• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Ruggugglan
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:41:29 följande:
    Tror du det?
    Nej, jag undrar bara hur en, två SSK ska hinna göra sina arbetsuppgifter inkl. göra omvårdnadsarbetet på 7 stycken vårdavdelningar med 8 boende på vardera avdelning? Den ena avdelning är enbart demens. Så ser läget ut på äldreboendet där jag jobbar. Det är knappt att vi uskor hinner med vårt arbete.

Jag skulle kunna tro att de som jobbar som SSK idag gör det för att de inte vill jobba som USKA.
  • Anonym (Ssk)
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 18:38:08 följande:
    På mitt jobb gör vi uskor följande:
    *Ser till att de boende kommer upp på morgonen
    *Ger medicin
    *Delar dosett
    *RIK:ar
    *Stå/gåträning
    *Sjukgymnastik
    *Är med på vop, planerar inför vop
    *Följer med på läkerbesök/tandläkarbesök osv
    *Beställer vidbehovsmedicin
    *Ger rapport till ssk/läkare hur en boende kan ha reagerat på nyinsatt medicin
    *Tar blodsockerkurvor
    *Venprovtagning
    *Tar urinstickor
    *Ser till att de som behöver får i sig sin näringsdryck
    *Sköter disk/tvätt/städ
    *Sitter vak
    *Anhörigkontakter

Och det är inte allt vi gör, utan bara en del av det 
    Delar du dosetter föreslår jag att du slutar med det omedelbart eftersom det inte är lagligt.

För att svara på TS: Visst skulle det gå att få vården att fungera det finns redan ställen där det fungerar. Men själv föredrar jag att jobba med duktiga undersköterskor och att kunna koncentrera mig på "sköterskejobbet".
  • Anonym (Pia)
    Äppelpaj80 skrev 2012-05-14 19:09:09 följande:
    Men självklart inte. Får jag fråga hur ni tänker som svarat ja?

Vad är det som en usk gör som inte en ssk kan göra?
  • Jättekul
    litenlitenliten skrev 2012-05-14 19:05:31 följande:
    Nej, jag undrar bara hur en, två SSK ska hinna göra sina arbetsuppgifter inkl. göra omvårdnadsarbetet på 7 stycken vårdavdelningar med 8 boende på vardera avdelning? Den ena avdelning är enbart demens. Så ser läget ut på äldreboendet där jag jobbar. Det är knappt att vi uskor hinner med vårt arbete.

Jag skulle kunna tro att de som jobbar som SSK idag gör det för att de inte vill jobba som USKA.
    Jag har frågat detsamma men TS vill inte svara på detta och inte heller den ekonimiska biten. 

Så svar på TS fråga: JA det går självklart att ersätta en usk med en ssk eftersom ssk har högre utbildning.
    Ekonomiskt går det inte. 
  • kusbölehelvete
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 19:05:31 följande:
    Delar du dosetter föreslår jag att du slutar med det omedelbart eftersom det inte är lagligt.

För att svara på TS: Visst skulle det gå att få vården att fungera det finns redan ställen där det fungerar. Men själv föredrar jag att jobba med duktiga undersköterskor och att kunna koncentrera mig på "sköterskejobbet".
    Är du riktigt säker på det? I mitt sånt papper finns en sådan ruta och den är ikryssad.

http://www.orkelljunga.se/upload/1328/dokument/bilagor/bilaga_01-1c.pdf

Kolla sida 11 där
  • Anonym (Pia)
    Jättekul skrev 2012-05-14 19:11:18 följande:
    Jag har frågat detsamma men TS vill inte svara på detta och inte heller den ekonimiska biten. 

Så svar på TS fråga: JA det går självklart att ersätta en usk med en ssk eftersom ssk har högre utbildning.
    Ekonomiskt går det inte. 

Varför skulle det inte gå ekonomikst? Mera kompetens för mindre pengar...
  • Ruggugglan
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:10:22 följande:
    Men det är väl ganska självklart att en sjuksköterska kan göra en undersköterskas jobb (annars vore det väldigt märkligt). En läkare kan göra en sjuksköterskas jobb. Vi kanske ska sparka alla uskor samt SSK och anställa enbart läkare?
  • Jättekul
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 19:10:22 följande:
    MEN kan du svara på frågorna som vi ställer??!

Svar på din fråga är ja MEN om det var det ända du ville ha svar på utan att diskutera om det går ekonomiskt bl a då är den här tråden redan klar. Du vill diskutera ngt på mellanstadienivå men inte gå in i den samhällsdebattiga ekonomiska biten. 
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?