• fenomena83

Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?

Äntligen.
    Efter ett och ett halvt år med söndertrasad sömn och kort sagt för jävliga dagar och nätter med en ständigt tjurig och trött pojke har vi idag fått Atarax utskrivet.
    Jag va på BVC med vår nyfödda och när tanten frågade hur vi mådde brast jag helt enkelt ut i gråt och bölade över att tillvaron skulle varit underbar - om det inte vore för vår stora killes sömnlösa nätter!!!!!!
    Jag förklarade att vi gjort ALLT, och tanten som är mycket väl medveten om våra problem (eftersom jag tjatar om dom varenda gång vi är där och hennes råd aldrig har hjälpt) kallade då till min lättnad på läkaren som skrev ut detta.

Herregud va skönt, att det äntligen kanske kommer en vändning nu.
    Ska ge honom första dosen i kväll och se vad som händer...

Men jag undrar lite... det är ju väldigt ovanligt att ge ut sömnmedel till barn har jag hört, men finns det nån här på FL som har erfarenhet av det, speciellt av Atarax?
    Vill gärna höra hur det har funkar för er i så fall, om det har funkat öht och sådär.
    Så man vet om man ska ha nåra förhoppningar över huvud taget.
    Det kanske inte funkar alls. Känns som om inget skulle bita på vår son, han är ju helt omöjlig, varför skulle detta funka då liksom. Skulle inte förvåna mig....... suck.

Som sagt är det nån som prövat? Hur gick det??

• Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?
  • dison

Jag har själv inte haft sådana problem med min dotter, men gjorde ett arbete om barns sömn under min pediatrikkurs och för många så hjälper just Atarax eller Tavegyl som är milda antihistaminer och inga sömnmedel. Tanken med dessa läkemedel är ju att bryta ett dåligt sömnmönster och att läkemedlen inte behöver användas i mer än i någon vecka. Hade en mamma i min BVC-grupp som fick Tavegyl till sonen, och det vände på en vecka för dem. Lycka till!

• tuvan4

TS: Jag vill säga att jag verkligen beundrar dig o din man för allt ni gjort för er sons sömn! Jag tycker att ni verkar vara otroligt dukitga o engagerade föräldrar!
    Jag hoppas verkligen att ni o sonen ska få sova nu äntligen!

• Mrs Mattsson

måste bara säga att varför måste alltid någon tro att man inte försökt allt när man skriver det o om man ahr försökt så kanske man inte försökt o gjort exact som det ska vara?

alla sovmetoder fungerar INTE på alla barn så är det ju bara

♥Min familj♥
  • Tumbling down

Va jobbigt ni verkar ha det. Hur ofta brukar han vakna? Eller sover han inte alls? Hoppas det löser sig

• ängeln 25

Jag har en dotter som är 1år nu och vi är inne på våran 3 lugnande medicin... Kan säga att jag är så less på dem för ingen funkar som dem ska... Den sista som hon har nu är tydligen den sista dem ger ut till barn och den ska vara bra och väldigt stark men sover hon NEJ... Hon vaknar ca 4g/natten och kan lätt vara vaken några timmar om hon vill...

Är skittrist för jag har testat det mesta och vet snart inte vad jag ska göra...

Hoppas den funkar för er och att h*n sover hela nätter från och med nu...

• Tesie

TS!

Hejsan, jag vet vad du pratar om. När min son var 3 år gick jag på knäna, jag hade då gått upp varje natt mellan 8-15 gånger, testat ALLA kurer som överhuvudtaget går. När jag fick magkatarr, tappade minnet o somnade bara jag stod still så gick det inte lägre.

Antonias mamma, SHN kuren fungerar INTE på alla barn. Hur kan du tro att TS inte testat det ordentligt?

TS IGEN: min son har nu i ett års tid ätit Theralen, det är även det ett lugnande och ångest dämpande medel. Det gör att vi klarar av vardagen igen. Han har aldrig lidit av sin sömnbrist, han var pigg o aktiv fast han sov dåligt.

Idag vaknar han bara 2 gånger per natt, och sover lugnare!

Man måste som förälder få sova, man är ingen superhjälte som orkar allt, det fungerar inte så!
    Det är som en tortyr!

Ha det bra, har du frågor så är det bara att fråga!

Lycka till och hoppas ni nu får sova! / Tesie

• Tesie

Ängeln 25, vilken sov medicin har ni nu? O vilka har ni testat?

• antonias mamma

Tesie - det är enkelt: För att jag inte känner henne och inte vet i vilken grad hon försökt - vilket jag ju också bad henne precisera!!! Så vitt jag ser så skrev jag väl aldrig att hon inte försökt tillräckligt??? Vad ska du gnälla om sånt för??? Fan vad ONÖDIGT!!!

För övrigt så "testar" man inte utan genomför kuren. Som ju heter SHN och inget annat. Om det nu var hårklyveri det skulle sysslas med här - vilket JAG inte trodde...

Lycka till TS hur ni än gör!

• bitsy

Det låter riktigt jobbigt. Hoppas verkligen att medicinen hjälper! En sak som slår mig när jag läser är att ni verkar ha provat allt, verkligen jättemånga metoder och verkligen försöker få rätsida på det här. Jag undrar lite försiktigt om det kan vara så att ni har prövat för många olika strategier och att det faktiskt gjort sömnen oroligare? Mitt förslag är att ni låter sonen hitta tillbara till sin egen rytm. Risken är ju att ni blir så fokuserade på sömnen att hela livet börjar kretsa kring detta, man blir frustrerad och stressad vid nattningen osv. Huvudsaken är ju att han får tillräckligt med sömn, men det måste ju inte vara på natten till en början, så länge hanhåller sig på gott humör och äter så kan man väl tolerera lite längre middagslurar om det behövs. På så sätt kan man ju bryta den onda cirkeln med dålig sömn och dåligt humör. Hoppas ni får sova riktigt gott i natt, men försök att koppla av inför nattningen så han inte känner hur er puls är snabb och musklerna stela av förhoppningar om en god natts sömn (lättare sagt än gjort, men du kanske kan låna en atarax!)

• Tesie

Antonias mamma, oj vad du verkar vara arg!

Jag vet att man genomför den, jag har själv genomfört den på min son, jag har boken, jag har mailat med AW i egen hög person.

Jag har inte gnällt ett enda dugg, bara ifrågasatt varför du tror hon inte genomfört kuren ordentligt när hon sagt att hon provat allt som bara går att prova.

Och att hon skrev att hon inte ville testa fler kurer och trams!

Så nu kan du lugna ner dig lite, för jag har inte sagt ett enda dugg elakt!

Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?