• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Pia)
    litenlitenliten skrev 2012-05-14 18:40:39 följande:
    Skulle det bli mindre arbetsuppgifter bara för att det blir mindre personal menar du?

Tror du det?
  • kusbölehelvete

Vi är inte sjukgymnaster, men vi kan ju få program från sjukgymnasten som vi ska följa med en boende.
    Har aldrig påstått att inte en ssk kan göra det vi gör, men dom kan inte göra det på färre personer som du påstår att det går att göra, vi är som sagt 6 usk på morgonen på mitt jobb och det arbete vi gör skulle inte 3 ssk hinna 

• Anonym (Pia)
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 18:42:05 följande:
    Vi är inte sjukgymnaster, men vi kan ju få program från sjukgymnasten som vi ska följa med en boende.
    Har aldrig påstått att inte en ssk kan göra det vi gör, men dom kan inte göra det på färre personer som du påstår att det går att göra, vi är som sagt 6 usk på morgonen på mitt jobb och det arbete vi gör skulle inte 3 ssk hinna 

6 usk på hur många avdelningar?
  • m1nn13
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:38:07 följande:
    Nej, det är en månagkväll och jobbdag imorgon.
    Hehehe! 
  • Anonym (Pia)
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 18:43:13 följande:
    2 avdelningar

Dvs 3st per avdelning. Ja är man två per avdelningen så går det eller om man är tre ssk per avdelningen istället för usk. Inga problem.
  • Anonym (30 år i vården)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:27:11 följande:
    Vad är vum-listor?
    Vätske och Urin Mätning, elementa för omvårdnadspersonal.

Exempel på usk-jobb, (borträknat det rent rutinmässiga som bäddning, hygien, städ, matservering-beställning-matning-disk, förrådsbeställning, dekontaminering, inventarieansvar osv) venprovtagning, omläggningar, skötsel av tekniska apparater, rengöring och sugning av track, sondmatning, KAD-sättning, EKG .......Hur länge ska jag fortsätta?

Och jag vidhåller att reell kompetens är att färedra framför formell kompetens.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-14 18:47:30 följande:

Exempel på usk-jobb, (borträknat det rent rutinmässiga som bäddning, hygien, städ, matservering-beställning-matning-disk, förrådsbeställning, dekontaminering, inventarieansvar osv) venprovtagning, omläggningar, skötsel av tekniska apparater, rengöring och sugning av track, sondmatning, KAD-sättning, EKG .......Hur länge ska jag fortsätta?

Har haldrig hört den förkortningen men är väl olika i olika landsting.
  • kusbölehelvete

Men är det 3 ssk per avdelning så är ju bemanningen densamma som vi har nu med usk, och det skulle bli betydligt dyrare än att ha kvar usk, sen skulle inte alla duschar och andra liknande saker hinnas med på 2 personal, på helgerna är vi 2 personal på varje avdelning på morgonen, och händer det något utöver det vanliga blir det väldigt tufft att jobba, exempelvis om någon boende blir väldigt dålig plötsligt, då blir en personal fast där och den andre får själv försöka få upp alla de andra på avdelningen, vilket är svårt då vi har flera dubbelbemmaningar.

Sen borde det ju om det blev så att de ssk som går på golvet ska ha lägre lön än den ssk som är ansvarig på boendet och har läkarkontakten, anhörigbiten osv. 

• Anonym (Pia)
    Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-14 18:47:30 följande:

SSK-uppgifter med andra ord. Ingen skillnad på uppgifterna då. Så varför läser folk till ssk när de uppenbarligen gör samma sak som usk? 
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?