• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Jättekul
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:50:25 följande:
    Jag tror nog en läkare klarar av omvårdnadsbiten.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 20:43:06 följande:
    Jag är inte ssk utan läkare.
    Ah ok. Då förstår jag att du inte vet vad som gäller för delegering. Men du borde kunna hitta lagtexter om det utan problem.
  • skånetös78

Vi delar också medicin i tomma dosetter. Verkar vara olika från arbetsplats till arbetsplats när det gäller deligeringar. Hos oss är inte våra deligeringar kopplade till en specifik vårdtagare. Det hade aldrig fungerat i praktiken. Jag jobbar i hemvården kanske ska tilläggas.

• Ebba Caroline
    Jättekul skrev 2012-05-14 20:47:33 följande:
    Och omvårdnadsdelen kan man inte klara av om man inte gått ssk då?

Jag rekomenderar dig att söka in till högskolan och läsa ssk-prgrammet så ska du se att du förstår du med sedan.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Pia)
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:50:25 följande:
    Jag tror nog en läkare klarar av omvårdnadsbiten.

Nej, det gör vi inte eftersom vi inte har utbildning i det. Basala omv. ja den klarar vi men den klarar även en apa av.
  • Ebba Caroline
    skånetös78 skrev 2012-05-14 20:53:10 följande:
    Vi delar också medicin i tomma dosetter. Verkar vara olika från arbetsplats till arbetsplats när det gäller deligeringar. Hos oss är inte våra deligeringar kopplade till en specifik vårdtagare. Det hade aldrig fungerat i praktiken. Jag jobbar i hemvården kanske ska tilläggas.

Kommer en ssk och kontrollerar dosetten innan den går ut tillvårdtagarna?
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    skånetös78 skrev 2012-05-14 20:53:10 följande:
    Då bryter din arbetsplats mot lagen. Det funkar alldeles lysande i praktiken på de flesta ställen. Det är ett sjuksköterskejobb. Om det står att du generellt får dela dosetter har den distriktssköterska som skrivit på gjort ett mycket allvarligt fel.
  • Anonym (HF)

Pia: Härligt att kalla sina medmänniskor för Apor. Jag hoppas att jag aldrig någonsin kommer att hamna under din vård. Har man inte mera respekt för medmänniskor än så, har jag väldigt svårt att tro att man kan utföra sitt yrke på ett korrekt sätt.

• Anonym (Pia)
    Anonym (HF) skrev 2012-05-14 21:05:23 följande:
    Pia: Härligt att kalla sina medmänniskor för Apor. Jag hoppas att jag aldrig någonsin kommer att hamna under din vård. Har man inte mera respekt för medmänniskor än så, har jag väldigt svårt att tro att man kan utföra sitt yrke på ett korrekt sätt.

Vart har jag kallat mina med människor för apor? Jag sa att en apa kan göra den basala omvårdande.
  • Jättekul
    Anonym (HF) skrev 2012-05-14 21:05:23 följande:
    TS är ingen läkare. Tro....l
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?