• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • Nima77

Hej. Tack för era svar. Som det är nu är vi på landet o rutinerna är något störda. Han somnar i egen säng, resesäng, men efter att jag ammat vid 23 somnar han bredvid mig o sover där resten av natten. Tanken är nu att vi åker hem o då tänkte jag igång med denna metod o då att han sover i egen säng.

Nästa fråga då - om det funkar med att lägga handen på för att lugna och sen ta bort den, ska jag då backa bort från hans säng eller sitta kvar? Är det ok att han sover i vårt rum eller är det bättre med eget?

• Inna
    helena29 skrev 2012-07-26 20:26:30 följande:
    När ni tassat på morgnarna, hur länge har ni fått hålla på då? Min kille verkar vara för pigg... Det känns ju onödigt att hålla på en timme för att sedan ge upp, då det ändå är dags att gå upp... Svårt att veta vilken tid på morgonen man tassar och inte... Hur tänkte ni?
    När vi började med tassmetoden och den fick effekt väckte vi sonen vid 07. Efter någon månad började han vakna ca 5:30 och det har han gjort nu de senaste 3 månaderna. Vi försökte tassa först men gav upp, yyvärr vaknar han tidigt, OCH somnar tidigt på kvällen, får väl acceptera just nu att hans sömnrytm ser ut så. Vi delar på morgnarna så varannan morgon går vi upp med honom när han vaknar. Så åtminstone får vi sova lite längre varannan natt:)

Angående resor osv så sover vår kille ALLTID sämre första natten iväg, även första natten hemma. Och ja, det är skitjobbigt att "störa" folk man besöker men vad kan man göra, alla vet ju att barn vaknat och låter... Men vi brukar alltid köra med exakt samma rutiner som hemma, tror att det underlättar. 
    Nima77 skrev 2012-08-01 15:57:17 följande:
    Så till min fråga - vad ska jag göra när jag kommer till steg 4 och lägger ner honom men han börjar skrika igen? Så är det idag att jag plockar upp o lugnar honom men det går inte att lägga ner honom utan att han börjar skrika igen. Spelar ingen roll om han i det läget är vaken eller har somnat.

Tacksam för alla svar!!
    Som någon skrev nedan, vi plockade upp och la ner osv osv osv osv... Första nätterna med tassmetoder plockade vi upp honom i oändlighet, vi skrev dagbok över hur de första veckorna var, redan efter några nätter var det skönt att titta tillbaka på dagboken och se att vi redan minskat antal upplockningar drastiskt! 
    MEN, när han varit i utvecklingsperioder så har han periodvis inte gått att tassa alls och vi har fått go with the flow och improvisera, efter ett tag har det varit tillbaka till de vanliga rutinerna igen. 
    Nima77 skrev 2012-08-02 12:17:07 följande:
    Nästa fråga då - om det funkar med att lägga handen på för att lugna och sen ta bort den, ska jag då backa bort från hans säng eller sitta kvar? Är det ok att han sover i vårt rum eller är det bättre med eget?
    Vi har suttit kvar, det är så mörkt i rummet att han ändå inte ser oss. Efter två veckor med tassmetoden flyttade vi över sonen till eget rum, men där tycker jag ni ska köra på hur ni känner själva, vad som passar er. Vi ville ha tillbaka vårt sovrum helt enkelt:)

• gengi

Vi har testat tassmetoden i två kvällar och nätter. Tidigare har vår lille kille vaknat varannan timme natten igenom och alltid krävt amning för att somna om, det startade när han var 4,5 månader och har fortsatt till nu när han är 6,5 månader. Inatt, redan andra natten med tassmetoden, sov han HELA natten - från 19.30 till 07:00. Fantastiskt skönt. Första natten vaknade han två gånger. Själv vaknade jag av att brösten gjorde ont och gick upp och pumpade, men det ställer ju in sig. Vilket lyx det är att få sova igen, jag har mycket mer energi på dagarna nu.

Får hoppas att han fortsätter sova bra. Tyvärr blir han väldigt ledsen vid nattningen, även i steg 4 då vi plockar upp honom fortsätter han skrika och har skrikit sig mer eller mindre till sömns två av gångerna, även om vi är där och "tassar" honom. Försöker tänka att han känner sig trygg (men inte nöjd) när man är där hos honom trots allt. Hoppas skrikandet lägger sig snart och att han blir trygg i att somna själv.

