• Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 07:34:30 följande:

Inse bara att staten tycker att det är viktigare att småbarn får vara hemma med sina föräldrar över jul och sommar, än att barnlösa ska kunna klappa sina nakenkatter då. Eller att äldre, som glömt hur det är att ha småbarn, ska fira med barnbarnen. Det är så lagen ser ut, och det gör den av en anledning. Bli politiskt engagerade och lobba för lagändring om det nu sticker så mycket i ögonen. 

Nej det är inte det lagen säger. Anställda har även rätt att ta ut semester och har rätt till 4 v sammanhängande semester på sommaren. Jag är inte heller barnlös, bitter, gammal eller har glömt hur det är att vara förälder. Mitt yngsta är 8 år och jag kan ta fl men inser att man har ett ansvar var och en för att en arbetsplats ska fungera, verksamheten gå ihop och att en vuxen människa bör ha lärt sig vad det innebär att ge och ta. Dessutom återigen finns ofta två föräldrar och det går alldeles utmärkt att lösa barnens lov om båda föräldrar tar ut del av ledigheten. Och dessutom kan få tid tillsammans. Barnen måste inte vara tillsammans med både mamma och pappa hela jullovet. Inget kan få mig att se det som ett argument. 
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 07:34:30 följande:

Inse bara att staten tycker att det är viktigare att småbarn får vara hemma med sina föräldrar över jul och sommar, än att barnlösa ska kunna klappa sina nakenkatter då. Eller att äldre, som glömt hur det är att ha småbarn, ska fira med barnbarnen. Det är så lagen ser ut, och det gör den av en anledning. Bli politiskt engagerade och lobba för lagändring om det nu sticker så mycket i ögonen. 

Nej, lagstiftaren har inga sådana tankar. Att vissa ledighetssugna småbarnsföräldrar helt struntar i att samarbeta med sina kollegor, i sina andra relationer och i sitt arbete är snarare en oförutsedd konsekvens av lagstiftningen, och en förändring i den allmänna andan. Men det är ju intressant att du på djupet alltså inte förstår att även personer utan barn kan ha nära relationer. Det säger nog mer om dig än om dem.
  • Anonym (Men snälla)

Jag har en snart ett-åring och en 12-åring. Jag hade också glömt vad det innebär att vara småbarnsföräldrar (under 5 år) innan jag fick min yngsta. Så jag vill hävda att du med en 8-åring och du med en 10-åring visst har glömt. Småbarn kräver extremt mycket av en. De flesta blir naturligt ego när de har småbarn, då det handlar om överlevnad. Kollegors önskemål osv hamnar långt ner i mina tankar. Min äldsta i mellanstadieåldern (årskurs 5) klarar av att både vara på fritids på jullovet och delar av sommarlovet. Min yngsta kommer jag vilja hålla hemma alla lov. Innan jag fick min yngsta kunde jag också störa mig på småbarnsföräldrar (eftersom jag hade glömt). Men vips så förstår jag dem nu. 

• Jemp
    Anonym (Pi) skrev 2024-12-04 22:25:55 följande:
    Jag är inte personligt drabbad, arbetar på en arbetsplats utan arbete på röda dagar. Arbetsgivaren anställer väl folk i tron om att de vet vilket arbete de har valt, och att det innebär obekväma arbetstider.

Men du bemöter ju inte argumentet. Det som irriterar mig är att man låtsas att det handlar om "barnens bästa" när det i många fall enbart är att föräldern är sugen på ledigt. Och jo, i de fallen tycker jag att det är kollegorna som sätter sina kollegor i skiten. 
    arbetsgivaren bör ju känna till vilka lagar hen har att förhålla sig till, och sina anställdas rättigheter.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 08:32:27 följande:

Jag har en snart ett-åring och en 12-åring. Jag hade också glömt vad det innebär att vara småbarnsföräldrar (under 5 år) innan jag fick min yngsta. Så jag vill hävda att du med en 8-åring och du med en 10-åring visst har glömt. Småbarn kräver extremt mycket av en. De flesta blir naturligt ego när de har småbarn, då det handlar om överlevnad. Kollegors önskemål osv hamnar långt ner i mina tankar. Min äldsta i mellanstadieåldern (årskurs 5) klarar av att både vara på fritids på jullovet och delar av sommarlovet. Min yngsta kommer jag vilja hålla hemma alla lov. Innan jag fick min yngsta kunde jag också störa mig på småbarnsföräldrar (eftersom jag hade glömt). Men vips så förstår jag dem nu. 

