• Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
  • Anonym (Nja)
    Elin pelin skrev 2024-12-03 19:36:26 följande:
    Nej, men om partnern är hemma kanske man kan jobba någon klämdag för att låta sina kollegor också vara hemma och inte behöva jobba hela julen. 
    Att du vill vara hemma med dina barn förstår vi, vi vill alla vara hemma med våra barn, även de med äldre barn (för barn födda innan 2014 fick man föräldradagar till de var 8år). Säg som det är istället att du vill vara ledig, säg inte att det är för barnen inte ska vara på fritids/förskola när den andra föräldern är hemma.
    Jag har varken sagt bu eller bä, och nu var det inte heller dig jag skrev till utan en som verkar vilja få alla småbarnsföräldrar till att vara inkompetenta, de som jobbar för att de valt ett jobb de tydligen inte klarar av och deras partners för att de tydligen inte klarar av att vara ensamma med barnen. Eller tycker du att det låter logiskt bara för att man vill vara ledig över jul med familjen...?
  • Anonym (Py)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 19:42:04 följande:
    Jag har varken sagt bu eller bä, och nu var det inte heller dig jag skrev till utan en som verkar vilja få alla småbarnsföräldrar till att vara inkompetenta, de som jobbar för att de valt ett jobb de tydligen inte klarar av och deras partners för att de tydligen inte klarar av att vara ensamma med barnen. Eller tycker du att det låter logiskt bara för att man vill vara ledig över jul med familjen...?
    För mig är det totalt världsfrånvänt att bete sig som ett svin och roffa, så jag utgår helt enkelt ifrån att det där hemma finns en partner som inte kan ta hand om barnen. I annat fall är roffaren ett svin. Vad är bäst?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:46:17 följande:
    För mig är det totalt världsfrånvänt att bete sig som ett svin och roffa, så jag utgår helt enkelt ifrån att det där hemma finns en partner som inte kan ta hand om barnen. I annat fall är roffaren ett svin. Vad är bäst?
    Som sagt, en rejäl tankevurpa. Det finns ingen logik bakom ditt antagande. Du har inte tänkt på den (i mitt tycke) större möjligheten att man vill fira jul tillsammans som familj? Och ärligt talat skiter jag i om du eller resten av världen tycker att jag är ett svin för det.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Nja) skrev 2024-12-03 19:49:09 följande:
    Som sagt, en rejäl tankevurpa. Det finns ingen logik bakom ditt antagande. Du har inte tänkt på den (i mitt tycke) större möjligheten att man vill fira jul tillsammans som familj? Och ärligt talat skiter jag i om du eller resten av världen tycker att jag är ett svin för det.
    Fast om man vill fira jul med sina barn varje år, får man se till att ha ett jobb där man är  ledig varje jul. Svårare än så är det inte.

Det du säger motsäger inte vad jag skrev. Du bekräftar bara att vederbörande är en egoistisk skithög.
  • Anonym (.....)

Vilken tur att inte bittra människor på familjeliv är dom som bestämmer lagarna i Sverige.
    Ni är arga på era kollegor men eran dåliga chefer vågar ni inte säga något till.
    Dom flesta jobb kan lösa vikarier, anställa extra personal osv för att lösa bemanningen.
    För vår arbetsgivare är vi ALLA utbytbara, det tar någon månad och vips har någon ny tagit din plats.
    Men för dina barn är du den enda mamman eller pappan och du är deras värld så och vi har en föräldraförsäkring som ger oss möjlighet att vara med våra barn så använd den som det bäst passar din familj.
    Jag tänker inte acceptera att moraltanter och gubbar ska läxa upp mig eller någon annan när dom är för FEGA för att ens ifrågasätta sin egen chef.
    Typiskt svensk sparka neråt och slicka uppåt.
    Det är väldigt få positioner i vårt samhälle som är så pass svåra att ersätta under en period som folk beskriver i tråden, men dom som har dessa positioner har också en mycket fetare lön och kanske kan nöja sig med att skippa semestern då och då.
    Men att vanligt folk med lön på typ 30 000 i månad ska anpassa hela sitt liv för sin arbetsgivare går jag inte med på! Aldrig!

• Anonym (Nja)
    Anonym (Py) skrev 2024-12-03 19:51:25 följande:
    Fast om man vill fira jul med sina barn varje år, får man se till att ha ett jobb där man är  ledig varje jul. Svårare än så är det inte.

Det du säger motsäger inte vad jag skrev. Du bekräftar bara att vederbörande är en egoistisk skithög.
    Får och får, det bestämmer inte du och ingen annan heller. Svårare än så är det inte.

