• Anonym (Modiga_mindre_män)

Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?

Många män när de har fått lite alkohol i sig skryter om att de "minsann inte är rädda för någon" och om att de kan slåss om det väl behövs. Men när det väl gäller piper de ofta iväg med svansen mellan benen. Många män tränar regelbundet och pumpar upp sina muskler, men även dessa är ofta rädda när det väl kommer till kritan. Många som röstar på ytterhögern säger att det är det långvariga S-styret i Sverige och feminismen som gjort svenska män till mesar, men vad finns det mer för förklaringar?

Att vara rädd om sitt liv och sitt eget skinn är ju en självbevarelsedrift och något grundläggande. Men många svenska män "skriver ut checkar som deras kroppar inte kan ta emot", dvs de är stora i orden men små på jorden.

Idag är det vanligt att kvinnor är modigare än män. Hur relaterar du till detta och vad tror du detta beror på?

• Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?
  • ClumsySmurf
    Freddie K skrev 2025-02-21 14:07:31 följande:

Det är väl inpräntat i vårt DNA att vi ska skrävla och så. Ofta kanske folk tror att det räcker att vara stor i käften, men när det sen väl gäller så fegar de ut. 

falsk marknadsföring är något båda könen sysslar med
    män kan vara stora och starka, snälla och omtänksamma eller HBTQ vänlig empatisk feminist.
  • burleskburkläsk

Skall lägga till en liten sak då jag läste rubriken tydligen nogrannare.

Svenska män ?

I vuxen ålder har endast en person hoppat på mig som var själv, honom kavlade jag ut på en gräsmatte...var livrädd och trodde först att jag hade ihjäl honom.

Jag har bara blivit påhoppad när jag varit själv...och alltid av flera individer (förutom det jag skrev om här uppe).

Jag är Svensk och har aldrig blivit påhoppad av nån Svensk, jag har aldrig själv hoppat på någon oavsett härkomst.

Jag har blivit kallad allt möjligt, fått en slängd glasflaska på mig, slagen, skallad, sparkad, oftast är personerna fyra eller fler.

Och nej jag är inte rasist, aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Var på en fest en gång där en Svensk var förbannad på en utländsk kille som bråkat med honom tidigare på kvällen, jag sade till den Svenske killen att rör du den andre killen så golvar jag dig...sedan efter det aldrig något och har aldrig hört om nån Svensk som gått på invandrare men såklart det händer...men tvärt om har jag sett nånstans mellan 50-100.

Vi är alla människor, vissa våldsamma och kriminella tyvärr...

• Anonym (?)

Jag tolkar trådstarten som att vara rädd för att initiera våld - skulle jag aldrig göra.
    Att ta till våld som skydd för mig eller mina nära är en annan sak. 
    Har gått emellan s.k "machos" som skulle spöa på sina tjejer bara för att en kille pratat med dem. Dock utan att resultera i fysiskt våld.
    Man kan stå upp mot mupparna utan att slåss.

• Börje P
    Raggartjejen skrev 2025-02-21 14:52:59 följande:
    Låter som ett tråkigt liv!
    Har aldrig du och din fru/sambo/flickvän varit på krogen tillsammans?
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-21 13:52:45 följande:
    Låter som ett roligt liv. Köket skötte fruntimret, eller?

Inga fritidsintressen? Inga andra nöjen än att ragga? Aldrig gå på bio, ta en öl med polarna, gå ut med partnern på restaurang? 

Det finns ju många olika typer av nöjesställen. Det raggas inte lika mycket överallt, och även om det sker, behöver inte det vara syftet med att gå dit. En del gillar att gå ut och dansa t ex.

Instämmer!
    Diskussioner kring mitt liv som sexmissbrukare hör inte hemma i den här tråden eller ens på FL över huvud taget. Men eftersom du nu frågar kan jag väl säga att jag prioriterar min tid stenhårt vid de sällsynta och lyckliga tillfällen då jag lyckats få hem ett fruntimmer som står ut med mig längre än 48 h. Då gäller samlag 1 ? 2 ggr/dag så länge hon orkar (brukar inte vara länge). Om hon dessutom tvättar, steker min falukorv och skurar mitt badrum gör hon allt jag begär av en kvinna.
  • Anonym (?)
    Börje P skrev 2025-02-21 17:21:59 följande:
    Diskussioner kring mitt liv som sexmissbrukare hör inte hemma i den här tråden eller ens på FL över huvud taget. Men eftersom du nu frågar kan jag väl säga att jag prioriterar min tid stenhårt vid de sällsynta och lyckliga tillfällen då jag lyckats få hem ett fruntimmer som står ut med mig längre än 48 h. Då gäller samlag 1 ? 2 ggr/dag så länge hon orkar (brukar inte vara länge). Om hon dessutom tvättar, steker min falukorv och skurar mitt badrum gör hon allt jag begär av en kvinna.
    Dåså - att vara sexmissbrukare är i ditt fall lika med en jävligt taskig kvinnosyn.
    En riktig man tar hand om sin kvinna - inte utnyttjar henne.
    Hoppas du förblir singel.
    Detta inlägg är förhoppningsvis bara i syfte att provocera. Kan inte finnas så många idioter i verkligheten.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Börje P skrev 2025-02-21 17:21:59 följande:
    Du låter som ett kap
  • Anonym (?)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-21 18:44:33 följande:
    Du låter som ett kap
    Haha, låter inte som din typ av snubbe. Hoppas ingen annan kvinna råkar ut för honom heller ....
  • Börje P
    Anonym (?) skrev 2025-02-21 17:35:04 följande:
    Dåså - att vara sexmissbrukare är i ditt fall lika med en jävligt taskig kvinnosyn.
    Detta inlägg är förhoppningsvis bara i syfte att provocera. Kan inte finnas så många idioter i verkligheten.
    Värre saker har jag blivit kallad, och singel lär jag förbli. Det får bli mitt slutord i den här tråden, som skulle handla om annat.
  • Anonym (ARG!)
    Tukt skrev 2025-02-20 20:54:39 följande:
    Du snuddade inte vid tanken på att det där borde varit en person som psykvården borde tagit om hand. En person som självmedicinerade?
    Man kan och har rätt bli arg för det. Men det kanske inte behöver uppta ens liv så pass att man bär omkring på vapen som om de inte används, kan ge ett kännbart straff. Och om det används betydligt värre.
    .
    Nej, man kan inte ursäkta allt skitbeteende från män med varken diagnoser eller psykiskt mående. Han var helt normalt klädd för en krogbesökare, inte oklippt eller sliten som de flesta psykfall och a-lagare är. 

Och på något konstigt vis lyckas kvinnor bli både deprimerade och förbannade utan att gå på stan och antasta folk slumpvis eller ställa till med skolskjutningar.

Sätter jag en kniv i skrevet på en man en dag så har han väldigt mycket förtjänat det och han har kränkt mig fysiskt först.

Män som låter främmande kvinnor vara ifred har inget att oroa sig för.
  • burleskburkläsk
    Anonym (?) skrev 2025-02-21 17:35:04 följande:
    Bra skrivet! 💪

/Jonny
Svar på tråden Varför är svenska män så rädda för fysiskt våld?