• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Nervernautanpå
    Livshopp2025 skrev 2025-04-01 15:34:53 följande:
    Ja eller hur, precis så. Även de som egentligen mest vill ha barn för att det är en grej på listan att bocka av, sånt man "ska ha". Inte för att de faktiskt vill HA barn och som inte gör någon hemlighet av det heller när de sedan är föräldrar. Hur kan det vara så lätt för dem att bli gravida och så omöjligt för andra... Sjukt orättvist sammanfattar verkligen alltihop.

Tänker också så, resultatet blir ju samma oavsett. Så jag försöker vänta.
    Det låter verkligen som att vi känner och mår typ likadant 😂 Det är ju hopplöst med progesteronet, att det inte är möjligt att skilja på "riktiga" symptom och de som kommer från de hormoner man tillför.
    Dessvärre har jag ju tillbringat en hel del tid med google 😂 och det är verkligen individuellt hur tidigt man får tecken på graviditet. Vissa känner ingenting såhär tidigt, andra får olika symptom typ direkt.

Det är lustigt att man får så olika testdagar egentligen. Vi hade ju återföring med bara en dags skillnad men ändå testdag efter olika många dagar.
    Haha, ja googlat har man ju gjort några gånger.... 
    Jag hade tydligen testdag på torsdag. Så skiljde inte så mycket. Jag har verkligen försökt att tänka så lite som möjligt den här gången. Har inte testat tidigt. Så vi får se. Det börjar bli spännande nu. Men orkar inte ett till misslyckande. Hoppas verkligen det är vår tur nu. 
  • Anonym (Hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2025-04-01 09:26:54 följande:
    Förstår stressen. Kan inte kliniken skriva ut ovitrelle åt dig så du hinner innan påsk annars?

Upplever min klink så sjukt oflexibla. att skriva ut ovitrelle för att anpassa efter mig verkar helt otänkbart. skulle Aldrig våga fråga det då jag upplever att de är arg och sura på mig för minsta lilla jag önskat avseende tider. Jag trixar och vänder och vrider med jobbet som tyvärr är oflexibellt enstaka dagar och tider. jag har mycket åtagande då jag driva ett större bolag med många anställda med både nationella och internationella åtagande och verksamhet. Kliniken är helt dumma i huvudet enligt mig när man inte kan göra någon som helst anpassning av varken dagar eller tider när det GÅR att anpassa. Sist var det ju helt avgörande för mig på klockslagen då jag hade bolagstämma en timma, EXAKT den timman de hade satt för en undersökning inför äggplock och den gick minsann inte att flytta dag eller tid utan fick välja att avbryta och förbruka ett ivf försök eller infinna mig på min tid. när jag ojjat mig över tiden har jag fått  uppmaningen att det är bara att sjukanmäla dig. Sjukanmäla mig till vem exakt? pga ovan som blir helt katastrofalt för mig när kliniken säger nej tyvärr vi har inte tid med dig denna månaden. Bättra lycka nästa gång.  vilket hänt mig 2 av 3 försök. Då jag Har flyttat hundra grejer, flytta runt minst ett par resor och flaggat ett par veckor semester till min styrelse för att säkra upp tiden för äggplock osv Och då säger kliniken vi kör nästa månad istället.?.. *skriker i frustration* 

• Livshopp2025
    Nervernautanpå skrev 2025-04-01 18:45:01 följande:
    Haha, ja googlat har man ju gjort några gånger.... 
    Jag hade tydligen testdag på torsdag. Så skiljde inte så mycket. Jag har verkligen försökt att tänka så lite som möjligt den här gången. Har inte testat tidigt. Så vi får se. Det börjar bli spännande nu. Men orkar inte ett till misslyckande. Hoppas verkligen det är vår tur nu. 
    Ja man har verkligen dammsugit Google på information då och då 🙈😂
    Ok nej då skiljde det ju sig inte mycket alls.
    Precis samma här, försökt vara här och nu och inte tänka en massa. Det blir ju inte bättre av det ändå. Men helt lyckas jag ju inte kanske. Däremot trodde jag att hela denna ruvartid skulle kännas extra ödesmättad och laddad och jobbig. Men faktiskt har det nog varit tvärtom, jag har (förutom på kvällen första dagen) känt mer hopp och tillförsikt än tidigare. Inte hela tiden konstant men överlag.
    Spännande är ordet! Jag hoppas, hoppas, hoppas att det är vår tur nu!!! Vet inte riktigt hur jag skulle ta mig igenom ett misslyckande nu... Det låter kanske dumt men det känns skönt att veta att vi båda är i samma fas just nu och testar typ samtidigt, oavsett resultat så vet jag att jag inte är ensam.
  • Livshopp2025
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-04-01 19:08:30 följande:

