• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Solidaritet
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 20:37:42 följande:

Du inser va att det fetade är precis det jag har skrivit?

ROT-avdrag regleras mot din inbetalda skatt och finns med på din deklaration.

Det är därför vissa inte kan ansöka om ROT-avdrag - om de exempelvis redan har utnyttjat sin kvot för året eller inte betalat in tillräckligt mycket skatt för att erhålla ROT-avdrag (helt eller delvis).

Rotavdraget är lika mycket "en kostnad" för staten som skatteåterbäringen.
    Nej, det handlar inte om att någon betalat in för mycket skatt. Det handlar om att ROT är en skattesubventionering. 

Om ROT inte fanns skulle du inte få återbäring på de pengarna. Varför? Därför att det inte är skatt du betalat in för mycket, utan ett avdrag. Precis som du kan göra avdrag för resor till och från jobbet, men om jobbresorna inte tillräckligt mycket för att motivera ett avdrag kommer du heller inte att få återbäring på resekostnaderna. 

Det är en kostnad för staten. 
    Du får naturligtvis tro annorlunda. Det är också en demokrati. Du har rätt att ha precis hur fel du vill. Din rätt att ha fel stödjer jag till 100 %. 
  • Dasking
    Solidaritet skrev 2015-09-29 07:31:02 följande:
    Nej, det handlar inte om att någon betalat in för mycket skatt. Det handlar om att ROT är en skattesubventionering. 

Om ROT inte fanns skulle du inte få återbäring på de pengarna. Varför? Därför att det inte är skatt du betalat in för mycket, utan ett avdrag. Precis som du kan göra avdrag för resor till och från jobbet, men om jobbresorna inte tillräckligt mycket för att motivera ett avdrag kommer du heller inte att få återbäring på resekostnaderna. 

Det är en kostnad för staten. 
    Du får naturligtvis tro annorlunda. Det är också en demokrati. Du har rätt att ha precis hur fel du vill. Din rätt att ha fel stödjer jag till 100 %. 
    Skit samma vad som är avdrag eller inte, men så länge ingen visar upp siffror på hur mycket svartjobb som försvann när ROT infördes är det ju inte intressant att hålla på och spekulera i vad ROT pengarna skulle användas till istället. Det är väl först när man vet att det verkligen är en total kostnadsökning för samhället det blir intressant. Det är en demokrati och du har också rätt att resonera fel!
  • todo nada
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 09:26:36 följande:

Här har ni mer om SD att diskutera: www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21490938.ab

Att övervaka sina egna låter inte förtroendeskapande, och förklaringarna är minst sagt krystade.., jag tycker det mer låter som värsta sortens Peeping Tom

Är inte det enda de önskar kontroll över.

www.medievarlden.se/nyheter/2015/09/sd-om-asiktsregistrering-inte-en-linje-vi-driver
  • Solidaritet
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 09:55:29 följande:
    SD vill ha kontroll över alla, SD vill ju köra över de mänskliga rättigheterna och den personliga integriteten, enligt Kristina Winberg, det satt hon själv och sa i svensk Tv.
    Att rösta på SD innebär att en är beredd att ge upp demokratiska rättigheter. Jag hoppas att deras väljare förstår det. 
  • todo nada
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 09:55:29 följande:

SD vill ha kontroll över alla, SD vill ju köra över de mänskliga rättigheterna och den personliga integriteten, enligt Kristina Winberg, det satt hon själv och sa i svensk Tv.

Skrämmande är det. Winberg är ju en skön böna dessutom, jag har ännu inte klarat av att se henne debattera utan att hålla skämskudden i ett stadigt grepp.
  • Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-09-29 09:59:49 följande:
    Att rösta på SD innebär att en är beredd att ge upp demokratiska rättigheter. Jag hoppas att deras väljare förstår det. 
    Det har inte varit så, men hur cyniskt det än kan låta, så har nog eländet i Syrien starkt bidragit till att deras väljare blivit mer medvetna.

Som nån skrev så är många av SD:s väljare inga rasister eller högerextremister, utan helt vanligt folk, det är troligen dom som kommer att få kalla fötter å dra iväg till nåt annat parti.

• Solidaritet
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 10:40:34 följande:
    Det har inte varit så, men hur cyniskt det än kan låta, så har nog eländet i Syrien starkt bidragit till att deras väljare blivit mer medvetna.

Som nån skrev så är många av SD:s väljare inga rasister eller högerextremister, utan helt vanligt folk, det är troligen dom som kommer att få kalla fötter å dra iväg till nåt annat parti.
    Vi får jobba på det, en vilsen kallfotare i taget. Glad
  • Världsmedborgare
    todo nada skrev 2015-09-29 10:25:49 följande:
    Skrämmande är det. Winberg är ju en skön böna dessutom, jag har ännu inte klarat av att se henne debattera utan att hålla skämskudden i ett stadigt grepp.
    Jag fattar inte, SD har många ggr riktigt bra talare som kan fånga väljare, visserligen blandat med en hel del stolpskott, men dom finns överallt i alla partier, inte så mycket att orda om det.

Men Kristina Winberg platsar inte ens bland stolpskotten, hon är ju en fara för SD, så va fan gör hon nere i Bryssel!?
    Hon borde på sin höjd sitta i nåt arkiv, och sortera papper för SD:s räkning
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!