Cheers skrev 2025-03-19 18:39:48 följande:
De flesta muslimer, men inte alla, är fredliga - annars skulle vi andra vara döda vid det här laget.
I mitt första inlägg ville jag peka på vad som för mig framstår som en besvärande motsättning inom islam. Samtidigt som muslimer lyfter fram det centrala i islam, d.v.s. islamsk etik om att följa Koranen och profeten för att bli en god människa, en bättre människa, så finns det särskilt hängivna muslimer, de bokstavstrogna, som väldigt noga följer religionens bud - som bl.a. ISIS. Det borde alltså vara en hög moralisk och etisk standard på dem eftersom de så noga följer Koranens bud och profetens föredöme.
Enligt islam så vitt jag vet så får man inte kriga eller döda.
OM nu inte religionen är hotad. Då kan ju en religiös ledare vrida budskapet till att handla om att om jeans och coca cola introduceras till landet så är religionen hotad. Skulle någon vettig religiös muslimsk person säga att näääe.., det stämmer ju inte så blir dennes tro ifrågasatt.
Lite åt hållet det som utspelar sig i usa just nu. Amerikanska flaggan har ju Maga tagit över, de kallar sig för sanna patrioter. deras sätt påstås vara patriotism, men inte "woke" "va, är inte en patriot?" "jo, det är jag ju" "då tänker du så här, annars är du inte en patriot"
Appropå jeans, en annan sorts hjärntvätt kan ju vara ledarkulten som utspelar sig i Nordkorea. De hade ju köpt in ett trädgårdsprogram från Storbritannien och blurrat ut jeansen programledaren bar för att det tillhör västerländsk kultur enligt dom.
Man ska nog ifrågasätta ens eget tyckande ibland i stället för att ta ens egna åsikter som självklara.
Religion är bara ett verktyg för att kontrollera människor, finns många andra verktyg, nazism, ledarkult osv.