Upplever min klink så sjukt oflexibla. att skriva ut ovitrelle för att anpassa efter mig verkar helt otänkbart. skulle Aldrig våga fråga det då jag upplever att de är arg och sura på mig för minsta lilla jag önskat avseende tider. Jag trixar och vänder och vrider med jobbet som tyvärr är oflexibellt enstaka dagar och tider. jag har mycket åtagande då jag driva ett större bolag med många anställda med både nationella och internationella åtagande och verksamhet. Kliniken är helt dumma i huvudet enligt mig när man inte kan göra någon som helst anpassning av varken dagar eller tider när det GÅR att anpassa. Sist var det ju helt avgörande för mig på klockslagen då jag hade bolagstämma en timma, EXAKT den timman de hade satt för en undersökning inför äggplock och den gick minsann inte att flytta dag eller tid utan fick välja att avbryta och förbruka ett ivf försök eller infinna mig på min tid. när jag ojjat mig över tiden har jag fått  uppmaningen att det är bara att sjukanmäla dig. Sjukanmäla mig till vem exakt? pga ovan som blir helt katastrofalt för mig när kliniken säger nej tyvärr vi har inte tid med dig denna månaden. Bättra lycka nästa gång.  vilket hänt mig 2 av 3 försök. Då jag Har flyttat hundra grejer, flytta runt minst ett par resor och flaggat ett par veckor semester till min styrelse för att säkra upp tiden för äggplock osv Och då säger kliniken vi kör nästa månad istället.?.. *skriker i frustration* 

Men det där låter ju helt galet! Vilken tråkig attityd det låter som att de har! Och det låter även som en otroligt komplex och svårnavigerad situation överlag för dig med ditt jobb och ansvar där och att få ihop det med hela den här IVF-processen. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2025-04-01 19:08:30 följande:

Vad tråkigt att ha hamnat i den sitsen! Vi har "problem" ibland att läkaren inte jobbar ALLA lördagar och aldrig söndagar. Men dom brukar fråga om vi ska säkra upp med ovitrelle eller chansa. Upplever inte att dom är oflexibla men pga att det är en mindre klinik så har dom ibland förmiddagar då dom gör si och eftermiddagar då dom gör så. Måste vara en mardröm att känna att dom inte gör sitt bästa för dig.
    Låter utmanande med ditt jobb, mitt största problem är att jag börjar få slut på lögner, haha. 
    Men heja dig, skickar styrka och hoppas att det snart går vägen för dig!
  • Nervernautanpå
    Livshopp2025 skrev 2025-04-01 20:55:43 följande:
    Ja man har verkligen dammsugit Google på information då och då 🙈😂
    Ok nej då skiljde det ju sig inte mycket alls.
    Precis samma här, försökt vara här och nu och inte tänka en massa. Det blir ju inte bättre av det ändå. Men helt lyckas jag ju inte kanske. Däremot trodde jag att hela denna ruvartid skulle kännas extra ödesmättad och laddad och jobbig. Men faktiskt har det nog varit tvärtom, jag har (förutom på kvällen första dagen) känt mer hopp och tillförsikt än tidigare. Inte hela tiden konstant men överlag.
    Spännande är ordet! Jag hoppas, hoppas, hoppas att det är vår tur nu!!! Vet inte riktigt hur jag skulle ta mig igenom ett misslyckande nu... Det låter kanske dumt men det känns skönt att veta att vi båda är i samma fas just nu och testar typ samtidigt, oavsett resultat så vet jag att jag inte är ensam.
    Jag har sjukt nog kännt mig lite lugnare den här gången. Inte nojjat lika mycket. Misslyckande finns inte nu. Nu får det lov att funka. 
    Tänk vad häftigt om vi båda lyckas! Men jag vågar inte hoppas. Jag var helt säker på att jag skulle få mens idag, det kändes så. Var på toa fyra hundra gånger tror jag. Ingenting. Sen var jag helt inställd på att testdagen var på fredag, och nu är den bara en dag bort. Som tur är har jag mycket att göra på jobbet imorgon, hinner förhoppningsvis inte tänka för mycket. För även om man skyddar sig själv genom att låtsas att man inte tror på att det kommer gå, så hoppas man så innerligt, och fallet blir avgrundsdjupt varje gång. Ja, ni här vet ju hur det är. 
    Känner mig psyksjuk ibland, har aldrig känt efter varenda liten bubbla i magen så mycket som jag gör nu. Minsta lilla... galet.
  • Nervernautanpå

Ååååh, nu har jag ångest. Testdag imorgon. Blött lite idag. Väldigt lite men det gjorde mig typ kräkfärdig. Vill inte få mens. Hoppas på nidblödning men hur vet man? Har ont i magen som lätt mensvärk.

