• Alicia 72

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

Alicia

• Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • Erill
    nollåtta skrev 2009-11-29 08:17:12 följande:
    Jag har ett flertal vänner som blivit smittade och fått viruset diagnosticerat. Ingen av dom har mått speciellt mycket sämre än vid en vanlig influensa. Ingen har behövt läkarvård. Ingen av dem har heller nämnt att man istället för att insjukna skulle ha föredragit en vaccinering. Det är klart att det aldrig är trevligt att bli sjuk, oavsett vilken sjukdom det gäller dock, men du kanske är för att vi vaccinerar bort alla sjukdomar som människan kan drabbas av?
    Problemet är ju att man inte i förväg kan veta hur man drabbas. Själv kom jag hem igår efter en veckas sjukhusvistelse pga svininfluensa. Jag har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv (är fortfarande inte bra men kan vårdas hemma istället). Jag föredrar absolut de gånger som jag har haft den vanliga influensan framför detta och min rekomendation är att man ska vaccinera sig!

Enligt infektionsläkaren får de allra flesta en lindrig infektion som är att likna vid en vanlig förkylning medan vissa blir superdåliga. På mig slog det på luftvägarna med en gång och jag blev ordentligt sjuk.
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-30 08:32:18 följande:
    .När man talar om hur milt influensan ändå har slagit i Sverige så får man inte heller glömma att vi redan HAR vaccinerat över 3 miljoner medborgare och faktiskt därigenom påverkat allvarligheten i spridningsbilden.
    Och ändå räknar man de länder som vaccinerat flitigast till att även ha den största spridningen av influensan.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-12-01 23:50:15 följande:
    Och ändå räknar man de länder som vaccinerat flitigast till att även ha den största spridningen av influensan.
    Jaja, jag har FATTAT att du är en äkta konspirationsteoretiker, men kan du inte vara lite originell i alla fall?
  • Gaby 01

Det verkar som det har stannat av rejält iallafall! Nästan ingenting i tidningarna längre och jag har faktiskt inte hört ett enda fall i våra trakter (södra dalarna). Oftast om någon i bekantskapskretsen blir sjuk så får man reda på det.

Skönt i sådant fall och kanske ett bevis på att vaccinering har stoppat den största spridningen.

• Missi

Annika Linde vid Smittskyddsinstitutet och Anders Lindblom, ordförande i Smittskyddsläkarföreningen säger i juli 2009:

Kommer alla att kunna vaccinera sig?
    Nej, inte äggallergiker eftersom vaccinet innehåller små mängder protein från hönsägg.

Som det ser ut just nu är vaccinet heller inte testat på personer under 18 år eller gravida, men förhoppningen är att dessa säkerhetsprövningar ska vara klara till september när de första vaccindoserna tros vara klara.

-------------------------------------------------------------------

I juli 2009 var vaccinet alltså inte testat på personer under 18 år så hur vaccinet är testat kan ju alltid diskuteras?

• Missi

Appropå att svälja allt med hull och hår, här publicerar Dagens medicin en artikel av så låg kvalitet att man blir rädd!!
    Nu finns det en och annan uppmärksam läsare som gjort sig besväret att faktiskt LÄSA rapporten till skillnad från DM:s reporter (!!)

-----------------------------------------------------
    Det är ganska uppenbart att slutsatsen i rubriken formuleras av någon som inte läst den bifogade studien.
    "..bevis för att vaccinationer inte påverkar risken för att drabbas av autism."
    Det sägs i studien:
    "This report did not address the role of prenatal or early life Hg exposures in etiology of autism."
    Det är väl just det som föräldrars oro handlar om och detta tar rapporten inte upp överhuvudtaget!
    När man sen ser vad de forskarna själva menar om de statistiska beläggen för kopplingen mellan thimerosal och autism så uttalar de följande:
    "Only 6 children
    were exposed to thimerosal-containing vaccines in the relevant time period for our hypothesis,
    rendering these analyses of low statistical power."

Det handlade alltså bara om 6 barn i den gruppen som blev vaccinerade just under perioden studien pågick.
    Och detta ska enl artikelförfattaren ovan kallas bevis, när inte ens forskarna själva hävdar detta!
    Däremot framkom intressant information om fisken i kosten och även en referens till en stark korrelation mellan Hg i blodet och antalet amalgamfyllningar.
    Ganska intressant studie men det har ju inte ett skvatt med rubriken att göra.

----------------------------------------------------------

Denna artikel är full av faktafel:
    1. MPR-vaccinet innehöll aldrig kvicksilver - eftersom det är och alltid varit ett sk levande vaccin
    2. Hypotesen om en koppling mellan MPR-vaccin och autism byggde inte på några påståenden om kvicksilver.
    3. Kopplingen mellan MPR-vaccin och autism är inte motbevisad - en icke-relation kan aldrig motbevisas bara bedömas som osannolik.
    4. Kopplingen mellan MPR-vaccin är via mässlingsinducerad encefalit (hjärninflammation) efter vaccinering - där det alltså bevisligen inte har förekommit en utbruten mässling. Encefaliten hos spädbarnet leder till bestående hjärnskador med symptom som leder till diagnosen autism.