Tråkigt att du har så dåligt minne, det har inte jag. Tråkigt också att du inte tycker den andra föräldern är kapabel att ta del av föräldraledigheten eller att ni inte klarar att vara själva med barnet. Det är ju rätt oroväckande måste jag säga.
  • Anonym (S)

Jag har också en liten men har inga behov alls av att köra över mina kollegor vad gäller semester. Jag ansöker på lika villkor och det fungerar fint ändå, just för att ingen kör sitt egorace och alla samarbetar.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (S) skrev 2024-12-05 09:18:54 följande:
    Jag har också en liten men har inga behov alls av att köra över mina kollegor vad gäller semester. Jag ansöker på lika villkor och det fungerar fint ändå, just för att ingen kör sitt egorace och alla samarbetar.
    Och i den bästa av världar är det så.
    Jag har också hyfsat små barn.
    Jag vill också umgås med familj och släkt under jul.
    Men man kan inte få som man vill alltid. Sånt är livet.

Jag skulle absolut kunna slänga in FL när jag vill trumfa kollegor som inte har barn men det gör jag inte (och ja jag har dagar kvar).
    Oavsett vem som har barn eller inte så försöker alla göra sitt bästa för att få ihop ett schema över jul/nyår samt inför sommaren som alla ändå kan känna är "okej".  Man tittar också på hur det sett ut föregående år, var det någon som fick flytta från julveckan till nyårsveckan fast hen egentligen hade önskat jul?
    Var det någon som fick dela sin semester och ta v 27+28 samt 31-33 pga inte gick att lösa bemanningen v 29-30 annars? I så fall har hen första tjing på sammahängande semester nästa år.

I en vettig personalgrupp har både chefer och medarbetare koll på sånt här!!

Man är inte en dålig förälder för att man något år väljer bort en längre ledighet med sitt barn. Och kan vi bara sluta säga att julen är barnens högtid och att ingen annan grupp/kategori/whatever har något värde av att fira jul. Hundägare, tant i svampskogen, barnfri, barnlös, veteran, jobbonär osv osv in absurdum.

För mig handlar det fortfarande ytterst om personalpolitik, samarbete OCH inte minst att chefer och ledare lär sig arbetsrätten så att de utifrån den kan fatta rättvisa beslut. Och det är inte att godkänna alla föräldraledigheter på ett bräde för att man inte kan reglerna utan man måste kolla upp att var och en som söker har rätt att få ledigt. Annars ska den läggas på högen av önskemål om semestrar som alla andra. Och har vederbörande förälder då ingen semester kvar utan vill söka tjänstledigt så har den lägst prio av alla.
    (Sen VET jag att det går att fulvabba men inte om förskolan/fritids är stängt för då skulle du ju löst omsorgen på annat vis och har inte rätt att vabba och jag VET att det går att lägga sig sjuk en vecka utan läkarintyg. Men det är avarter av gott medarbetarskap).
  • Anonym (.....)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-12-05 08:02:34 följande:
    Ja, det får man men frågan kvarstår, varför har en 10åring mer rätt till sin förälder hela julen än en 11åring bara för de ändrade reglerna för föräldraledigheten?

Om man nu håller på att hävda att det är för barnen man ska vara ledig hela julen så borde väl alla barn bara lika värda? Då kanske man ska vara lite kollegial?
    Fast det är upp till 12 år så 11 åringen har precis samma rättigheter som 10 åringen.
    Ayr vara föräldraledig är att ta hand om barn som inte ska vara ensamma hemma, en 12 åringen klarar av att vara ensam hemma.
  • Anonym (Gå ner i tid)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-05 12:13:22 följande:
    Fast det är upp till 12 år så 11 åringen har precis samma rättigheter som 10 åringen.
    Ayr vara föräldraledig är att ta hand om barn som inte ska vara ensamma hemma, en 12 åringen klarar av att vara ensam hemma.
    Varför ska man då kunna spara föräldradagar tills ungarna är 12?
    Ja, en 12åring som inte klarar sig själv några timmar har något problem.

