• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • Minna07

Ja, om den tillverkades för 50 år sedan då inga dunjackor fanns (för de fanns väll inga dunjackor för 50 år sedan?). Pälsjackor är helt onödiga nu, vi behöver inta döda djur för att hålla oss varma. Vi kan plocka dun istället!

• Santos v2

AnnaGBG: Det är ju också en av anledningarna till att man slaktar kor (som är det vanligaste skinnet i kläder/skor) med bult i hjärnan. För att bevara skinnet och köttet till försäljning.

Jag äter dock inte kött eller bär skinn så jag bidrar inte till något djurs död.

• Father Figure

"Santos v2: Du vet att fårplädar idag inte kommer från döda får utan från rakade får, där sedan ullet är pålimmat på en ibland fakeskinnlapp."

Haha, det var det roligaste jag läst på ett bra tag
    Läge för ett studiebesök på Gotland kanske? Det där låter som värsta tovade filtmössan tycker jag. Nä, tacka vet jag ett riktigt varmt fårskinn från en glad lammunge (som det heter på gutemål) och en god måltid med helgrillat, så "makaber" är jag (och alla andra som tycker om lammkött...)

• Jennie med ie

Jag har också svårt för resonemanget "Det är fel att ha päls, men jag har en som min mormor haft för den finns ju redan och djuret är redan dött".... Det är som att säga "Jag är emot köttätande men köper kött från affären för djuret är ju redan dött" typ... Pälsbärande vare sig den är ny eller gammal bidrar till att okeja pälsindustrin och bidrar till att den fortsätter.

• iolanthe

Rävarna och minkarna har det inte sämre än kossorna och grisarna som vi äter. Så är man emot päls borde man vara vegetarian också.

• iolanthe

Minna07,

Dödas inga djur för att göra dunjackor och täcken då?

Jag har ingen aning, men det låter otroligt att dunjackor skulle göras av fjädrar som hittas på marken, och inte av plockade fåglar.

• lillagryn2

Dunet kommer från döda fåglar. Fåglarna behöver sitt dun när de lever. Taglet till hästens sängar kommer från döda hästar.

• iolanthe

Jag vet att fåglar behöver sitt dun när de lever. Men kommer det från fåglar som självdött i naturen eller fåglar som fötts upp och dödats för dunets skull?

• Koff

Röstade nej för att jag hittills inte sett en snygg päls.

Men moraliskt sett skulle jag nog vara tvungen att säga ja då jag själv springer omkring med någon annans skinn på kroppen och på fötterna och dessutom njuter jag starkt av en välstekt oxe. Jag sover också gott bland dunet i sängen och ibland sitter jag även i en skön skinnfåtölj. Så min nej-röst är enbart grundat på att jag tycker att päls är fult.

• Emilia82

jag tror ej heller en massa folk springer runt och plockar dun...det är döda fåglar...och det där om pålimmad ull på fakefårskinn hahaha

som sagt,jag använder päls och äter kött...ägg m.m. mår bra och har det varmt och skönt...öven lillan som har ett fint mjukt fårskinn...eller 2. och kaninskinnsmössa..däremot är jag emot alla möjliga hemska djurtrnsporter, fel uppfödning osv. men man kan ju välja tex vilka djur man äter...

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?