--------------------------------------------------------------

www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/30/autister-hade-mindre-kvick/index.xml
    (ja ja, det gäller att försöka ha lite koll oavsett sida)

• Anaiah
    Missi skrev 2009-12-02 10:07:33 följande:
    Appropå att svälja allt med hull och hår, här publicerar Dagens medicin en artikel av så låg kvalitet att man blir rädd!! Nu finns det en och annan uppmärksam läsare som gjort sig besväret att faktiskt LÄSA rapporten till skillnad från DM:s reporter (!!) --------------------------------------------------
    --- Det är ganska uppenbart att slutsatsen i rubriken formuleras av någon som inte läst den bifogade studien. "..bevis för att vaccinationer inte påverkar risken för att drabbas av autism." Det sägs i studien: "This report did not address the role of prenatal or early life Hg exposures in etiology of autism." Det är väl just det som föräldrars oro handlar om och detta tar rapporten inte upp överhuvudtaget! När man sen ser vad de forskarna själva menar om de statistiska beläggen för kopplingen mellan thimerosal och autism så uttalar de följande: "Only 6 children were exposed to thimerosal-containing vaccines in the relevant time period for our hypothesis, rendering these analyses of low statistical power." Det handlade alltså bara om 6 barn i den gruppen som blev vaccinerade just under perioden studien pågick. Och detta ska enl artikelförfattaren ovan kallas bevis, när inte ens forskarna själva hävdar detta! Däremot framkom intressant information om fisken i kosten och även en referens till en stark korrelation mellan Hg i blodet och antalet amalgamfyllningar. Ganska intressant studie men det har ju inte ett skvatt med rubriken att göra. --------------------------------------------------
    -------- Denna artikel är full av faktafel: 1. MPR-vaccinet innehöll aldrig kvicksilver - eftersom det är och alltid varit ett sk levande vaccin 2. Hypotesen om en koppling mellan MPR-vaccin och autism byggde inte på några påståenden om kvicksilver. 3. Kopplingen mellan MPR-vaccin och autism är inte motbevisad - en icke-relation kan aldrig motbevisas bara bedömas som osannolik. 4. Kopplingen mellan MPR-vaccin är via mässlingsinducerad encefalit (hjärninflammation) efter vaccinering - där det alltså bevisligen inte har förekommit en utbruten mässling. Encefaliten hos spädbarnet leder till bestående hjärnskador med symptom som leder till diagnosen autism. --------------------------------------------------
    ------------ www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/30/autis... (ja ja, det gäller att försöka ha lite koll oavsett sida)
    Läs om den här studien i stället (där talar vi i alla fall om betydligt fler testade barn): www.lakartidningen.se/old/content_0303/pdf/138.pdf
  • förnuftokänsla
    Missi skrev 2009-12-02 10:07:33 följande:
    Appropå att svälja allt med hull och hår, här publicerar Dagens medicin en artikel av så låg kvalitet att man blir rädd!!Nu finns det en och annan uppmärksam läsare som gjort sig besväret att faktiskt LÄSA rapporten till skillnad från DM:s reporter (!!)-------------------------------------------------- ---Det är ganska uppenbart att slutsatsen i rubriken formuleras av någon som inte läst den bifogade studien."..bevis för att vaccinationer inte påverkar risken för att drabbas av autism."Det sägs i studien:"This report did not address the role of prenatal or early life Hg exposures in etiology of autism."Det är väl just det som föräldrars oro handlar om och detta tar rapporten inte upp överhuvudtaget!När man sen ser vad de forskarna själva menar om de statistiska beläggen för kopplingen mellan thimerosal och autism så uttalar de följande:"Only 6 childrenwere exposed to thimerosal-containing vaccines in the relevant time period for our hypothesis,rendering these analyses of low statistical power."Det handlade alltså bara om 6 barn i den gruppen som blev vaccinerade just under perioden studien pågick.Och detta ska enl artikelförfattaren ovan kallas bevis, när inte ens forskarna själva hävdar detta!Däremot framkom intressant information om fisken i kosten och även en referens till en stark korrelation mellan Hg i blodet och antalet amalgamfyllningar.Ganska intressant studie men det har ju inte ett skvatt med rubriken att göra. -------------------------------------------------- --------Denna artikel är full av faktafel:1. MPR-vaccinet innehöll aldrig kvicksilver - eftersom det är och alltid varit ett sk levande vaccin2. Hypotesen om en koppling mellan MPR-vaccin och autism byggde inte på några påståenden om kvicksilver.3. Kopplingen mellan MPR-vaccin och autism är inte motbevisad - en icke-relation kan aldrig motbevisas bara bedömas som osannolik.4. Kopplingen mellan MPR-vaccin är via mässlingsinducerad encefalit (hjärninflammation) efter vaccinering - där det alltså bevisligen inte har förekommit en utbruten mässling. Encefaliten hos spädbarnet leder till bestående hjärnskador med symptom som leder till diagnosen autism. -------------------------------------------------- ------------www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/10/30/autis...(ja ja, det gäller att försöka ha lite koll oavsett sida)
    Hanne Koplev Danmark (för den som är intresserad);