Samhället borde definitivt sänka åldern till 9-10. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (.....) skrev 2024-12-05 12:13:22 följande:
    Fast för barn födda 2013 (dvs 11 år) fick man föräldradagar till de var 8år. Jag förstår att det är regler men jag vill mest visa det absurda i att föräldrar hävdar barnens rätt till sina föräldrar när de tar ledigt hela julhelgen.
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym (Gå ner i tid) skrev 2024-12-05 13:30:28 följande:
    Varför ska man då kunna spara föräldradagar tills ungarna är 12?
    Ja, en 12åring som inte klarar sig själv några timmar har något problem.

Samhället borde definitivt sänka åldern till 9-10. 
    Barn mognar olika takt.vissa 12-åringar behöver mer tid med sina föräldrar. Mitt barn är moget, och behöver det inte. Medan vissa behöver det. Personligen tycker jag att vabbandet borde höjas också, till typ 14-15. Inte vill man egentligen lämna ett barn i yngre tonåren ensam hemma med hög feber. Men är positiv till att de höjt föräldrapenningen från 8 till 12 år. (Kommer dock själv inte att nyttja det. Men allt som ger föräldrar mer tid med sina barn anser jag är sunt)
  • Anonym (Gå ner i tid)
    Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 13:41:16 följande:
    Barn mognar olika takt.vissa 12-åringar behöver mer tid med sina föräldrar. Mitt barn är moget, och behöver det inte. Medan vissa behöver det. Personligen tycker jag att vabbandet borde höjas också, till typ 14-15. Inte vill man egentligen lämna ett barn i yngre tonåren ensam hemma med hög feber. Men är positiv till att de höjt föräldrapenningen från 8 till 12 år. (Kommer dock själv inte att nyttja det. Men allt som ger föräldrar mer tid med sina barn anser jag är sunt)
    Men snälla "men snälla"! Tonåringar med feber klarar sig utmärkt själva! Annars klarar väl ingen sig själv med feber? 
    Du får ta tjänstledigt om dina stora barn inte klarar en influensa några timmar själva. Fast då är det kanske inte lika viktigt att 14åringar ska övervakas när de är förkylda?
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym (Gå ner i tid) skrev 2024-12-05 13:51:13 följande:
    Men snälla "men snälla"! Tonåringar med feber klarar sig utmärkt själva! Annars klarar väl ingen sig själv med feber? 
    Du får ta tjänstledigt om dina stora barn inte klarar en influensa några timmar själva. Fast då är det kanske inte lika viktigt att 14åringar ska övervakas när de är förkylda?
    Ja, jag kommer troligen ta tjänstledigt om mitt stora barn är väldigt sjukt, eller så tar jag en sparad föräldradag och är hemma med yngsta samtidigt. Men absolut, oftast klarar ett barn i yngre tonåren att ta hand om sig själv vid måttlig sjukdom över dagen. 

Okej, så du är ensamstående (?) och har en 1-åring just nu? Då är du väl redan föräldraledig och kommer så vara ett tag så då är kanske inte dina åsikter så relevanta. Är du i en relation är du ju definitivt helt irrelevant.

Jag (ensamstående) har barn i mellanstadiet och yngre högstadiet och skulle verkligen mer än gärna få fira jul med dem. Besvikelsen hos dem när jag sa att jag måste jobba är verkligen inte rolig. :( Men det beror helt och hållet på folk som resonerar som du i mitt fall, med skillnaden att det finns 2 föräldrar i deras familjer, de måste alltså inte trumfa alla andra med sina föräldradagar, för de hade kunnat pussla tack vare att de är två, men de gör det gör att de kan och för att de är egoistiska.

