• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-09-29 10:44:14 följande:
    Vi får jobba på det, en vilsen kallfotare i taget. Glad
    Om vi ens behöver göra det, det räcker troligen med att sitta på läktaren och titta på.., svensken är inte dum, så jag tror det ger sig själv.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 10:47:00 följande:
    Jag fattar inte, SD har många ggr riktigt bra talare som kan fånga väljare, visserligen blandat med en hel del stolpskott, men dom finns överallt i alla partier, inte så mycket att orda om det.

Men Kristina Winberg platsar inte ens bland stolpskotten, hon är ju en fara för SD, så va fan gör hon nere i Bryssel!?
    Hon borde på sin höjd sitta i nåt arkiv, och sortera papper för SD:s räkning
    Hon är nog inte så dum som hon ser ut. Men efter att ha hånats för sitt korkade räkneexempel är det svårt att åter bygga på ett positivt momentum. 

Hon är nervös för att göra bort sig ännu en gång, vilket även leder till att du gör bort dig.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2015-09-29 17:51:44 följande:
    Hon är nog inte så dum som hon ser ut. Men efter att ha hånats för sitt korkade räkneexempel är det svårt att åter bygga på ett positivt momentum. 

Hon är nervös för att göra bort sig ännu en gång, vilket även leder till att du gör bort dig.
    Jag har lyssnat på denna människa ett otal ggr, hon sitter ju i EU för SD och hörs titt som tätt i media, och hon är ju totalt opåläst och okunnig och allt annat o.
    En fullständig katastrof för SD, men givetvis väldigt bra för oss alla andra
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 17:57:21 följande:
    Jag har lyssnat på denna människa ett otal ggr, hon sitter ju i EU för SD och hörs titt som tätt i media, och hon är ju totalt opåläst och okunnig och allt annat o.
    En fullständig katastrof för SD, men givetvis väldigt bra för oss alla andra
    Det är möjligt. Well, det är bra att SD slänger alla er andra ett litet ben då. Glad
  • todo nada
    Konstatera skrev 2015-09-29 17:51:44 följande:

Nja.. Jag vet inte.. Jag har hitills inte sett en enda bra debattinsatts av Winberg. Tvärt om känns det mer som hon bidragit till SD på ett negativt sätt.
  • Mandel
    Solidaritet skrev 2015-09-29 07:31:02 följande:
    Nej, det handlar inte om att någon betalat in för mycket skatt. Det handlar om att ROT är en skattesubventionering. 

Om ROT inte fanns skulle du inte få återbäring på de pengarna. Varför? Därför att det inte är skatt du betalat in för mycket, utan ett avdrag. Precis som du kan göra avdrag för resor till och från jobbet, men om jobbresorna inte tillräckligt mycket för att motivera ett avdrag kommer du heller inte att få återbäring på resekostnaderna. 

Det är en kostnad för staten. 
    Du får naturligtvis tro annorlunda. Det är också en demokrati. Du har rätt att ha precis hur fel du vill. Din rätt att ha fel stödjer jag till 100 %. 
    Det är inte en kostnad för staten. Det är en minskad inkomst. Eller inte.Jag får inga pengar, jag slipper betala.
    Jag får ex taket lagat och får en rabatt på min skatteinbetalning till staten det året med x - antal kronor. 
    Hantverkaren som utför jobbet får däremot betala full skatt för den tid han utför jobbet. Den lön han tar ut.
    Om jag hade lagat taket själv hade jag fått betala in full skatt men hantverkaren inte haft något jobb alls och inte betalat någon skatt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • nihka
    todo nada skrev 2015-09-29 18:44:05 följande:
    Nja.. Jag vet inte.. Jag har hitills inte sett en enda bra debattinsatts av Winberg. Tvärt om känns det mer som hon bidragit till SD på ett negativt sätt.
    Alla partiers "toppkandidater" och där kommer SDs Winberg. Gör fullständigt bort sig. Vet inte ens det mest grundläggande om sitt uppdrag. Vett att hålla käften i det läget är ju det minsta man borde kunna begära, men inte då:

">

• Världsmedborgare
    nihka skrev 2015-09-29 20:09:48 följande:
    Alla partiers "toppkandidater" och där kommer SDs Winberg. Gör fullständigt bort sig. Vet inte ens det mest grundläggande om sitt uppdrag. Vett att hålla käften i det läget är ju det minsta man borde kunna begära, men inte då:

" target="_blank">

Jag klarade bara halva tiden innan jag fått nog, men den korta tiden bevisar ju att jag har rätt, inget parti skulle släppa fram en så okunnig person för att tala för sitt parti.
    Men det är bara att tacka och ta emot, hon ensam kan sänka hela SD till under 4% spärren.
  • nihka
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 20:45:30 följande:
    Jag klarade bara halva tiden innan jag fått nog, men den korta tiden bevisar ju att jag har rätt, inget parti skulle släppa fram en så okunnig person för att tala för sitt parti.
    Men det är bara att tacka och ta emot, hon ensam kan sänka hela SD till under 4% spärren.
    Absolut, i teorin, men SD är inte som andra partier. Så självkritiska mot sina egna är inte många SDare. Annars skulle hon ju varit historia för länge, länge sedan.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2015-09-29 20:59:21 följande:
    Absolut, i teorin, men SD är inte som andra partier. Så självkritiska mot sina egna är inte många SDare. Annars skulle hon ju varit historia för länge, länge sedan.
    Det har en hel del med trender att göra, det har varit en högervåg under några år i Europa, den är nu på väg att ersättas med en vänstervåg.
    Det är som det brukar vara alltså, och det är svårt att påverka trenderna, dom lever ett liv utanför själva politiken.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!