• Anonym (Modiga_mindre_män)

Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?

Många män när de har fått lite alkohol i sig skryter om att de "minsann inte är rädda för någon" och om att de kan slåss om det väl behövs. Men när det väl gäller piper de ofta iväg med svansen mellan benen. Många män tränar regelbundet och pumpar upp sina muskler, men även dessa är ofta rädda när det väl kommer till kritan. Många som röstar på ytterhögern säger att det är det långvariga S-styret i Sverige och feminismen som gjort svenska män till mesar, men vad finns det mer för förklaringar?

Att vara rädd om sitt liv och sitt eget skinn är ju en självbevarelsedrift och något grundläggande. Men många svenska män "skriver ut checkar som deras kroppar inte kan ta emot", dvs de är stora i orden men små på jorden.

Idag är det vanligt att kvinnor är modigare än män. Hur relaterar du till detta och vad tror du detta beror på?

• Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?
  • Anonym (eli)

Om min man skulle ge en kille som tilltalade mig en rak höger skulle jag ta sonen och sticka direkt, det kan jag lova. Så andra män är inte ens tillåtna att tilltala mig? Snacka om possessivt och kontrollerande beteende. Nästa gång kunde det lika gärna vara jag eller sonen som råkar ut för hans våld. Som tur är finns det inga såna tendenser hos min sons pappa, min man.

Min son är just nu i värsta trotsåldern och jag och hans pappa håller på att lära honom att använda sina ord istället för att skrika och sparkas när han inte får sin vilja igenom. När jag ser vuxna män som gormar och smäller näven i bordet så fort de inte får som de vill så ser jag bara en förvuxen tvååring framför mig. Inte det minsta attraktivt eller beundransvärt. En vuxen, intelligent man bör ha lärt sig att hantera sin ilska och välja sina strider. Okontrollerad ilska och våldsamma tendenser signalerar bara psykiska problem och/eller brist på begåvning. Alternativt är det anabola eller någon annan substans som orsakar vredesutbrotten.

• Freddie K

Det är väl inpräntat i vårt DNA att vi ska skrävla och så. Ofta kanske folk tror att det räcker att vara stor i käften, men när det sen väl gäller så fegar de ut. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Meddelande borttaget
  • Raggartjejen
    Börje P skrev 2025-02-21 13:22:34 följande:
    Nja. Män går till krogen/nattklubben i syfte att skaffa sällskap för natten, punkt slut. Fruntimmer går dit för att fnissa med sina väninnor, dricka vin och "träffa folk".
    Jag kan inte förstå varför en man med fru/flickvän skall kasta bort tid och pengar på att besöka nöjesställen.
    Vid de tillfällen jag haft något som möjligen kan räknas som stadigt förhållande har jag förflyttat mig mellan jobbet och sängkammaren. (Ok, badrummet också förstås. Köket behövde jag däremot inte bry mig om.)
    Låter som ett tråkigt liv!
    Har aldrig du och din fru/sambo/flickvän varit på krogen tillsammans?
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-21 13:52:45 följande:
    Låter som ett roligt liv. Köket skötte fruntimret, eller?

Inga fritidsintressen? Inga andra nöjen än att ragga? Aldrig gå på bio, ta en öl med polarna, gå ut med partnern på restaurang? 

Det finns ju många olika typer av nöjesställen. Det raggas inte lika mycket överallt, och även om det sker, behöver inte det vara syftet med att gå dit. En del gillar att gå ut och dansa t ex.

Instämmer!
  • Anonym (eli)
    Anonym (tjej nyss 18) skrev 2025-02-21 14:37:56 följande:

Blev raggad på en gång av en typisk mes och en alfahanne som inte bangade, gissa vem som fick knulla och spruta mig senare samma kväll!

Din egen vänsterhand antagligen.
  • Anonym (?)

Varför skulle jag ta till våld .. om jag eller någon i min närhet skulle bli påhoppad är svaret ja.
    I övrigt gäller - där hjärnan tar slut tar nävarna vid.

Blev för många år sedan överfallen på väg hem från krogen - sänkte fanskapet på trottoaren och blev anmäld för misshandel!!!
    Jag motanmälde och det visade sig att snuten kände till den andre snubben sedan flera gånger tidigare. 
    Han åkte på det och jag gick fri.
    Enda gången jag behövt försvara mig - och det gick ju bra, hahaha

Att initiera våld är ett tecken på brist på intelligens.

• Agda90
    Anonym (Modiga_mindre_män) skrev 2025-02-21 11:23:45 följande:
    Det beror på HUR han pratar med henne. Är det på krogen är det ofta i syfte att ragga, och det gör man inte på upptagna kvinnor. Det brukar dock räcka med en rak höger i plytet på personen för att han ska fatta galoppen.
    Står det i pannan på din kvinna att hon är upptagen?
    De flesta män som har kommit fram till mig på krogen har tackat för sig när jag har sagt  att jag inte är intresserad. Behöver inte ens säga att jag är upptagen. 

Kan inte din partner säga nej? 

Sen får jag ju säga att det du skriver om här är inte att skydda det är att vara en översittare och neandertalare. Ganska oattraktiva drag.
  • Anonym (?)
    Agda90 skrev 2025-02-21 15:15:25 följande:
    Står det i pannan på din kvinna att hon är upptagen?
    De flesta män som har kommit fram till mig på krogen har tackat för sig när jag har sagt  att jag inte är intresserad. Behöver inte ens säga att jag är upptagen. 

Kan inte din partner säga nej? 

Sen får jag ju säga att det du skriver om här är inte att skydda det är att vara en översittare och neandertalare. Ganska oattraktiva drag.
    Haha, helt rätt. Hur många normala kvinnor uppskattar en svartsjuk "beskyddare" som proppar till en kille för att han försökt prata med hans tjej?
    Hade jag varit tjejen i det läget så hade jag lubbat åt andra hållet så fort jag bara kunde.
    Jag är man men inte svartsjuk, inte heller våldsam men varit utsatt för både och från ett ex. Gissa varför hon blev ett ex.
    Första pris är en fotvandring till Flen.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (tjej nyss 18) skrev 2025-02-21 14:37:56 följande:

Blev raggad på en gång av en typisk mes och en alfahanne som inte bangade, gissa vem som fick knulla och spruta mig senare samma kväll!

Det måste ha varit den jättetuffa killen..
  • Agda90
    Anonym (?) skrev 2025-02-21 15:30:42 följande:
    Haha, helt rätt. Hur många normala kvinnor uppskattar en svartsjuk "beskyddare" som proppar till en kille för att han försökt prata med hans tjej?
    Hade jag varit tjejen i det läget så hade jag lubbat åt andra hållet så fort jag bara kunde.
    Jag är man men inte svartsjuk, inte heller våldsam men varit utsatt för både och från ett ex. Gissa varför hon blev ett ex.
    Första pris är en fotvandring till Flen.
    Har lite väl långt att vandra till Flen så jag hoppar över den vinsten
Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?