• 82an

Är det OK att ha päls på sig?

Ja som rubriken lyder är det OK att ha päls på sig?
    Motivera gärna era svar...

Anledningen till att jag startar denna omröstning är att jag hittade min mormors gamla kappa som jag fått (skitsnygg). Det visade sig dock att det är en päls. Jag är lite osäker på vad jag verkligen tycker om att bära päls

vecka 32
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?
  • rajtantajtan

Citat: "Så är man emot päls borde man vara vegetarian också." "Så ni som är emot päls kan ju kolla efter vad ni har i era kuddar först."

Är det så att det känns lite bättre att veta att andra inte är "felfria" heller...att kunna döva sina egna skuldkänslor med att intala sig det?

• Rigmor Mortis

Jag tycker det är fel fel fel. Använder inga dunprodukter heller.. och ja, jag är vegetarian

• iolanthe

rajtantajtan,

Nej, det har inget med saken att göra. Jag har inte päls och vill inte ha heller, därför att jag tycker dom är fula.

Men jag äter kött eller fisk varje dag, sitter i en skinnsoffa och ser på tv varje kväll för att sen gå och lägga mig under mitt duntäcke. Och så har jag just köpt ett fårskinn åt min dotter. Och jag har inte det minsta dåligt samvete.

Men jag tycker det är löjligt att förfasa sig över pälsnäringen i såna fall. Varför skulle det vara mer synd om rävar och minkar än om kossor, grisar, höns och får?

• Rigmor Mortis

Pälsdjuren blir _bara_ päls, kossor och grisar - ja, där tar man åtminstone tillvara mer än bara huden. Så totalt superonödigt!

• Dinturiel

Ja, varför inte? Det är väl den äldsta beklädnad vi haft förutom födelsedräkten

• AnnaGBG

EKJ76-- Nja, jag tar igen upp mitt kaninexempel. De äts upp.

• Rigmor Mortis

Ok, jag har inte läst tråden. Men du måste hålla med om att de flesta pälsdjur bara används för pälsen (mink, räv etc.)

• AnnaGBG

EKJ76-- Ja, visst håller jag med. Men jag har en kaninpäls och känner mig då inte lika skurkaktig

Onödigt...tja, det är ju just DET det tydligen inte är eftersom det finns en marknad. Många, många anser ju inte att det är onödigt.

Hade det funnits ett alternativ där djuren levde lyckliga fram tills den dagen de dog, så hade jag inte sett något allra minsta fel i det hela.

• iolanthe

EKJ76,

Jag håller med om att det är onödigt. Men om man diskuterar djurens lidande när dom lever så påverkas det ju inte av vad som händer med dom när dom dör.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?