• fenomena83

Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?

Äntligen.
    Efter ett och ett halvt år med söndertrasad sömn och kort sagt för jävliga dagar och nätter med en ständigt tjurig och trött pojke har vi idag fått Atarax utskrivet.
    Jag va på BVC med vår nyfödda och när tanten frågade hur vi mådde brast jag helt enkelt ut i gråt och bölade över att tillvaron skulle varit underbar - om det inte vore för vår stora killes sömnlösa nätter!!!!!!
    Jag förklarade att vi gjort ALLT, och tanten som är mycket väl medveten om våra problem (eftersom jag tjatar om dom varenda gång vi är där och hennes råd aldrig har hjälpt) kallade då till min lättnad på läkaren som skrev ut detta.

Herregud va skönt, att det äntligen kanske kommer en vändning nu.
    Ska ge honom första dosen i kväll och se vad som händer...

Men jag undrar lite... det är ju väldigt ovanligt att ge ut sömnmedel till barn har jag hört, men finns det nån här på FL som har erfarenhet av det, speciellt av Atarax?
    Vill gärna höra hur det har funkar för er i så fall, om det har funkat öht och sådär.
    Så man vet om man ska ha nåra förhoppningar över huvud taget.
    Det kanske inte funkar alls. Känns som om inget skulle bita på vår son, han är ju helt omöjlig, varför skulle detta funka då liksom. Skulle inte förvåna mig....... suck.

Som sagt är det nån som prövat? Hur gick det??

• Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?
  • lillsmurfen

Usch va jobbigt! Hoppas verkligen att det hjälper. Tror ni att man märker det på en gång eller tar det ett tag?

Lycka till hoppas ni får soooova snart.

• LeLi74

Hur går det? Jag hoppas hoppas att det funkar!! Förstår att ni har ett helvete. Vi har liknande problem men vår son har haft hjärnblödningar som orsakat hjärnskador så sömnstörningarna kan vara kopplade till det, vi har bl a testat Theralen men funkade inte så bra eftersom vi var tvungna att höja dosen hela tiden för att få effekten men oj vilken härlig natt första natten med Theralen var, han vaknade 2 ggr istället för 17 :)
    O lyssna inte på såna som inte tror ni testat allt innan ni går på mediciner, ni har säkerligen kämpat en miljon ggr mer än alla andra med barn utan sömnproblem, svårt att förklara hur sömnbristen genomsyrar precis allt... LYCKA TILL!

• ängeln 25

Tesie: vi ger henne theralen nu och enligt våran barnläkare så är det sista utvägen...

• pergotezzie

atarax 'är ju en tablett mot klåda och oro ...som man kan bli lite trött av... vi fick det utskrivet till våran lillkille vid eksem men inte sov han nå mer av dom eller

• ängeln 25

Tesie: kommer tyvärr inte ihåg namnet på dem andra.. Är så j*a glömsk

• Hallonmopeden

Vår äldsta son fick Theralen (efter 1,5 års helvete...) Funkade sådär i de 2 veckorna han fick det men sedan var vi tillbaka i skiten igen. Fick när han var 2 år kontakt med en barnpsykolog som hjälpte oss. Nu är han 4,5 och sover mycket bättre, men fortfarande lite orolig på nätterna... Hoppas det löser sig! Jag vet vad ni går igenom!!!

• ängeln 25

Tesie: tavegyl var en av dem som vi fick... Är så stolt att jag kom på det

• fenomena83

Oj va skönt det va........

Vi gav honom medicinen vid åtta igår, för läkaren hade sagt att man skulle ge ca en halvtimme innan sovdags, och han brukar läggas vid halv nio (ingen idé tidigare...) så det va ju bra. Men ingenting hände.. Vi gick och la oss och försökte varva ner men han somnade inte förrän vid halv tio! (bättre det iofs än halv tolv som har hänt flertalet gånger)
    Han måste ha väldigt svårt att koppla av och lyckas varva ner på nåt sätt, ligger bara och sparkar på väggen och slåss och pratar en massa och är hur pigg som helst, spelar ingen roll hur mysig och lugn nattningsritual man försöker ha.