Jag har inte bekräftat ett dugg. Det är dina sjukliga fantasier om andras partners som spökar här. Du visar om och om igen att du saknar logiskt tänkande, eller så spelar du bara för att du tror att du ska vinna någon slags poäng.
  • Anonym (Tt)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 19:09:45 följande:

Fast dubblar man lönen finns det många som gärna hade jobbat under sommaren eller julen.
    På en arbetsplats finns det blandat med folk, många småbarnsföräldrar men många som precis börjat jobba och utan barn som gärna jobbar någon vecka  extra med lite högre lön. Sen kan arbetsgivaren själv jobba, har aldrig varit med om en chef som jobbar under sommar och jul dom flesta sitter hemma så varför ska man kräva att en ssk med 30 000 i lön ska låta sina små barn gå på jourdagis med okända vuxna bara för att chefen med 50 000 i lön ska sitta bekvämt i sitt hem och utan att behöva lösa några problem ? 

Du verkar ha en väldigt skev uppfattning som tror att det går att ersätta personal med outbildade eller nyanställda. På min arbetsplats går det inte. Och på dom flesta andra arbetsplatser går det inte heller. Det är nog väldigt få ställen där man kan ta in en random person utan erfarenhet eller låta verksamheten skötas av nyanställda oerfarna och få verksamheten att rulla.

• Anonym (J)
    Anonym (Teamis) skrev 2024-12-03 18:58:37 följande:
    Hur tänkte du nu?
    Behovet att ha personal på plats försvinner ju inte för att man låter bli att anställa föräldrar (och därmed halverar rekryteringsbasen). Grundproblemet är ju att inte alla kan få ledigt. Det skapas en konflikt av ts chef oprofessionella formuleringar. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-03 19:54:33 följande:

Vilken tur att inte bittra människor på familjeliv är dom som bestämmer lagarna i Sverige.
    Ni är arga på era kollegor men eran dåliga chefer vågar ni inte säga något till.
    Dom flesta jobb kan lösa vikarier, anställa extra personal osv för att lösa bemanningen.
    För vår arbetsgivare är vi ALLA utbytbara, det tar någon månad och vips har någon ny tagit din plats.
    Men för dina barn är du den enda mamman eller pappan och du är deras värld så och vi har en föräldraförsäkring som ger oss möjlighet att vara med våra barn så använd den som det bäst passar din familj.
    Jag tänker inte acceptera att moraltanter och gubbar ska läxa upp mig eller någon annan när dom är för FEGA för att ens ifrågasätta sin egen chef.
    Typiskt svensk sparka neråt och slicka uppåt.
    Det är väldigt få positioner i vårt samhälle som är så pass svåra att ersätta under en period som folk beskriver i tråden, men dom som har dessa positioner har också en mycket fetare lön och kanske kan nöja sig med att skippa semestern då och då.
    Men att vanligt folk med lön på typ 30 000 i månad ska anpassa hela sitt liv för sin arbetsgivare går jag inte med på! Aldrig!

Det är ju verkligen du som är bitter. Det är ju tydligt att folk beter sig som svin just för att de kan. Därav behöver föräldraförsäkringen ses över. Och du har rätt i att folk borde kräva mer av sina chefer, dvs att de styr upp hur folk ansöker och utnyttjar föräldraledigheten som ett trumfkort. Varför är det så onaturligt för dig att man hjälps åt och ställer upp för varandra på en arbetsplats. Jag lovar dig att många chefer jobbar långt mer än heltid, inte har möjligheter att jobba deltid och har beredskap och jour när du själv sitter hemma i godan ro. Problemet är att många tolkar föräldraledigheten som en mänsklig rättighet, att man är fri från krav och ansvar bara för att man har ett barn och kan ta ut föräldraledighet. Alla människor vill fira jul med sin familj, det kan inte vara svårt att förstå. Hur man med gott samvete kan sitta år efter år och kräva sin "rätt" när man vet hur kollegorna får jobba istället det kan jag inte förstår. Men den dagen du själv behöver semester för en viktig resa eller möte eller bröllop eller vad som helst och blir nekad för ingen kollega ställer upp och jobbar så kanske du förstår innebörden av att ge och ta. 
  • Anonym (.....)
    Anonym (Tt) skrev 2024-12-03 19:59:18 följande:

Du verkar ha en väldigt skev uppfattning som tror att det går att ersätta personal med outbildade eller nyanställda. På min arbetsplats går det inte. Och på dom flesta andra arbetsplatser går det inte heller. Det är nog väldigt få ställen där man kan ta in en random person utan erfarenhet eller låta verksamheten skötas av nyanställda oerfarna och få verksamheten att rulla.

Ok beskriv ditt jobb som gör dig så mycket viktigare för din arbetsgivare än oss andra dödliga?
    Om du nu är så oersättlig som  du nu tror så lär du ha mycket högre lön än oss alla andra ersättliga och förmodligen kommer din chef kompensera dig väl om du måste jobba under julen för du är oersättlig och dig vill man inte förlora.

Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!