• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • 81a

Lika lite skuld som du känner, känner jag genom att du kallar mig syndare

• HaltaLotta

Nej jag tycker inte att det är ok att stödja pälsindustrin, dessutom tycker jag att det finns så pass snygga fuskpälsar idag att man lika gärna kan köpa sig en sådan om nu vill ha en päls.

• Hint

Man kan väl gott använda de pälsar som redan finns (från pingstkyrkan/arvegods osv)
    men jag tycker inte om nyproducerade pälsar, det känns inte riktigt rätt.

• rajtantajtan

Du bad ju om ett svar på din egenhändigt ihopsnickrade fråga om du hade syndat...(nästa gång kanske du även skall skriva vad man får & inte får svara då)

Nu är ju inte jag ansvarig över Indien men jag tycker nog att du bör kunna ansvara över dina egna handlingar & ställningstaganden-lite skillnad där va´, varför jag nog tycker att du gott kan känna lite skuld!

• Arcoiris

Det beror på. Ett djur som dödats för att bara skjutas av, tycker jag att man borde ta vara på pälsen, och att använda den är inte fel.

Sen är det fel att döda djur endast för att få pälsen...

• Arcoiris

oj förlåt: för att svara på din fråga ts:

ja det är ok att du bär den pälsen. Det djuret är redan dött och om du inte har den på dig så dog den ju förjäves?!

• 81a

Det är ok

Jag har svårt at känna skuld för att jag har på mig ett mocka skärp och mockastövlar.. Och äter kött ibland Det måste jag erkänna. Som jag har sagt kan man aldrig ägga skulden på den enskilda människan, det är rätt korkat. Det måste ske på politisk nivå.
    Det kommer aldrig ske någon förändring annars

• Namnam

Jag tycker att det beror på vilket djur pälsen kommer ifrån.
    Om man slaktar ett djur för att äta det är det rent slöseri att inte ta vara på skinnet.
    Skinn mocka och päls är ju samma sak, bara in och utsida och med eller utan päls.

• Joss79 nr 2

Det är inte bara fult med päls det är jävligt äckligt. Gå omkring med en annan varelses håriga hud på sig. Bläh! Lika fräscht som i "När lammen tystnar" ungefär. Inte nog med det. Djuren blir inte särskilt bra behandlade när de lever heller.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?