Jaja somnade gjorde han i allafall, i sin egen säng, fast jag låg bredvid, tyvärr kanske man kan säga, vill inte vänja honom vid det, men det är ett senare problem, nu ville vi bara få pojken i säng så vi kunde se om medicinen verkade nånting.
    Och det gjorde den!!!
    Jag vet inte om det bara va en tillfällighet men han sov som en stock till klockan åtta på morgonen I SIN EGNA SÄNG...

Nu har vi det så tråkigt här hemma så jag och lillbebisen sover i ett rum och min man och storkillen sover i ett annat, men i natt sov mannen i rummet bredvid istället. Och i morse när jag gick upp berättade mannen den strålande nyheten att sonen hade kommit in till honom klockan åtta glad som en lärka och för första gången sagt ordet "välling".

Herregud va glad man kan bli!!!!!!!!!!!!!!!

Hoppas hoppas bara det fortsätter så, det behöver det ju inte vara liksom, kan ju bara varit en tillfällighet Men man får ju så mycket nya krafter när sånt här händer liksom.
    Gäller att köra stenhårt på rutinerna bara och va konsekvent.... fan va jobbigt detta e samtidigt som man har bebis också. Skulle bli så fruktansvärt överlycklig om det ville vända...

• ängeln 25

Gud så skönt för er ....Hoppas det håller i sig och att ni sen efter ett tag kan sluta med medincinen och han sover ändå...

• fenomena83
    bitsy skrev 2006-10-05 19:23:37 följande:
    Det låter riktigt jobbigt. Hoppas verkligen att medicinen hjälper! En sak som slår mig när jag läser är att ni verkar ha provat allt, verkligen jättemånga metoder och verkligen försöker få rätsida på det här. Jag undrar lite försiktigt om det kan vara så att ni har prövat för många olika strategier och att det faktiskt gjort sömnen oroligare? Mitt förslag är att ni låter sonen hitta tillbara till sin egen rytm. Risken är ju att ni blir så fokuserade på sömnen att hela livet börjar kretsa kring detta, man blir frustrerad och stressad vid nattningen osv. Huvudsaken är ju att han får tillräckligt med sömn, men det måste ju inte vara på natten till en början, så länge hanhåller sig på gott humör och äter så kan man väl tolerera lite längre middagslurar om det behövs. På så sätt kan man ju bryta den onda cirkeln med dålig sömn och dåligt humör. Hoppas ni får sova riktigt gott i natt, men försök att koppla av inför nattningen så han inte känner hur er puls är snabb och musklerna stela av förhoppningar om en god natts sömn (lättare sagt än gjort, men du kanske kan låna en atarax!)
    Jo det har vi också gjort. Alltså låtit honom hitta tillbaka till sin egen rytm. Flertalet gånger.
    Det är ju inte så att vi testar 5mm i en vecka sen nästa vecka SHN och sen nästa vecka no cry sleep och sen nästa vecka nåt annat och sen nåt tionde... Utan vi har verkligen försökt samma metoder i flera veckor tills vi gett upp när vi märkt att INGET biter på honom. Och då har vi låtit honom köra sitt eget race ett bra tag och då blir allt bara kaputt igen.
    Han har nämligen ingen dygnsrytm öht verkar det som, han vet inte skillnad på natt och dag, hur mycket man än kämpar och försöker, han fattar ingenting och hans sömn är verkligen kort sagt sönderhackad. Om vi skulle låta honom göra "som han vill" alltså hitta tillbaka till sin egen rymn och gå utefter den då skulle vi aldrig få sova mer någonsin.
    Det är så himla mycket mer komplicerat än vad det låter.

Jag har skrivit flertalet trådar här på FL om sonens sömnproblem och det som jag har märkt är att många verkar ta det så himla lättsamt och liksom säger typ "jaha pojken sover inte, jamen sov på dagen när han sover middag då, så får du i allafall en timme" eller "det går över" eller "man vänjer sig" eller "prova shn" eller "prova 5mm" eller "låt honom göra som han vill, det går över" eller "har ni verkligen provat allt?"
    Men han har inget "ordinarie" sömnproblem som går över "bara man gör si eller så".
    Han har problem, alltså då menar jag riktiga problem............
    (detta var inte personligt menat till bitsy *poängterar*)
Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?