• Anonym (Modiga_mindre_män)

Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?

Många män när de har fått lite alkohol i sig skryter om att de "minsann inte är rädda för någon" och om att de kan slåss om det väl behövs. Men när det väl gäller piper de ofta iväg med svansen mellan benen. Många män tränar regelbundet och pumpar upp sina muskler, men även dessa är ofta rädda när det väl kommer till kritan. Många som röstar på ytterhögern säger att det är det långvariga S-styret i Sverige och feminismen som gjort svenska män till mesar, men vad finns det mer för förklaringar?

Att vara rädd om sitt liv och sitt eget skinn är ju en självbevarelsedrift och något grundläggande. Men många svenska män "skriver ut checkar som deras kroppar inte kan ta emot", dvs de är stora i orden men små på jorden.

Idag är det vanligt att kvinnor är modigare än män. Hur relaterar du till detta och vad tror du detta beror på?

• Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?
  • Anonym (korven)
    Börje P skrev 2025-02-20 16:05:45 följande:
    Det var verkligen tråkigt att höra. Ja, överfallen av en främling kan man förstås bli även på väg hem från söndagsskolan.
    Vad däremot gäller dina olyckliga kvinnliga vänner skulle jag nog gissa att de fått höra en hel del verbala otrevligheter innan det till sist blev fysiskt. Kvinnomisshandel kommer sällan som en blixt från klar himmel, om man skall tro vad som skrivs i tidningarna.
    Det där är victim-blaming.

Jag har blivit överfallen av tjej som misshandlade mig. Det var precis som man hör om när killar blir överfallna oprovocerat på stan.
  • Anonym (korven)
    Anonym (korven) skrev 2025-02-21 08:47:46 följande:

Dvs man måste exponeras mkt för våld för att vara van vid att ta till våld. Därför ska det ses som positivt att svenska män inte jobbar med våld, det betyder att de inte exponerats till så mkt våld.

eller "håller på med våld" kanske är ett bättre ord
  • Anonym (Palle)

Kvinnor kan vara modigare på krogen eftersom dom oftast inte riskerar stryk.

Svenska män är mindre våldsamma, det har TS troligen rätt i.

• Anonym (Kvinna)

Men vad är det här för tråd?  Vad vill du TS få ut med det här? Är bara ointelligenta människor som sysslar med våld.

Våld är inte bundet till  specifik nationalitet eller kön heller. Även om män tenderar att vara våldsamma i större utsträckning än kvinnor. Det är ju fortfarande kvinnor som råkar ut för det mesta våldet. Men det betyder inte, att inte män även kan råka ut för det.

• Anonym (Palle)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-02-21 08:55:12 följande:

Men vad är det här för tråd?  Vad vill du TS få ut med det här? Är bara ointelligenta människor som sysslar med våld.

Våld är inte bundet till  specifik nationalitet eller kön heller. Även om män tenderar att vara våldsamma i större utsträckning än kvinnor. Det är ju fortfarande kvinnor som råkar ut för det mesta våldet. Men det betyder inte, att inte män även kan råka ut för det.

Våld är inte bundet till  specifik nationalitet eller kön heller. Även om män tenderar att vara våldsamma i större utsträckning än kvinnor. 

Du säger emot dig själv.

Det är ju fortfarande kvinnor som råkar ut för det mesta våldet. Men det betyder inte, att inte män även kan råka ut för det.

Unga män är statistiskt den grupp som misshandlas mest.

• Börje P
    Anonym (korven) skrev 2025-02-21 08:49:45 följande:
    Det där är victim-blaming.

Jag har blivit överfallen av tjej som misshandlade mig. Det var precis som man hör om när killar blir överfallna oprovocerat på stan.
     Victim blaming? Inte har väl  jag påstått att det varit de våldsutsatta individerna som burit ansvar för tråkigheterna?
    Och visst händer det att kvinnor blir våldsamma mot män. (Jag har själv fått ett antal välförtjänta örfilar genom åren, som svar på oönskade komplimanger eller inviter. Självklart har jag aldrig slagit tillbaka!)
  • Raggartjejen
    Anonym (Gangsta) skrev 2025-02-20 23:53:01 följande:

Min kille skulle inte tveka en sekund på att sänka en annan kille som kommer fram och tror att han kan prata med mig på krogen.

Får en annan kille inte PRATA med dig? 
    Prata med ngn är faktiskt inte samma sak som att stöta/ragga på ngn!
  • Börje P

Min kille skulle inte tveka en sekund på att sänka en annan kille som kommer fram och tror att han kan prata med mig på krogen.

Om det verkligen är så att din kille är så aggressiv att han, "utan att tveka en sekund", är beredd att slå ned en annan man som vill prata med dig skulle jag se upp om jag vore dig. Jag skulle bedöma risken som stor att han en dag riktar sitt våld mot dig.
    Gör ett tankeexperiment! Hur skulle han reagera den dag du vill lämna honom?
  • ClumsySmurf

selektiv mutism?
  • ClumsySmurf
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 00:06:11 följande:

Hur menar du det är vanligt att kvinnor är modigare än män? Ser du ofta kvinnor ute och slåss?

kvinnor är mer indirekt aggressiva
    om en kvinna säger att hon ska snacka skit om någon kommer hon antagligen att göra det också 😂
    jag har lite svårare för starka modiga män som kavlar upp ärmarna och säger nu jävlar innan de snackar skit bakom ryggen på folk.
Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?