Kildekritik !
    Jeg har en kommentar til påstanden fra Statens Serum Institut (citat): " Der er ikke dokumentation
    for, at thiomersal, i de mængder det findes i vacciner, udgør en sundhedsrisiko.." (citat slut).
    Dette mener jeg ikke er korrekt og henviser til nedenstående information.
    Når der er stærk lobbyisme bag WHO-beslutning om massevaccination, så er det måske således, at
    den toksikologiske effekt af Thiomersal (ethyl-kviksølv) heller ikke bedømmes korrekt?
    Jeg har bemærket mig WHO´s udtalelse fra 1991, hvor det siges, at der ikke findes en mindste dosis
    ved hvilken kviksølv ikke kan siges at være toksisk.
    www.inchem.org/documents/ehc/ehc/ehc118.htm
    Men i 2006 konkluderer WHO, at der ikke er nogen tegn på toksicitet hos spædbørn, børn eller
    voksne udsat for Thiomersal i vacciner.
    www.who.int/vaccine_safety/topics/thiomersal/en/index.html
    Man kan spørge sig, hvorfor WHO skifter mening ?
    Bemærk at forskning viser:
    ( www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1280342/pdf/ehp0113-001015.pdf
    Comparison of Blood and Brain Mercury Levels in Infant Monkeys Exposed to Methylmercury or
    Vaccines Containing Thimerosal.)
    1) - at ethyl-kviksølv har en kortere halveringstid i blodet end methyl-kviksølv.
    2) - at ethyl-kviksølv omdannes til metallisk kviksølv, som deponeres i hjernen.
    3) - at de biokemiske egenskaber for ethyl-kviksølv er markant forskellige fra methyl-kviksølv.
    Artiklen understøtter derfor på ingen måde WHO´s Statement on Thiomersal
    www.who.int/vaccine_safety/topics/thiomersal/statement_jul2006/en/index.html
    (citat): "On the basis of the foregoing, the GACVS concluded that the most recent pharmacokinetic
    and developmental studies do not support concerns over the safety of thiomersal (ethyl mercury) in
    vaccines. The Committee concluded, and advises accordingly, that there is no reason on grounds of
    safety to change current immunization practices with thiomersal-containing vaccines, as the risks
    are unproven. However, data for well-nourished neonates born at term cannot necessarily be
    extrapolated to preterm or malnourished infants." (citat slut).
    Yderligere vil jeg knytte følgende kommentarer til WHO´s Statement on Thiomersal:
    1) (citat): "The half-life of ethyl mercury is short (less than one week) compared to methyl mercury
    (1.5 months) making exposure to ethyl mercury in blood comparatively brief." (citat slut).
    Kommentar:
    Blodets halveringstid for diverse kviksølvforbindelser er i og for sig uinteressant i denne
    sammenhang. Det interessante er elimineringstiden (for hjernen). Blodets halveringstid siger kun
    noget om, hvor længe kviksølvforbindelsen opholder sig i blodet og ikke hvad der deponeres i
    kroppen. En fedtopløselig kviksølvforbindelse, som ethyl-kviksølv, opholder sig ikke længe i
    blodet, som er en "vandfase", men vil deponere sig i fedtholdige organer, som f.eks. hjernen.
    2) (citat): "Further, ethyl mercury is actively excreted via the gut unlike methyl mercury that
    accumulates in the body." (citat slut).
    Kommentar:
    Kviksølvforbindelser udskilles via galden til tarmkanalen.
    I tarmkanalen er der mulighed for genoptagelse af kviksølvforbindelserne.
    Især de fedtopløselige organiske kviksølvforbindelser må formodes at blive genoptaget.
    En anden mulighed er, at svampe og bakterier i tarmkanalen metylerer kviksølv til methylkviksølv,
    som derefter optages.
    3) (citat): "Four independently conducted epidemiological studies investigating associations and
    frequency of neurobehavioural disorders in relation to vaccination with thiomersal-containing
    vaccines have been completed in the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and
    Denmark." (citat slut).
    Kommentar:
    Den danske undersøgelse er foretaget af Statens Serum Institut, som er en virksomhed, der sælger
    og producerer vacciner og derfor ikke kan anses for at være uden "interessekonflikt".
    Angående den danske undersøgelse om MMR-vaccine og autisme:
    tinyurl.com/yb2yapq
    Gennemlæsning af de danske undersøgelser giver mig mistanke om, at der er fiflet med resultaterne.
