• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • Jennie med ie

"vem har sagt att de döper barnen till Tindra, Engla och Tilde, för att de ska vara speciella"
    Det har jag läst flera gånger. "Min speciella dotter måste ju ha ett speciellt namn" t ex... Fast det gäller inte bara denna typen av namn utan även namn med annorlunda stavning t ex.

• vackrastarflow

fast Tindra var ju 411 stycken...

sa det blir val Anna B och Anna S, och Tindra V och Tindra O i alla klassroom. oh the confusion.

• Linda xxx

Ja men åh...
    "Hur kul är det att heta Tindra, Ängla/Engla när man är en tonårstjej på 15 bast???"

Måste komma med mitt "stör mig mest av allt namn" : Linus
    Kan en 15 åring heta Linus? jo kanske......25 åring? Tveksamt...........35 åring? iiih.........45? NEJ ...............55? Apselut inte ...............65? haha NEH
    Hampus är också ett sånt namn...
    SORRY alla ni som valt Linus som namn på era söner, Men jag råkade slänga ur mig min åsikt nu...

• Wilmas mamma

En gång till: Ni som inte gillar dessa nymodiga namn. Vad skulle ni/har ni döpt era barn till?

• Alvi

Ett namn är väl vad man gör det till!

Om jag tycker att Anna, Karl eller Lisa är de vackraste namnen som finns, då döper jag mitt barn till det och sen blir mitt barn en Anna resten av livet, och det kommer att passa mitt barn resten av livet, vare sig hon är 5, 25 eller 55 år!

Samma sak om jag skulle döpa mitt barn till Cassiopeja, Aristodemos eller Electra! Mitt barn får det namn JAG tycker är vackert och det namn JAG vet kommer att passa mitt barn perfekt hela dess liv!!

// Mona - mamma till Lilja och med Baltazar som favorit-killnamn - vad säger TS om DE namnen???

• Lady Namárië

Sisu--> "och sen blir mitt barn en Anna resten av livet"

Ja, eller så byter de när de blir äldre, som jag gjorde!

• Henrik28

Är benägen att hålla med trådskaparen, men så har ju jag också speciella regler då man bestämmer namn.

• Maja Gräddnos

Apropos ovanliga/vanliga namn-jag tror det går i varannan generations-intervall:

Min mor heter Åsa -kort, enkelt, går ej att göra smeknamn av

Jag heter Geraldine- (irländsk far förvisso) långt, krångligt, ingen fattar det

Min son heter Leo-kort, enkelt, går ej att göra smeknamn av

(Säkert kommer Leo att vilja ge sina barn jätteoriginella och krångliga namn nån gång i framtiden...)

Sen har jag en annan sak att invända mot namnet "Tindra" och det är att "att tindra" faktiskt är ett verb med en passiv innebörd, någon som tindrar är för mig bara en liten prydnad utan innehåll. Jag skulle själv dra mig för att döpa en flicka till ett namn med den innebörden, jag gillar "starka" namn.

• Henrik28

Hm. Heter både din mor och son Kort i efternamn?

• Julias mamma

Henrik28:

Tror Maja menar att namnet är kort....ett kort namn alltså!!

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!