• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • Danbala

Ja, det är inget fel med päls i sig. Det som är fel idag är uppfödningen av vissa typer av pälsdjur, men päls i sig har jag inga principproblem med.

• iolanthe

Hittade det här om dun och fjädrar:

En stor del av dunet, uppskattningsvis 50%, kommer från gäss och ankor som plockats levande, vilket är mycket smärtsamt.

Jag kunde inte kopiera från sidan, men det finns mer att läsa härifrån.

www.djurensratt.se/pls/portal/PORTAL.wwv_media.show&p_settingssetid=1&p_settingssiteid=58&p_siteid=58&p_type=basetext&p_textid=36663

Så ni som är emot päls kan ju kolla efter vad ni har i era kuddar först. Rävar och minkar flås inte levande i alla fall.

• Häxan Jia

Jag tycker att det är helt okej att bära päls.... och röstade därför ja..

Däremot så finns det mycket att önska om uppfödningen på vissa djur och om hur vi människor behandlar djur..

Det verkar ju bättre att använda en gammal päls en att slänga den bara för sakens skull, tycker jag iaf

Alla gör misstag sade igelkotten när han satte på diskborsten
  • mysan82

jag bryr mig inte om andra har det men själv skulle jag inte vilja ha det

• Lobu

Varför Dun??? det finns jättevarma täcken och kuddar utan dun!

• Häxan Jia

Hatar dun kuddar och täcken... Brr usch...

Alla gör misstag sade igelkotten när han satte på diskborsten
  • Jennie med ie

Jag är emot päls och behöver inte kolla vad jag har i mina kuddar först *s* Jag vet nämligen att det är syntetmaterial i både kudde och täcke. Men tack för tipset

• C81

Jag använder inte heller dun i mina täcken och kuddar
    Äter inte mkt kött
    Har inte mkt skinn på möbler hemma
    Äger inte många skinnväskor

Men jag har två pälsmocka jackor

• iolanthe

Nä, alla har inte dunjackor, kuddar och täcken. Men eftersom det var nån som tyckte att päls är onödigt då det finns dunjackor, så ville jag bara berätta att dun inte växer på träd heller.

• Jennie med ie

Tack för infon.

Och köttätande är också onödigt för de flesta av oss.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?