    Overlæge Kåre Mølbak, Statens Serum Institut henviser til dette materiale:
    www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2009/Sammanfattning-av-kunskapslagetfor-
    tiomersal/
    I dette materiale er der også mange oplysninger, som ikke hænger sammen fagligt.
    Lakemedelsverkets konklusion i "Sammanfattning av kunskapsläget för tiomersal"
    understøttes ikke af referencen (som også nævnes ovenfor):
    "Comparison of Blood and Brain Mercury Levels ? ". Snarere tværtimod.
    Som kommentar til (citat):"Tiomersal har ingått i vacciner sedan 1950-talet, och flera miljarder
    doser har givits under åren. Mängden kvicksilver i en dos vaccin, 2,5 mikrogram, ligger betydligt
    under vad man normalt får i sig via födan under en vecka, och långt under den nivå som anses
    säker för alla individer." (citat slut).
    Se venligst min indlæg i denne debat (1.ste debatindlæg).
    www.dagensmedicin.dk/nyheder/2009/11/25/ssi-kritiske-laeger-baerer/index.xml
    Som yderligere kommentar til Lakemedelsverkets information, vil jeg gøre opmærksom på, at
    hovedparten af oplysningerne i artiklen er uvæsentlige i forhold til den toksikologiske vurdering af
    Thiomersal brugt i vacciner.
    Endvidere tager pågældende "forskning" i brug af kviksølvholdige vacciner ikke hensyn til, at
    Thiomersal muligvis kan medvirke til immunologiske reaktioner.
    Ligesom der også mangler fokus på synergi-reaktioner.
    Når kviksølv og bly f.eks. kombineres, så stiger den samlede toksiske effekt med en faktor 100.
    Der er aktuelt konstateret synergi mellem Thiomersal og aluminiumhydroxyd (Prof. i kemi Boyd
    Haley, USA). Aluminiumforbindelser findes ofte i vacciner som adjuvans.
    Der må også (logisk tænkt) forekomme synergistisk reaktion mellem Thiomersal og adjuvansen
    Squalen. Da Thiomersal er allerede et temmelig allergent stof og Squalen må kunne formodes at
    kunne forstærker denne reaktion, så kan konsekvenserne blive uoverskuelige, idet Thiomersal har
    forekommet og stadig forekommer i mange produkter.
    Jeg vil opfordre læseren til at læse materialet og bedømme.
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-29 06:46:43 följande:
    Ingrid Marie skrev 2009-11-29 00:30:03 följande:
    Nej, självklart hoppas jag att "hotet" från spridningsbilden varit helt överdrivet och att sjukdomen är mildare än befarat! Jag ser det inte som någon form av självmedicinering att blir sjuk i den här influensan, det är ju liksom inte vattenkoppor vi snackar om. De jag känner som har blivit sjuka har verkligen mått väldigt dåligt, några har krävt sjukhusvård (med inkapslade lunginflammationer som krävt intravenös antibiotika för att få bukt med - en behandling som dessutom tydligen är väldigt obehaglig),
    Hoppas?? det är redan konstaterat! men många verkar fortfarande leva på myten, en hype skapad av myndigheter o media, för verkligheten ser lite annorlunda ut.

Och hej hopp, redan innan svinis, så känner jag några som helt enkelt råkat ut för att bli rejält sjuka helt enkelt, vissa bla pga en vanlig sketen förkylning som hade oturen att spåra ur, kanske pga person i fråga var allmänt nedsatt pga annat, eller att man inte tagit det lugnt när man blev förkyld och/eller haft vanlig influenssa, eller helt enkelt ett barn med en svår grundsjukdom i botten. En av de som råkade illa ut som liten parvel, var min egen son, dubbelsidig lunginflammation som en komplikation till en sk vanlig influensa...

www.theaustralian.com.au/news/health-science/swine-flu-is-no-worse-than-seasonal-strains/story-e6frg8y6-1225805509987
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-12-02 08:30:02 följande:
    Jaja, jag har FATTAT att du är en äkta konspirationsteoretiker, men kan du inte vara lite originell i alla fall?
    Hehe... resultatet ser ut att räta ut begreppen kring vem/vilka det är som i slutändan får stå med foliehatten i handen ... för hittills, pekar det mer o mer åt att skeptikerna kanske inte hade så fel i alla fall!

Vad gäller mitt påstående, så är det väl bara att jämföra med tex grannlandet Danmark, du behöver inte titta längre bort än så.
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?