• Anonym (Modiga_mindre_män)

Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?

Många män när de har fått lite alkohol i sig skryter om att de "minsann inte är rädda för någon" och om att de kan slåss om det väl behövs. Men när det väl gäller piper de ofta iväg med svansen mellan benen. Många män tränar regelbundet och pumpar upp sina muskler, men även dessa är ofta rädda när det väl kommer till kritan. Många som röstar på ytterhögern säger att det är det långvariga S-styret i Sverige och feminismen som gjort svenska män till mesar, men vad finns det mer för förklaringar?

Att vara rädd om sitt liv och sitt eget skinn är ju en självbevarelsedrift och något grundläggande. Men många svenska män "skriver ut checkar som deras kroppar inte kan ta emot", dvs de är stora i orden men små på jorden.

Idag är det vanligt att kvinnor är modigare än män. Hur relaterar du till detta och vad tror du detta beror på?

• Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?
  • Anonym (M)

Kan inte relatera till trådstarten. Jag är en väldigt snäll och lugn människa till vardags men blir jag påhoppad så ser jag rött. När jag var yngre slogs jag mer än en gång mot flera stycken samtidigt eller mot större/starkare killar. Ibland fick man stryk, ibland gav man stryk. 

Däremot är det väl rätt självklart att man som vuxen och konsekvensmedveten människa undviker fysiska konfrontationer så långt det är möjligt. Jag kommer ju inte försätta mig i en situation där jag i onödan riskerar att bli skadad eller dödad. Då ska det vara för att jag själv eller någon annan är i fara.

• Anonym (S T)

För att de är intelligenta?

Våld är för neanderthalare. 

• Anonym (K)

Och vad är det för nationalitet på den modiga trådstartaren månne?

• Meddelande borttaget
  • burleskburkläsk
    Anonym (Modiga_mindre_män) skrev 2025-02-20 10:57:23 följande:

Många män när de har fått lite alkohol i sig skryter om att de "minsann inte är rädda för någon" och om att de kan slåss om det väl behövs. Men när det väl gäller piper de ofta iväg med svansen mellan benen. Många män tränar regelbundet och pumpar upp sina muskler, men även dessa är ofta rädda när det väl kommer till kritan. Många som röstar på ytterhögern säger att det är det långvariga S-styret i Sverige och feminismen som gjort svenska män till mesar, men vad finns det mer för förklaringar?

Att vara rädd om sitt liv och sitt eget skinn är ju en självbevarelsedrift och något grundläggande. Men många svenska män "skriver ut checkar som deras kroppar inte kan ta emot", dvs de är stora i orden men små på jorden.

Idag är det vanligt att kvinnor är modigare än män. Hur relaterar du till detta och vad tror du detta beror på?

Jag blev i stort sett slagen dagligen mellan åldern 4 och 14 så jag har respekt mot våld och får en klump i magen när det blir hotfullt.

Jag har i vuxen ålder behövt försvara mig 4-5 ggr och det har slutat bra.

Sen vet jag folk som inte borde dricka som efter en halv mellanöl blir som förbytt, alla dessa personer är lika tråkiga nyktra som fulla, impulsiva och narcisistiska egoister.

En fråga eftersom jag är helt ute och cyklar.

Vad har detta med politik att göra ?

Det enda jag kan koppla till politik att dessa personer snackar SD, Trump och världsläget i stället för att njuta av kvällen och det begriper jag inte 🤔
  • Börje P

Jag skulle råda alla unga män som till äventyrs läser denna tråd att träna boxning! Det gjorde jag själv i min ungdom och det är kanske det bästa jag gjort i mitt liv. Bättre form av fysisk träning finns inte! Jag var inte särskilt duktig och gick aldrig en enda "riktig" match (vilket också gäller för 90 % av de som börjar träna). Däremot fick jag ett mycket gott självförtroende och har aldrig backat om det hettat till. Man lär sig lika mycket att undvika slag som att utdela dem själv, och att veta hur man skall agera räcker för det mesta för att man faktiskt skall slippa göra det. Man blir inte heller så ängslig för att få sig en snyting om det skulle komma dithän.
    En enda gång har jag behövt ta till nävarna utanför ringen. (En elak buse var fysiskt närgången mot en skräckslagen tonårstös, och honom sänkte jag enkelt med en vänsterkrok i solar plexus utan föregående snack.)
    "Våld löser inga problem" piper kanske någon nu, men ibland är det det enda som återstår. Fråga ukrainarna!
  • Anonym (Mä)

Har aldrig hört någon uttrycka sig på det aggressiva sättet, oavsett alkoholhalten i blodet.

• Anonym (Kn)

Efter några missioner kan jag vittna att mod eller viljan att använda dödligt våld  inte saknas och att det inte skiljer sig mellan kvinnor och män
  • Börje P
    Anonym (Mä) skrev 2025-02-20 14:32:43 följande:

Har aldrig hört någon uttrycka sig på det aggressiva sättet, oavsett alkoholhalten i blodet.

Ursäkta, men har du suttit hemma i hela ditt liv?
  • Anonym (Mä)
    Börje P skrev 2025-02-20 15:09:50 följande:
    Ursäkta, men har du suttit hemma i hela ditt liv?
    Vi kanske inte umgås i samma bekantskapskretsar. Det enda någorlunda aggressivt någon av mina polare gjort är att ta fram kuken och veva framför en annan kille.

Har aldrig hört någon säga att den kan slå ner någon annan.
Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?