• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2015-09-30 08:26:41 följande:

Det har en hel del med trender att göra, det har varit en högervåg under några år i Europa, den är nu på väg att ersättas med en vänstervåg.

Det är som det brukar vara alltså, och det är svårt att påverka trenderna, dom lever ett liv utanför själva politiken.

Din inbillade "vänstervåg" har jag redan dissekerat
    Ödslar inte tid på anonyma nick
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2015-09-30 09:39:30 följande:
    Din inbillade "vänstervåg" har jag redan dissekerat
    Du ja, men inte övriga Världen.
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2015-09-30 09:58:11 följande:

Du ja, men inte övriga Världen.

Din "övriga världen " består av ETC och andra sagotidningar
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Anonym (Feministen)

Skulle gärna höra seriösa synpunkter på detta klipp, förslag på lösningar och synen på medias roll osv. Bara allmänna åsikter

• Anonym (Beklämd)
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-02 10:37:31 följande:
    Skulle gärna höra seriösa synpunkter på detta klipp, förslag på lösningar och synen på medias roll osv. Bara allmänna åsikter

" target="_blank">

Ett möjligt första steg till en lösning vore ett annat synsätt på utbildning och vad elever förväntas uppnå för kvalitativa resultat i skolan.

Utifrån ditt exempel att formulera vad du vill ha sagt med länken och därefter också formulera frågeställningar.

Själv förvånas jag inte av att så många lockas av SD:s förenklade budskap när de inte har fått tillräcklig intellektuell träning för att kunna genomskåda renodlad populism.
  • Världsmedborgare
    Anonym (Beklämd) skrev 2015-10-02 11:01:48 följande:
    Själv förvånas jag inte av att så många lockas av SD:s förenklade budskap när de inte har fått tillräcklig intellektuell träning för att kunna genomskåda renodlad populism.
    Nä det är inte lätt att folkbilda idag, när de ungas "sanningar" är de de får inhamrade via såpor å bloggar.
    Att själv söka sanningen är inget dom vet hur man gör, så det måste ske en förändring i skolan, som lär ungarna att alltid kritiskt granska det dom tar del av.

Att genomskåda SD hör ju till de lättare uppgifterna, så dom borde kunna bli ett exempel i skolundervisningen, på hur enkelt det är att manipulera folk, som inte själva granskar ett budskap, en "sanning".
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2015-10-02 13:08:31 följande:
    Gissar att det kan bli lite dålig stämning på familjemiddagarna framöver smile2.gif

Ja, det kan nog lätt bli en tryckt stämning.., kanske svärmor skulle byta plats med JÅ som partiledare. lite nytt blod med nya friska fläktar, tror jag inte SD skulle må dåligt av.
  • Anonym (Beklämd)
    Världsmedborgare skrev 2015-10-02 13:05:14 följande:
    Nä det är inte lätt att folkbilda idag, när de ungas "sanningar" är de de får inhamrade via såpor å bloggar.
    Att själv söka sanningen är inget dom vet hur man gör, så det måste ske en förändring i skolan, som lär ungarna att alltid kritiskt granska det dom tar del av.

Att genomskåda SD hör ju till de lättare uppgifterna, så dom borde kunna bli ett exempel i skolundervisningen, på hur enkelt det är att manipulera folk, som inte själva granskar ett budskap, en "sanning".
    "Nordkoreaeffekten".

Internet är på gott och på ont. Nätet vimlar av nordkoreor där nätkrigare skapar sina egna sanningar och gör sig oemottagliga för vanligt sunt förnuft och beprövad vetenskap genom att avfärda allt utom det de själva tror på som fientlig propaganda.

Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!