• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • Atikin65

fipa :Vad menar du förresten med:"om man själv är en vanlig svensson".Syftar du på efternamnet ?

• sweetpea

Jo, men om några år är Anna ensam att heta Anna på dagis och det är alla Tindror som heter Tindra A och B och C, ju! Hur många Annor ser man i födelseannonserna nuförtiden?

Just Tindra tycker jag verkligen illa om. Fast Thindra är ännu värre. Hu!

• fipa

nä precis. jag tycker överhuvudtaget att folk idag strävar lite för mycket efter att ge barbet ett originellt namn. vissa barn får ju namn som verkligen är ovanliga, och heter nåt helt sjukt, vet inte hur kul det är sen när man har namnupprop i skolan...

• Atikin65

Vet inte varför man ska sträver efter att vara en i massan?Vad är det för fel i att vara originellt?

• sweetpea

Kolla bara statistiken - 2003 föddes 395 stycken Anna och 411 Tindra - och då hade ändå inte Tindra-boomen tagit fart på riktigt.

• Ulle73

Jag tycker att man får döpa sina barn till vad man vill. Så länge det är ett namn. Jag förstår mig inte på konstiga namn som finns ex. Sol m.m. Själv har jag en Wilma och en Wiola.

• fipa

gela, vad jag menade var att om man är en helt vanlig svensk familj, varför ska barnen då heta jaqueline eller kevin, som är utländska namn.

om man däremot är helt eller delvis fransk eller anglosaxisk är det klart man kan ha såna namn

• maginari

Låt folk döpa sina ungar till vad dom vill.
    Det är inte era barn, så varför haka upp sej så på det?

• sweetpea

Jo, fast Gela - grejen är väl att man är just "en i massan" om man väljer ett av de namn som var nya och ovanliga, men som har blivit jättevanliga snabbt. För mig spelar det ingen roll - vanligt eller ovanligt - jag tänker mest på hur namnet låter, och hur jag associerar omkring det.

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!