• Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
  • Anonym (Py)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 18:54:24 följande:
    Hahahaha va?!? Skrattande Vad snackar du om?
    Eftersom barnen inte kan vara ensamma med den föräldern. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:11:39 följande:
    Eftersom barnen inte kan vara ensamma med den föräldern. 
    Säger vem?
  • Anonym (Py)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 19:10:47 följande:
    Fast pappor tar också föräldradagar under sommaren, ganska vanligt.
    Och det är ju helt rimligt att de gör. Att båda föräldrarna tar ut föräldradagar och går omlott om man vill förlänga barnens lov. Det tror jag att få säger emot. När man däremot roffar åt sig populära dagar, på bekostnad av sina kollegor och sin arbetsgivare, blir det ett problem. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 19:12:03 följande:
    Säger vem?
    De som roffar åt sig ledighet. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:16:10 följande:
    De som roffar åt sig ledighet. 
    Jaså det gör de? De talar om för dig att deras män är inkompetenta och inte kan ha barnen på egen hand? Jag är minst sagt skeptisk till det...

Och åter till frågan - vad menar du med detta egentligen? Du riktar dig till MIG, så vad menar du?
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 18:53:48 följande:
    Jag förstår inte, varför skaffade du barn med en inkompetent partner?

• Anonym (Py)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 19:22:56 följande:
    Jaså det gör de? De talar om för dig att deras män är inkompetenta och inte kan ha barnen på egen hand? Jag är minst sagt skeptisk till det...

Och åter till frågan - vad menar du med detta egentligen? Du riktar dig till MIG, så vad menar du?
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 18:53:48 följande:
    Jag förstår inte, varför skaffade du barn med en inkompetent partner?
    Du vurmar ju för rätten att köra över sina kollegor. Jag kan inte anta annat än att din partner är för inkompetent för att ensam ta hand om barnen. Annars kan man ju gå omlott/varannat år. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:24:50 följande:
    Du vurmar ju för rätten att köra över sina kollegor. Jag kan inte anta annat än att din partner är för inkompetent för att ensam ta hand om barnen. Annars kan man ju gå omlott/varannat år. 
    Så om man vill vara ledig med sina barn över jul så måste man självklart ha en inkompetent partner. Tankevurpa utan dess like där från dig.
  • Anonym (Pell)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-12-03 18:41:19 följande:
    Och hur tror du att det blir när alla dessa småbarnsföräldrar kräver sin ledighet samtidigt och verksamheten stannar?
    Om nu alla utan ungar söker sig därifrån?

Jo, då blir det så att de utfasas och att man början tänka i mina banor. Då får man en problemfri personal att hantera!
    Nä du, då tar de som arbetat där längst ledigt alla högtidsdagar. Det har jag varit med om. De äldre tanterna ansåg att de hade mer rätt att välja för att de arbetat där längst. 
  • Elin pelin
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 19:28:27 följande:
    Så om man vill vara ledig med sina barn över jul så måste man självklart ha en inkompetent partner. Tankevurpa utan dess like där från dig.
    Nej, men om partnern är hemma kanske man kan jobba någon klämdag för att låta sina kollegor också vara hemma och inte behöva jobba hela julen. 
    Att du vill vara hemma med dina barn förstår vi, vi vill alla vara hemma med våra barn, även de med äldre barn (för barn födda innan 2014 fick man föräldradagar till de var 8år). Säg som det är istället att du vill vara ledig, säg inte att det är för barnen inte ska vara på fritids/förskola när den andra föräldern är hemma.
  • Anonym (Tt)
    Anonym (S) skrev 2024-12-03 18:09:37 följande:
    Jag har tre barn och har lyckats lösa alla somrar och jul/nyår utan att ta föräldraledigt. Jag ansöker om semester som alla andra och är med och kompromissar om det skulle behövas. På så sätt har alla chans att kunna få ledigt så att de kan resa och vara med sina nära och kära eller vad de nu vill göra med sina semesterdagar.

Så gjorde jag också. Jag hade massor av föräldrardagar sparade (tvillingar) och hade lätt få ledigt som det passade mej, men det skulle aldrig falla mej in att göra  så på bekostnad av någon annan.

Jag ansökte aldrig om föräldradagar Inför sommarsemester eller jul- höst-och påsklov. Vi, ca 15 st som jobbade pratade i hop oss om ledigheter så att det blev bra för alla. Sen när ledigheterna var spikade kunde jag lägga till föräldrarledighet utanför det schemat eller ta några av dom planerade semesterdagarna som föräldrarledighet. 

Att sätta sin familj och sina barn i första rummet behöver inte betyda att man samtidigt är ett rövhål mot sina arbetskamrater. 

Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!