• Cheers

Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

• Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?
  • Mentat
    Cheers skrev 2025-03-19 07:59:12 följande:
    Islam gör dig till en bättre människa?

Det centrala i islam är att man som troende utvecklas till en bättre människa.

De mest hängivna av de troende muslimerna bör då följaktligen vara de bästa människorna etiskt och moraliskt - som medlemmarna i ISIS som ju noga följer den heliga Koranens bud. Eller?

Det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Rätt eller fel?

Fel så till vida att de som ställer till problem är inte nödvändigtvis de som tillhör en viss tro utan de som är fanatiskt bokstavstroende.

Rätt så till vida att det är mitt synnerligen starka intryck att andelen fanatiker och bokstavstroende är oerhört mycket högre inom islam än inom kristendomen, andra religioner kan jag inte bedöma.
  • Lynx123
    Anonym (S) skrev 2025-03-19 11:46:44 följande:
    Det är nog dina personliga åsikter som gör att du tolkar hens inlägg på det sättet. 
    Hen tar avstånd från alla religioner och säger att det finns idioter i alla religioner som tolkar det skrivna ordet på ett destruktivt sätt. 
    Precis så. Kul med någon som har stort A i läsförståelse. 😉
  • Anonym (Noppe)

Isis skulle lika gärna kunna ha något annat än religion som klistret som skapar sammanhållningen.

Jämför t ex med nazister. Människor som söker sig till en grupp med en fanatisk syn. Ledarna framhåller att man befinner sig under ett hot, vi behöver gå upp till kamp, vi ska rädda världen osv osv 

jadda jadda jadda sån där klassisk propaganda som manipulerar och hjärntvättar massorna. Religion kan vara ett av verktygen såna kan jobba med. Det är ju praktiskt som ledare att ifrågasätta någons tro och få denne att tänka i svartvita termer. 

Vem vet hur långt Knutby pastorn hade kunnat gå?

• Cheers
    Mentat skrev 2025-03-19 16:23:13 följande:
    Fel så till vida att de som ställer till problem är inte nödvändigtvis de som tillhör en viss tro utan de som är fanatiskt bokstavstroende.

Rätt så till vida att det är mitt synnerligen starka intryck att andelen fanatiker och bokstavstroende är oerhört mycket högre inom islam än inom kristendomen, andra religioner kan jag inte bedöma.
    Och vilka fanatiskt bokstavstroende kristna grupper i dagens värld vill du jämföra med ISIS? Vilka kristna skräckvälden och terrorgrupper tänker du på? Är de katoliker protestanter eller vad? Frälsningsarmén? 
  • AndreaBD
    Lynx123 skrev 2025-03-19 10:40:16 följande:
    Då har dagens kristna inte läst texterna.

Kvinnor ska vara tysta enligt NT och vad jag vet brukar kristna fortfarande hänvisa till tio guds bud - eller har de slutat med det? NT är en fortsättning på GT och Jesus själv säger att han inte ska ändra en bokstav i den gamla lagen.

Nu tror jag inte på dessa gamla fragment själv - för mig är det bara påhitt - men många tror på saker de inte.ens studerat själva.
    Och vad är det för fel med de tio guds buden? Du verkar inte känna till dem? Det är nämligen inget i dem som skulle vara problematiskt. 

Och nej, kristna brukar faktiskt tro på nya testamentet, och känner inte någon förpliktelse att följa gamla testamentet,  precis som Cheers redan har påpekat.
  • Anonym (Hum)

Skulle nog säga att människor som måste tro på högre makt, för att må bra på jorden har nog utkänat sin plats här ge plats till någon annan istället. 

• Cheers
    Anonym (Ej Religiös) skrev 2025-03-19 16:18:52 följande:

Varför skulle islam göra en till en bättre människa?

Det är vad som förkunnas av islams företrädare och som islam kräver av sina troende. De menar att islam ställer krav på en god moral och etik. Man hör ofta muslimer säga att för dem innebär islam en strävan att bli en bättre människa.
  • Cheers
    Anonym (Noppe) skrev 2025-03-19 13:11:49 följande:
    Jag tror man att religion inte har något med saken att göra. Jag tror inte att man per automatik blir en sämre människa av islam.

