• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • Lady Namárië

fipa--> Ja, kanske det. Men åtmisntone Engla och Tilde har ju "alltid" använts, även om de inte varit ovanliga. Att de sedan blivit poppis på sistone är en annan sak. Min mormor heter Engla, och jag har alltid velat döpa en eventuell dotter efter henne. Men nu tvekar jag, för jag växte själv upp med ett vanligt namn och vet hur trist det är när "alla" heter samma sak.

Min son har förresten ett riktigt påhittat namn. Det finns säkert folk som tycker att det är jättedumt och störtfult också.

• zacha

Måste bara fråga: Ni som får spykänslor över dessa namnen, vad skulle ni döpa era ungar till??

• GladaVirre

jag förstår inte riktigt vad som är problemet,. namn kommer och går.. Det blir modernt och försvinner.. det har ALLTID varit så!

För många 100 år sedan hette vi Vippa, Solweig, Torspalt m.m vissa kommer tillbaka. Som tex Solweig som kom tillbaka för 50 år sedan.

Alla kan inte döpa sina barn till Emma, Anna, Therese och Sara i all eveighet.. hur kul hade det varit??( bara för att våran generation är vana vid dom namnen, man måste ju vara lite öppen!!)
    Namn är en trend, så här kommer det alltid att vara. Det är kul med namn och självklart ska man döpa sitt barn till det namnet man gillar!!
    Förstår inte hur man kan ogilla namn... (eller sitta o gnälla över det, alla har väl också (tack o lov) olika smak...
    Det skriver historia och är roligt!!

• anjeli

ni som säger att era barn "passar" att heta Tindra? Vilket barn/spädbarn passar INTE att heta något über-gulligt? problemet är ju att de också blir vuxna nån dag, kommer in i tonåren och blir finniga och mulliga(?). Jag tycker att man gör sina barn en o-tjänst genom att döpa dem till namn de måste leva upp till. samma sak med skådespelerskan Paltrows dotter "Apple", en sån flicka förväntar man sig ska vara snygg, fräsch, sprundlande och pigg. Tänk om hon växer upp till att bli raka motsatsen?

• Jennie med ie

Inga spykänslor, men jag i likhet med TS förstår inte tjusningen med dem. That´s it....

• Fjuppan

Jag tycker inte att dessa namn är varken bättre eller sämre än några andra, inte fulare eller vackrare heller.

Mina barn däremot...de är sanslöst speciella och heter ändå bara Emma och Alexander!!!

Tror förresten inte att föräldrar döper sina barn till namn som passar en eventuell kändiskarriär.....

• Lady Namárië

Vippa och Torspalt! *asg* Själv är jag barnsligt förtjust i Babiana, som fanns med i amanackan vid förra sekelskiftet.

• höna böna

anjeli: även fast hon blir finng eller mullig, så kommer hon alltid passa att heta tindra.. det är min åsikt

• anjeli

höna böna-- okej, jag tänker inte diskutera vidare i just den frågan, men tack för ditt svar

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!