• Livshopp2025
    Nervernautanpå skrev 2025-04-02 00:18:16 följande:
    Jag har sjukt nog kännt mig lite lugnare den här gången. Inte nojjat lika mycket. Misslyckande finns inte nu. Nu får det lov att funka. 
    Tänk vad häftigt om vi båda lyckas! Men jag vågar inte hoppas. Jag var helt säker på att jag skulle få mens idag, det kändes så. Var på toa fyra hundra gånger tror jag. Ingenting. Sen var jag helt inställd på att testdagen var på fredag, och nu är den bara en dag bort. Som tur är har jag mycket att göra på jobbet imorgon, hinner förhoppningsvis inte tänka för mycket. För även om man skyddar sig själv genom att låtsas att man inte tror på att det kommer gå, så hoppas man så innerligt, och fallet blir avgrundsdjupt varje gång. Ja, ni här vet ju hur det är. 
    Känner mig psyksjuk ibland, har aldrig känt efter varenda liten bubbla i magen så mycket som jag gör nu. Minsta lilla... galet.
    Nervernautanpå skrev 2025-04-02 17:29:47 följande:

Ååååh, nu har jag ångest. Testdag imorgon. Blött lite idag. Väldigt lite men det gjorde mig typ kräkfärdig. Vill inte få mens. Hoppas på nidblödning men hur vet man? Har ont i magen som lätt mensvärk.

Åh sådär kände jag häromdagen, att mensen var typ en minut iväg. Paniken. Jag håller tummarna för att det inte är mensen som är på väg för dig nu!! Det är ju inte så ovanligt att man får små blödningar under graviditet så det är förhoppningsvis det och inte mens.

Håller med om det du skrev ovan, har också känt mig mycket lugnare denna gången konstigt nog. Och nu är det verkligen vår tur!!!
    Ja det är extremt påfrestande, man försöker vara förnuftig och inte hoppas för mycket men samtidigt är det ju det man gör med varje cell i kroppen...

Jag var med om en så sjuk grej imorse, kände att jag behövde gå på toaletten och väl där fick jag extremt ont i magen. Alltså så ont att svetten började rinna och jag höll på att svimma på riktigt. Visst är magen lite trög av progesteronen men det här var inte rimligt någonstans. Efteråt kändes det ingenting, bara lite ömt en stund som det gör när man varit magsjuk typ.
    Fick ju så ont (men detta var ytterligare en nivå värre) även några timmar efter insättningen denna gången. Vad ska det ens betyda? 

Tänker på dig och hoppas du får mår bra ikväll utan mer blödningar och att det blir ett fantastiskt resultat på din testdag imorgon ❤️
  • Anonym (Nervös och hoppfull)

Testdag på söndag.
    Mens enligt kalendern beräknad idag. 
    Börjar blöda idag på jobbet och känns som loppet är kört... ????😢 Haft så mycket skumma symptomer sista veckan som jag inte velat tolka för hårt men är nu sur på min kropp för att den beter sig så här om det inte är på riktigt. 
    Min sambo säger att vi testar till helgen ändå och ser. Jag gissar att detta är mens men man vet ju aldrig. 🙃

• Nervernautanpå
    Livshopp2025 skrev 2025-04-02 19:43:59 följande:
    Nervernautanpå skrev 2025-04-02 17:29:47 följande:

Åh sådär kände jag häromdagen, att mensen var typ en minut iväg. Paniken. Jag håller tummarna för att det inte är mensen som är på väg för dig nu!! Det är ju inte så ovanligt att man får små blödningar under graviditet så det är förhoppningsvis det och inte mens.

Håller med om det du skrev ovan, har också känt mig mycket lugnare denna gången konstigt nog. Och nu är det verkligen vår tur!!!
    Ja det är extremt påfrestande, man försöker vara förnuftig och inte hoppas för mycket men samtidigt är det ju det man gör med varje cell i kroppen...

Jag var med om en så sjuk grej imorse, kände att jag behövde gå på toaletten och väl där fick jag extremt ont i magen. Alltså så ont att svetten började rinna och jag höll på att svimma på riktigt. Visst är magen lite trög av progesteronen men det här var inte rimligt någonstans. Efteråt kändes det ingenting, bara lite ömt en stund som det gör när man varit magsjuk typ.
    Fick ju så ont (men detta var ytterligare en nivå värre) även några timmar efter insättningen denna gången. Vad ska det ens betyda? 

Tänker på dig och hoppas du får mår bra ikväll utan mer blödningar och att det blir ett fantastiskt resultat på din testdag imorgon ❤️
    Tror jag håller på att flippa bara för att detta är första gången under alla gånger, alla år vi försökt, som det ens varit spännande på testdagen. Jag har alltid fått mens innan. Inga småblödningar. Denna gång är det annorlunda.

Progrestron är verkligen inte kul för magen. Haft ont i magen sen första dagen. Jag har varit extremt trött också, sovit en och en halv timme på soffan varje dag efter jobbet. Hoppas du mår bättre nu!

Jag fick lite lite brunaktigt blod på papperet två gånger idag. Sen har jag inte blött mer. Vet inte vad det betyder, men imorgon får jag veta. Jag tänker testa. Det får bära eller brista, men att inte veta gör mig galen.
Svar på tråden 40år och IVF