Isis råkar vara muslimer som försöker kombinera det (faktiskt) fredliga budskapet inom islam med den fientliga människan inombords. Lite åt hållet äta kakan och ha den kvar. Handlar om svårigheter som kognitiv dissonans frambringar.
    De flesta muslimer, men inte alla, är fredliga - annars skulle vi andra vara döda vid det här laget. 

I mitt första inlägg ville jag peka på vad som för mig framstår som en besvärande motsättning inom islam. Samtidigt som muslimer lyfter fram det centrala i islam, d.v.s. islamsk etik om att följa Koranen och profeten för att bli en god människa, en bättre människa, så finns det särskilt hängivna muslimer, de bokstavstrogna, som väldigt noga följer religionens bud - som bl.a. ISIS. Det borde alltså vara en hög moralisk och etisk standard på dem eftersom de så noga följer Koranens bud och profetens föredöme.
  • Anonym (Noppe)
    Cheers skrev 2025-03-19 18:39:48 följande:
    De flesta muslimer, men inte alla, är fredliga - annars skulle vi andra vara döda vid det här laget. 

I mitt första inlägg ville jag peka på vad som för mig framstår som en besvärande motsättning inom islam. Samtidigt som muslimer lyfter fram det centrala i islam, d.v.s. islamsk etik om att följa Koranen och profeten för att bli en god människa, en bättre människa, så finns det särskilt hängivna muslimer, de bokstavstrogna, som väldigt noga följer religionens bud - som bl.a. ISIS. Det borde alltså vara en hög moralisk och etisk standard på dem eftersom de så noga följer Koranens bud och profetens föredöme.
    Enligt islam så vitt jag vet så får man inte kriga eller döda.
    OM nu inte religionen är hotad. Då kan ju en religiös ledare vrida budskapet till att handla om att om jeans och coca cola introduceras till landet så är religionen hotad. Skulle någon vettig religiös muslimsk person säga att näääe.., det stämmer ju inte så blir dennes tro ifrågasatt.

Lite åt hållet det som utspelar sig i usa just nu. Amerikanska flaggan har ju Maga tagit över, de kallar sig för sanna patrioter. deras sätt påstås vara patriotism, men inte "woke" "va, är inte en patriot?" "jo, det är jag ju" "då tänker du så här, annars är du inte en patriot"

Appropå jeans, en annan sorts hjärntvätt kan ju vara ledarkulten som utspelar sig i Nordkorea. De hade ju köpt in ett trädgårdsprogram från Storbritannien och blurrat ut jeansen programledaren bar för att det tillhör västerländsk kultur enligt dom.

Man ska nog ifrågasätta ens eget tyckande ibland i stället för att ta ens egna åsikter som självklara.

Religion är bara ett verktyg för att kontrollera människor, finns många andra verktyg, nazism, ledarkult osv.
  • Anonym (Min tro)
    Cheers skrev 2025-03-19 18:39:48 följande:

Jag tänker mer hur långt är ett snöre. Jag tror att alla muslimer vill att de ska leva etiskt och moraliskt korrekt. Däremot så är faran med religiösa texter att du kan tolka dem efter dina egna behov och känslor och sedan leva efter det. Tänk bara på vårat rättssystem. Sakkunniga testar dagligen våra lagar, men ändå så tycker vi lekmän i jämna mellanrum att domstolarnas domar är katastrofala. Jag tänker lite att religion som Islam fungerar lite på samma sätt, som att alla icketroende svenskar skulle få möjlighet att tolka våra lagar som vi vill och sedan döma grannen så som vi uppfattar lagen. Jag tror inte det skulle bli så bra. i många fall så skulle det bli bra domar. Däremot Skulle många tolka lagarna så att de uppfyller sin egen agenda eller känslor.
Svar på tråden Islam gör dig till en bättre människa?