• fenomena83

Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?

Äntligen.
    Efter ett och ett halvt år med söndertrasad sömn och kort sagt för jävliga dagar och nätter med en ständigt tjurig och trött pojke har vi idag fått Atarax utskrivet.
    Jag va på BVC med vår nyfödda och när tanten frågade hur vi mådde brast jag helt enkelt ut i gråt och bölade över att tillvaron skulle varit underbar - om det inte vore för vår stora killes sömnlösa nätter!!!!!!
    Jag förklarade att vi gjort ALLT, och tanten som är mycket väl medveten om våra problem (eftersom jag tjatar om dom varenda gång vi är där och hennes råd aldrig har hjälpt) kallade då till min lättnad på läkaren som skrev ut detta.

Herregud va skönt, att det äntligen kanske kommer en vändning nu.
    Ska ge honom första dosen i kväll och se vad som händer...

Men jag undrar lite... det är ju väldigt ovanligt att ge ut sömnmedel till barn har jag hört, men finns det nån här på FL som har erfarenhet av det, speciellt av Atarax?
    Vill gärna höra hur det har funkar för er i så fall, om det har funkat öht och sådär.
    Så man vet om man ska ha nåra förhoppningar över huvud taget.
    Det kanske inte funkar alls. Känns som om inget skulle bita på vår son, han är ju helt omöjlig, varför skulle detta funka då liksom. Skulle inte förvåna mig....... suck.

Som sagt är det nån som prövat? Hur gick det??

• Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?
  • Lilla K

fenomena: ÅHHHHHHHH vad jag känner igen mig!! Det är banne mig inte BARA låta barnet vara vaket, för fy vad de lider av sin sömnbrist!! Vi har i omgångar haft problem med vår dotters sömn, och fram till dess att hon fick en lillebror så har vi orkat med det, då vi har haft möjlighet att fokusera på bara henne. Nu har vi en 2-månaders att dela tiden - och orken - med...

Det är nåt så fruktansvärt jobbigt att inte veta hur man ska få sitt barn att vilja sova och framför allt varva ner!! Jag är dock helt emot 5MM och AW, så att prova det kommer inte på fråga. Så vi drar ett tungt lass... Nu har det varit total kaos i snart 2 månader, och vi analyserar ofta vad hon gillar, inte gillar, varvar upp resp varvar ner av... Och om drygt en vecka ska vi se till att gå in mer aktivt för att se om och hur vi kan hjälpa henne att förstå att sova inte är farligt.

Hoppas verkligen att medicinen funkar för er, för det är jobbigt på alla sätt och vis att se sitt barn lida av sin sömnbrist!

• bitsy

fenomena83: Härligt! Verkligen grattis till en god natts sömn. Det är säkert ingen tillfällighet utan början på en ny era. Jag förstår verkligen att er son har stora sömnproblem, det är ju verkligen bra att BVC tog det på allvar och ni fick medicin.

• Hackades

fenomena83 skrev 2006-10-06 11:07:03 följande:
    Jag har skrivit flertalet trådar här på FL om sonens sömnproblem och det som jag har märkt är att många verkar ta det så himla lättsamt och liksom säger typ "jaha pojken sover inte, jamen sov på dagen när han sover middag då, så får du i allafall en timme" eller "det går över" eller "man vänjer sig" eller "prova shn" eller "prova 5mm" eller "låt honom göra som han vill, det går över" eller "har ni verkligen provat allt?"Men han har inget "ordinarie" sömnproblem som går över "bara man gör si eller så".Han har problem, alltså då menar jag riktiga problem............(detta var inte personligt menat till bitsy *poängterar*)
    Förstår vad du menar. Jag har själv 5mmat min son. Vi gjorde det när han blev ett år, efter att ha slitit sen start med hans mikrosömn. Han sov 10-15 min/gång, dygnet runt. Jag fick hela tiden höra "sov när han sover" och "välkommen till föräldralivet", "så är det när man skaffar barn". De som dock haft rejäla sömnproblem med sina barn säger inte på det viset. Att lida av sömnbrist handlar ju inte om att va lite trött, sitta och gäspa på dagarna, känna sig lite bakfull eller nåt i den stilen. Till slut kommer kroppen att stänga av om man inte lyssnar på signalerna som kommer innan, dem i form av minnesförlust, mörka tankar, hopplöshet och kanske t o m fantasier om att skada sitt barn. När man väljer att ta till en sömnmetod får man alltid försvara varför man gör det och om man verkligen prövat ALLT annat och OM det inte är möjligt att man lite lättvindigt tar till snabba lösningar i form av metoder, eller medicinering. För egentligen gör ju föräldrar det endast för sin egen skull, för barnen får alltid den sömn de behöver... Jo, tjenare.

5mm funkade jättebra för vår familj, men för den sakens skull tror jag inte att det passar ALLA familjer. Likadant med SHN eller andra sömnkurer. Din son verkar inte ha hittat fram till något sömnmönster ännu och kanske får han hjälp av Atarax att bryta cirkeln. Om inte så tycker jag att ni ska stå på er och kräva fortsatt hjälp för att få ordning på sömnen! Jag önskar er iallafall lycka till!
  • mariemamma

Har du provat anna wahlgren metoden.
    Kan kanske funkat.
    Har funkat för många vara barn har haft riktiga sömnproblem.
    annawahlgren.se

• Lilla K

mariemamma: jag vet att du vill väl, men TS startade tråden för att få erfarenheter kring sömnmedel, inte för att få tips och råd på sömnkurer. Hon skriver vidare att hon provat ALLT, vilket inkluderar SHN. Läser man hela tråden så vet man också att hon inte bara provat SHN själv, utan med hjälp, utan att lyckas...

• mariemamma

Okej det har jag missat.
    Hoppas att hon får lite bra info om sömnmedel då.
    JAg önska verkligen lycka till och hoppas att det fungerar.
    Måste vara en mkt jobbig situation.

• Lilla K

Marie: ja, första natten verkar ha gått toppenbra, så det finns hopp!

• JohPet

TS: Vad skönt att det fukade! Lycka till i fortsättningen också

• kosmo06

Atarax är en antihistamin, inte ett sömnmedel. Det är dock rogivande. Ges ofta mot klåda... Är inte beroendeframkallande heller! Tror att det kommer hjälpa din son att komma till ro. Jag önskar dig lycka till!! Du är otrolig, kämpa på!!

Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?