• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Furstinna

Varför inte ersätta syrror och uskor med läkare? Så har man bara en arbetsgrupp som dessutom har mest kunskap..

• Ebba Caroline
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 20:04:07 följande:
    Jag delar tabletter i en tom dosett, och det har jag delegering på.

Det låter verkligen märkligt...

För att svara på ts; ja usk kan ersättas med ssk.   
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:04:44 följande:
    Varför inte ersätta syrror och uskor med läkare? Så har man bara en arbetsgrupp som dessutom har mest kunskap..

Därför att de inte har omvårdadsbiten...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • kusbölehelvete
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 20:04:45 följande:
    Det låter verkligen märkligt...

För att svara på ts; ja usk kan ersättas med ssk.   
    tror inte min kommun är unik i detta, har lagt in en länk tidigare till annan kommun och även där kan dom få delegering på att dela dosett.
    Jag jobbar på ett äldreboende, kanske är annat på sjukhus? 
  • Ebba Caroline
    kusbölehelvete skrev 2012-05-14 20:07:52 följande:
    tror inte min kommun är unik i detta, har lagt in en länk tidigare till annan kommun och även där kan dom få delegering på att dela dosett.
    Jag jobbar på ett äldreboende, kanske är annat på sjukhus? 

På sjukhus delar inte ens usk medicin till vårdtagarna.
  • Furstinna

Ebba Caroline: då kan man säkert baka in den på ett hörn i utbildningen. Däremot tror jag inte dom är särskilt intresserade av de. En ssk kan absolut ersätta uskor men alla uskor ska ju ersättas men nya och det lär kosta. Men ts verkar ju övertygad om att ssk är supermänniskor som kan ersätta två personers arbetsuppgifter och fortfarande ha kvar sina egna. Låter som oroväckande låg tankeförmåga i mina öron.

• Ebba Caroline
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:21:46 följande:
    Ebba Caroline: då kan man säkert baka in den på ett hörn i utbildningen. Däremot tror jag inte dom är särskilt intresserade av de. En ssk kan absolut ersätta uskor men alla uskor ska ju ersättas men nya och det lär kosta. Men ts verkar ju övertygad om att ssk är supermänniskor som kan ersätta två personers arbetsuppgifter och fortfarande ha kvar sina egna. Låter som oroväckande låg tankeförmåga i mina öron.

Baka in vad i vilken utbildning?
  • Jättekul
    Furstinna skrev 2012-05-14 20:21:46 följande:
  • Furstinna

Vad exakt är det en läkare inte skulle klara av?

Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?