• sassa85

en ny tråd för oss som fått missfall

hej!
    jag fick missfall i vecka 8.
    jag tänkte att vi skulle kunna pratas vid och stötta varandra.
    hoppas på flera svar.

*kram*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-04 20:35:39:
    Zebra71 mf v 9 (8+2)
    Viran75 mf v 9 (8+4)
    sassa85 mf v 9 (8+5)
    jam MF 3/8, v9 (8+0), BIM 1-4/9
    small talk MA v.11
    Janken mf v.9
    Ina 67 mf v 13
    Ebbelina, MA v 11 (10+5)
    delfin79 MF v.6 och v.9
    aicha80 MF 9/8 v7

• Svar på tråden en ny tråd för oss som fått missfall
  • Zebra71

Jag lägger väl in mig jag oxå

Zebra71 mf v 9 (8+2)
    Viran75 mf v 9 (8+4)
    sassa85 mf v 9 (8+5)
    small talk MA v.11

Tycker mig jag ana ett mönster...undrar om det är just vid den perioden(8+ )som det händer något avgörande...?

Jag hade också en liten fråga ang. skrapning, när/varför gör man det? Jag var på HS när jag fick mf och läkaren sa ingenting om det. Min barnmorska bokade bara av inskrivningstiden och sa att "vi ses väl igen..."
    Är det nån som vet, ska jag boka en egen tid eller?

• Janken

Zebra71 mf v 9 (8+2)
    Viran75 mf v 9 (8+4)
    sassa85 mf v 9 (8+5)
    small talk MA v.11
    Janken mf v.9

Zebra71: Jag fick bara tabletter först och åkte hem. Nästan en vecka senare fick jag störtblödningar och åkte in till akuten. Då BAD jag om en skrapning så jag skulle bli klar nån gång och kunna gå vidare. Har sett här i tråden att det är många som inte får skrapning. Mysko!

• jamis

Jag skrapades inte och det är jag glad för skönt att slippa!

Jag har läst att de flesta missfall sker i antingen vecka 7 eller 9-11 för då tar moderkakan över och det är visst kritiskt. Fast jag tror att min bebis dog tidigare och kom ut i vecka 9

• Janken

Jam: Jag var också rädd för skrapning (hade problem ett år efter förlossningen med smärtor) och valde att ta tabletter i tre omgångar för att slippa den otäcka skrapningen (som jag trodde...)
    Men som jag skrev tidigare så blev det skrapning och det var ingenting, absolut INGENTING jämfört med att ta tabletterna!! Om jag någonsin får missfall igen kommer jag direkt att be om skrapning.
    Men alla är ju olika!

• blåbär77

Jag skall på återbesök på kvinnokl på tors hoppas att allt har kommit ut så jag slipper tabletter el skrapning.

• Hea007

Efter mitt missfall som upptäktes i v.13 tog det ganska lång tid innan de skrapade mig. Jag gick och blödde i ca 9 veckor innan det bestämdes att jag skulle skrapas. Min gynekolog sa att i Västra Götaland är det inte standard att man skrapas utan de vill att kroppen ska sköta det själv eftersom kroppen då läker fortare.

• Janken

Jovisst, kroppen mår säkert inte bra av en skrapning, men jag kände att jag inte hade lust att gå omkring hur länge som helst med blödningar som en ständig påminnelse om den förlorade bebin.

Men att önska någonting är ju inte detsamma som att verkligen få det så! Är det en princip att man inte gör skrapningar är det nog svårt att göra annat än acceptera. Jag hade tur som bara träffade förstående läkare under mina turer till sjukhuset som lät mig få som jag ville hela vägen. Jag förstår att det inte är så vanligt tyvärr...

• Ina 67

Zebra71 mf v 9 (8+2)
    Viran75 mf v 9 (8+4)
    sassa85 mf v 9 (8+5)
    small talk MA v.11
    Janken mf v.9
    Ina 67 mf v 13

• Ebbelina

Lägger väl till mig också då.

Zebra71 mf v 9 (8+2)
    Viran75 mf v 9 (8+4)
    sassa85 mf v 9 (8+5)
    small talk MA v.11
    Janken mf v.9
    Ina 67 mf v 13
    Ebbelina, MA v 11 (10+5)

• Ebbelina

Förresten angående skrapning/tabletter. Läkaren ville att jag själv skulle välja vilket jag "ville ha". Det var ett helt omöjligt beslut två minuter efter att jag fått veta att jag mist mitt barn tyckte jag! Jag hade ingen aning om hur någondera funkade, har aldrig haft ett missfall och det här är ju inga saker man normalt diskuterar med sina väninnor heller så ingen har berättat för mig t.ex. hur skrapning går till.
    Läkaren tyckte iaf att vi skulle testa med tabletter först "för det är alltid bra om man kan spara kroppen en operation" sa han.
    Nu verkar det som tabletterna funkat (låg förresten inne hela söndagen på samma avldening som nyfödda bebisar, mindre kul :S) men vi får väl se vid efterkontrollen sen om allt verkligen är borta.
    Hur som helst tyckte jag inte det var jobbigt med tabletterna, bara som starkare mensvärk och på något vis var det för mig en slags terapi att se att jag blödde ut det...kanske konstigt.
    Hjälp vad långt det här blev, känns som jag har ett outtömligt behov att skriva av mig idag :(

Svar på tråden en ny tråd för oss som fått missfall