• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym

Det är klart att en ssk har kompetensen att sköta en uskas jobb.
    Men det tar tid ifrån andra sysslor som är det som en ssk är utbildad till att göra och som inte en uska har kvalifikationer för.
    Jag tror nog att ssk har tillräckligt på sitt bord för att inte behöva ta på sig även uskornas jobb.
    Den tid dom  har behöver dom använda på sina egna arbetsuppgifter.    

• Ruggugglan
    Anonym skrev 2012-05-14 19:28:46 följande:
    Det är klart att en ssk har kompetensen att sköta en uskas jobb.
    Men det tar tid ifrån andra sysslor som är det som en ssk är utbildad till att göra och som inte en uska har kvalifikationer för.
    Jag tror nog att ssk har tillräckligt på sitt bord för att inte behöva ta på sig även uskornas jobb.
    Den tid dom  har behöver dom använda på sina egna arbetsuppgifter.    
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:21:00 följande:
    Nej, att dela dosett kan delegeras till undersköterska.
    Till enskild vårdtagare jag. Jag tolkar "på mitt papper" som att det är en allmän delegering vilket inte är lagligt och dessutom helt vansinnigt.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 19:39:15 följande:
    Till enskild vårdtagare jag. Jag tolkar "på mitt papper" som att det är en allmän delegering vilket inte är lagligt och dessutom helt vansinnigt.

Verkar vara en allmän delegering. Varför skulle det vara olaglig? Har du nåt som styrcker ditt påstående?
  • kusbölehelvete

Jag har delat dosett till de på mitt boende som har dosett, dock inte så många som har det, och jag har delegeringsbeslut på det

• viplanerar09

Sjukt irriterad på alla dessa trolltrådar! Säkert samma som startade usk-lön tråden också!!!

• skånetös78

Jag är undersköterska inom hemvården och vi gör i stort sett alla medicinska uppdrag. Sköterskorna tar akuta besök och dokumentering.
    Alla undersköterskor på min arbetsplats har delegering på att dela dosett och ge insulin. Många av oss är även delegerade på blodprover, sondmatning och tusen andra uppgifter..  

• Anonym (Pia)
    viplanerar09 skrev 2012-05-14 19:48:08 följande:
    Sjukt irriterad på alla dessa trolltrådar! Säkert samma som startade usk-lön tråden också!!!

Jag har inte startat usk-lön tråden.
  • Anonym

Det går inte att svara, endast supertöntiga bittra sjuksköterskor är emot vårdbiträden och undersköterskor.

Ja en sjuksköterska kan torka kräks, mata patienter, ta ut kateter, ta blodtryck etc men det kan även undersköterskor göra. Så jag ser inte meningen att ta bort alla úskor.

• Mallan78

Jag får inte riktigt klart för mig om ni menar samma sak? Menar ni undersköterskor att ni ger patienten mediciner ur en redan delad dosett, för de kan man absolut få delegering på. Eller menar ni att ni fyller en tom dosset med patientens läkemedel+ För de har jag svårt att tro att ni kan få delegering på. Men säker är jag inte.

Svar till litenlitenliten; en läkare kan INTE utföra en sjuksköterskas jobb. En sjuksköterska går 3 år på högskola för att lära sig de uppgifter som hon utför. De läkarna läser i sin utbildning har inte mycket med sjuksköterskans uppgifter att göra.

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?