Men tro mig, vi är flera som får lida för det och de kollegor som gör så här år efter år finns INTE med på vår lista av kollegor vi ställer upp för när det blir jobbigt och det är helt och hållet självförvållat av dem att de får klara sig själva. Man ger och tar på arbetsplatser där det inte finns överflöd av folk eller går att plocka in vikarier.

If you're not a teamplayer, get ready to get played.

Anonym (Men snälla) skrev 2024-12-05 13:41:16 följande:

Vabba en 14-15 åring? Ens en 12-åring? Du måste skämta..

Från 10 klarar de allra flesta att vara hemma själv en dag, särskilt om man kan komma hem på lunchen och titta till dem men även utan den möjligheten. De har ju liksom telefoner så man kan höra av sig och kolla läget.

Från 12 och tonåren och framåt förväntas de klara sig själva. Blir mörkrädd över att höra att någon tycker att tonåringar ska "vabbas".

Min 14-åring lagar mat till oss de dagar jag slutar sent, har sitt eget liv och skulle nog tro att jag var galen om jag sa att jag skulle "sköta om hen" när hen var sjuk. Hen är ju halvvägs in i vuxenlivet.

Att vabba en tonåring är okej om det finns funktionsnedsättning men det finns ju redan inskrivet i socialförsäkringslagarna. Men vabba en normal tonåring, det låter som höjden av hönsmamma.

• Anonym
    Anonym (less på egoföräldrar) skrev 2024-12-06 20:49:24 följande:

Vabba en 14-15 åring? Ens en 12-åring? Du måste skämta..

Från 10 klarar de allra flesta att vara hemma själv en dag, särskilt om man kan komma hem på lunchen och titta till dem men även utan den möjligheten. De har ju liksom telefoner så man kan höra av sig och kolla läget.

Från 12 och tonåren och framåt förväntas de klara sig själva. Blir mörkrädd över att höra att någon tycker att tonåringar ska "vabbas".

Min 14-åring lagar mat till oss de dagar jag slutar sent, har sitt eget liv och skulle nog tro att jag var galen om jag sa att jag skulle "sköta om hen" när hen var sjuk. Hen är ju halvvägs in i vuxenlivet.

Att vabba en tonåring är okej om det finns funktionsnedsättning men det finns ju redan inskrivet i socialförsäkringslagarna. Men vabba en normal tonåring, det låter som höjden av hönsmamma.

Förutom i undantagsfall, men då får man läkarintyg.
    Min son var rejält sjuk i körtelfeber, då vabbade jag trots ålder på 13, nästan 14 år.
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym skrev 2024-12-07 09:57:05 följande:
    Förutom i undantagsfall, men då får man läkarintyg.
    Min son var rejält sjuk i körtelfeber, då vabbade jag trots ålder på 13, nästan 14 år.
    Ja, alltså. Det var i sådana fall jag menade. Inte en vanlig förkylning alltså 
  • Anonym (Jobbavarjejul)

Jag utgår från att alla som söker föräldraledighet över varje jul själva kan tänka sig att jobba varje jul sen när föräldradagarna inte får tas ut längre? Precis som vi utan småbarn får jobba varje jul för att täcka för de som är föräldralediga?

Jag jobbar som sjuksköterska och ja, jag har själv barn som nu är för stora för att ta föräldraledigt med. Och nej, jag har inte en gång utnyttjat min rättighet att söka föräldraledigt över jul. Däremot sökt semester en gång som blev nekat. Min man jobbar också i 24/7-verksamhet och vi tänker att det är både viktigt och nyttigt att barnen får växa upp och lära sig att allt inte kretsar kring dem, att det finns människor som är i stort behov av sjukvård, insatser av polis och brandkår osv över jul och att vi finns för dem också. Vi har alla år försökt att pussla ihop det ändå. Vissa år har vi båda jobbat fast olika skift och vissa år har en av oss jobbat och vissa år har vi fått vara lediga en eller två dagar tillsammans. Och oavsett så har det varit jättefina och mysiga jular på olika sätt.

Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!