i den skolan. Däremot gick mitt barn IES där det var väldigt många elever med invandrarbakgrund. De var inte i majoritet men en utgjorde stor andel och det var inga av ovanstående problem. 


    Skillnaden är att eleverna med invandrarbakgrund i sonens skola, varav flera kom från ?orten?, hade engagerade föräldrar som aktivt valde IES för sina barn. På den tiden hade IES en rätt hård disciplin som många invandrarföräldrar är vana vid från sina hemländer och uppskattar. 


    Det hände vid något tillfälle att sonen blev kallad jävla svenne av en invandrarkille när sonen hade en Sverige-tröja men då tog jag upp det med läraren direkt. Personalen tog sådant på allvar i IES eftersom det är ett oacceptabelt beteende. 

    Det fanns några få undantag av killar som körde ortenstil och en av dem i sonens klass blev tyvärr skjuten vilket var otroligt tragiskt och traumatiskt. Man blir verkligen ledsen och skakad när det kommer så nära. 


    När jag skriver ortenstil menar jag ungdomar som romantiserar gangsterlivet och klär sig som gängkriminella och inte alla invandrarungdomar från förorten. 


    Jag har själv jobbat i utsatta områden och det är definitivt inte alla ungdomar där som klär sig och beter sig så. Som jag skrev ovan anser jag att det är för mycket fokus på problematiska personer i utsatta områden när majoriteten inte är kriminella utan försöker leva ett normalt liv i kaoset som gängkriminella och ungdomar som beundrar dem skapar. 


    Som andra redan har konstaterat i tråden handlar det om fler faktorer än själva invandrarbakgrunden när det gäller skolor med en stor andel invandrare. 


    Jag har själv ganska stor erfarenhet av att båda jobba och bo i områden med många invandrare. De flesta i min familj har också, oberoende av varandra, sådana erfarenheter. Vi har alltså inte bott i något sådant område tillsammans utan alla har bara haft olika jobb och roller där.


    Min bror jobbade på en skola i ett utsatt område med höga betyg och bra trivsel. Det var en framgångsrik skola och är, såvitt jag vet, det fortfarande. Dit sökte de duktiga eleverna från hela området. Om det fanns några svenskar där så var de extremt få. Jag vet dock ingenting om hur dessa svenskar, eller deras föräldrar, upplevde denna typ av skola och det är det som den här tråden handlar om.


    Att det även finns skolor med kaos, kriminalitet och liknande är givet. Eftersom det verkar korkat att ens fundera på att sätta sina barn i en sådan skola är den erfarenheten inte så relevant. Man kollar ju upp skolan innan man väljer den.


    Sanningen ligger i betraktarens öga
Svar på tråden Svenska barn i mångkulturell skola?