• helena29

Jag tassar dom vanligt, fast han använder napp och får sätta i den själv. Lägger nappar i sängen.

• ModestyBlaze

Läs gärna bakåt i tråden ang. napp. Det är skrivet spaltmeter om den.

Måste du stoppa in den så kan du inte tassa. De måste kunna stoppa in den själva eller så tar man bara helt sonika bort den. Skönt för alla parter. 

• amorosa

Har tassat nu i två dagar och det går bättre och bättre. Tog samtidigt bort nappen vid sängläggning, men idag hittade hon tummen istället...

Första kvällen tog det 1 tim för henne att somna, fm luren tog 45 min, igår kväll tog det 20 min, och nu på morgonen 10 min. Nätterna har gått jättebra, och inatt somnade hon om nästan direkt, bara jag la handen på henne. Underbart! Senast i lördags natt, var maken uppe i 2½ timme med henne och slutligen somnade hon i vagnen över tröskeln. Så detta är fantastiskt! Hoppas det fortsätter likadant!  

www.baby-langtan.bloggplatsen.se ♥Alice föddes 2012-02-08♥ På 7:e ivf-försöket gick det!
  • ModestyBlaze
    amorosa skrev 2012-08-28 08:56:34 följande:
    Har tassat nu i två dagar och det går bättre och bättre. Tog samtidigt bort nappen vid sängläggning, men idag hittade hon tummen istället...

Första kvällen tog det 1 tim för henne att somna, fm luren tog 45 min, igår kväll tog det 20 min, och nu på morgonen 10 min. Nätterna har gått jättebra, och inatt somnade hon om nästan direkt, bara jag la handen på henne. Underbart! Senast i lördags natt, var maken uppe i 2½ timme med henne och slutligen somnade hon i vagnen över tröskeln. Så detta är fantastiskt! Hoppas det fortsätter likadant!  
  • Hugooo

Jag är totalt knäckt här hemma, minstingen har inte sovit en natt sen han föddes, han blir nu 9 mån. Är redo att försöka med nån metod för jag behöver sova !! Så lite frågor om det här ed tass Hur fungerar det när barnet är sjukt? Min kille har öroninflammation typ 1gång i månaden och där emellan andra sjukdomar. Brukar rutinen rubbas mycket så man är tvungen att börja om igen vid varje sjukdomstillfälle? Vi har ju två små barn, jag tänker lite att det känns ju som att det kan ta väldigt lång tid vid nattning, hur har det fungerat för er med flera barn? Min största kan man ju fortfarande behöva gå in till lite då och då..

• Alvi

Hej hej i tråden, här är en nyfiken som har en fråga. Vi har en 13-månaders tjej, en tuff, glad tjej med 2 äldre syskon som hon älskar. Hon har alltid haft grymt bra sovrutiner, sov exempelvis hela natten från 3 månader, har aldrig varit svårsövd, osv. .

Nu har vi sedan 1 vecka ungefär flyttat ut hennes säng från vårt sovrum - ungefär samtidigt som hon har börjat på dagis. Kanske lite dumt, men vi trodde att det skulle funka. Kanske är det inte alls det hennes "trassel" beror på.

Hon ammades till sömns tills för några månader sedan, efter avslutad amning satt vi med henne i famnen i mörkt sovrum, men för ett par veckor sedan lade vi henne efter ett kort godnatt  och hon lade sig tillrätta och somnade snabbt (Mirakel!!).

I vårt rum gick det bra i någon vecka, i eget rum gick bra i 2 kvällar, sedan har hon skrikit litegrann, men ändå somnat. Nu har jag suttit med henne tills hon har somnat (15 minuter), men min man tycker att jag förstör hans bra rutin med att hon somnar själv genom att göra så. Vilket jag kan förstå, men jag vill samtidigt inte att hon ska skrika sig till sömns!

Tassmetoden, tror ni det kan funka här? Jag vill ju HELST inte flytta tillbaka henne till vårt rum...

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola