• Alicia 72

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

Alicia

• Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-21 23:35:44 följande:
    Det som är det mest anmärkningsvärda är ändå att man avfärdar i all hast samband mellan vaccin, spontanaborter/missfall och dödsfall, ett förfarande i så gott varje land där man håller på med detta vaccinprojekt. Man håller sig alltså inte ens neutral innan undersökning påbörjas, vilket god forskningsed förutsätter. En vetenskapligt rätt förutsättning för en utredning ska alltid vara, att man inte har en förutfattad mening om det man ska undersöka, utan endast låter resultaten ge svaren. Men frågan är om svaren/resultaten alltid kan ses som fullt ut rätta o riktiga, då en myndighet, i de här fallet, ska granska sig själv (statsstyrd sådan - läkemedelsverk, och om samband då kan hittas, blir staten skadeståndsskyldig... och i det här fallet skulle det bli en politisk MEGAskandal).
    Vad grundar du det på, att de inte håller sig neutrala menar jag?
    De fall där man avfärdat samband har ju obduktion skett och en obducent vet väldigt lite om fallet i förväg och vem det är de obducerar. I andra fall, där obduktion inte ännu har skett eller det inte varit möjligt så har man ju inte heller slutit sig till vare sig det ena eller det andra. Jag är nyfiken på varifrån du får att de inte tillämpat god forskningsed och på vilka grunder?

Nej, folk dör ju och får missfall bara när man vaccinerar.
  • Anaiah

Min familj skrev 2009-11-21 23:41:07 följande:

Självklart har vården tystnadsplikt, men jag är inte intresserad av individens journal. Utan varför de brister när någon söker vård och det är uppenbart att de behöver den. Det har inget med tystnadsplikt att göra mig veterligen, till en viss punkt.
    Jo visst faller även dessa fall under tystnadsplikten, speciellt om vi talar om utredningar om felbehandling - då är det ju dessutom DET man utreder, alltså huruvida vården har ansvaret för någons död och en sådan utredning kan ta tid.
  • Min familj
    Anaiah skrev 2009-11-22 11:41:11 följande:
    Min familj skrev 2009-11-21 23:41:07 följande: Jo visst faller även dessa fall under tystnadsplikten, speciellt om vi talar om utredningar om felbehandling - då är det ju dessutom DET man utreder, alltså huruvida vården har ansvaret för någons död och en sådan utredning kan ta tid.
    Om du sammanställer all text som jag skriver så framkommer det att jag har inget tålamod och vill ha fakta nu, men att jag vet att det självklart inte går.

Jag vet att utredningar etc ligger under OSL, även andra lagar. Dessa är min vardag.

Jag vill veta varför de brister, men jag vet att det svaret kommer jag aldrig att få. När utredningarna är klara så har det gått så lång tid. Det jag menar är fortfarande att jag vill ha fakta som ingen kan ge mig i dagsläget

Det jag tycker och tänker kanske inte alltid stämmer in i sveriges vardag, men det är fortfarande mitt tycke och tänke - till detta behövs inget lagstöd
    Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 11:37:18 följande:
    Vad grundar du det på, att de inte håller sig neutrala menar jag?De fall där man avfärdat samband har ju obduktion skett och en obducent vet väldigt lite om fallet i förväg och vem det är de obducerar. I andra fall, där obduktion inte ännu har skett eller det inte varit möjligt så har man ju inte heller slutit sig till vare sig det ena eller det andra. Jag är nyfiken på varifrån du får att de inte tillämpat god forskningsed och på vilka grunder?Nej, folk dör ju och får missfall bara när man vaccinerar.
    Vet inte hur du läser det som kommer ut i offentligheten, men har sett uttalande vid ett flertal tillfällen, där de uttalat sig om att man inte kan se ngt samband med vaccinet, men en undersökning ska genomföras, alltså har man redan haft en förutfattad mening, innan obduktion är gjord, inte så? Alltså, är de inte neutrala innan resultat kommit in och har därmed ej tillämpat god forskningsed, inte så? Detta är ngt som uppmärksammats i många länder.
  • förnuftokänsla

Min familj skrev 2009-11-21 23:43:48 följande:

Måste även fråga om det är någon som vet:Det finns annat vaccin även för de som inte tål detta svininfl.vaccin, men sverige anser att det är för dyrt? Har bara hört detta så jag har ingen aning om det är sant eller inte.
    Sverige har haft ett kontrakt att köpa vaccin av Glaxo om WHO utlyser en pandemi, alltså har de varit bundna att köpa in det de har haft att erbjuda.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 13:01:21 följande:
    Vet inte hur du läser det som kommer ut i offentligheten, men har sett uttalande vid ett flertal tillfällen, där de uttalat sig om att man inte kan se ngt samband med vaccinet, men en undersökning ska genomföras, alltså har man redan haft en förutfattad mening, innan obduktion är gjord, inte så? Alltså, är de inte neutrala innan resultat kommit in och har därmed ej tillämpat god forskningsed, inte så? Detta är ngt som uppmärksammats i många länder.
    Ja, men i sådana fall måste man ju ha gjort någon form av preliminär utredning som inte visat samband, men att de avvakta obduktion innan man avskriver samband helt och hållet, annars skulle de ju inte säga så. Att säga så rakt ur luften hade varit fel, men det tycker jag inte har gjorts. Det kan hända att Aftonbladet och liknande källor har publicerat rubriker som antytt det du säger, men jag har nog inte sett någon läkare uttala sig så offentligt hittills i alla fall.
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 13:03:11 följande:
    Min familj skrev 2009-11-21 23:43:48 följande: Sverige har haft ett kontrakt att köpa vaccin av Glaxo om WHO utlyser en pandemi, alltså har de varit bundna att köpa in det de har haft att erbjuda.
    Precis som GSK haft kontrakt med Sverige att vara leverantör av ett pandemi-vaccin om Svenska myndigheter anser att det är nödvändigt.

Jag hoppas ni inte tycker att just denna del är konstig? Annars skulle vi ju stå helt utan vaccin vid en sådan här kris eftersom läkemedelsföretagen alla skulle vara upptagna med att fullfölja ordrar till andra länder de har kontrakt med. Att INTE ha ett kontrakt på förhand med ett läkemedelsföretag ifall en pandemi skulle bryta ut skulle vara VÄLDIGT dumt.
  • Min familj
    Anaiah skrev 2009-11-22 15:09:59 följande:
    Precis som GSK haft kontrakt med Sverige att vara leverantör av ett pandemi-vaccin om Svenska myndigheter anser att det är nödvändigt.Jag hoppas ni inte tycker att just denna del är konstig? Annars skulle vi ju stå helt utan vaccin vid en sådan här kris eftersom läkemedelsföretagen alla skulle vara upptagna med att fullfölja ordrar till andra länder de har kontrakt med. Att INTE ha ett kontrakt på förhand med ett läkemedelsföretag ifall en pandemi skulle bryta ut skulle vara VÄLDIGT dumt.
    Det jag kan tycka är dumt är att de som inte har råd med kontrakt har heller oftast ingen bra sjukvård. Har man pengar har man mer möjligheter, men det är klart vi måste köpa oss ett bra immunförsvar - annars kan vi inte vara medmännsikor och hjälpa de som behöver oss

Jag anser att riskgrupperna naturligtvis ska ha tillgång till vaccin om de vill ha det, men jag anser även att fullt friska människor kunde ha fått avstå till nytta för riskgrupper i andra delar av värden. Är de mindre värda bara för att de inte har råd med kontrakt? Bilderna på de fattiga barnen som är smittade är hemska sägs det - vill själv inte titta.

Dumt av mig att tänka på alla andra runt omkring....
    Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • Anaiah

Min familj skrev 2009-11-22 15:37:51 följande:

Det jag kan tycka är dumt är att de som inte har råd med kontrakt har heller oftast ingen bra sjukvård. Har man pengar har man mer möjligheter, men det är klart vi måste köpa oss ett bra immunförsvar - annars kan vi inte vara medmännsikor och hjälpa de som behöver oss Jag anser att riskgrupperna naturligtvis ska ha tillgång till vaccin om de vill ha det, men jag anser även att fullt friska människor kunde ha fått avstå till nytta för riskgrupper i andra delar av värden. Är de mindre värda bara för att de inte har råd med kontrakt? Bilderna på de fattiga barnen som är smittade är hemska sägs det - vill själv inte titta. Dumt av mig att tänka på alla andra runt omkring....
    Tur i oturen då att de flesta klarar sig på en dos så att nästan hälften av vaccinet kan ges till just länder som inte har kunnat köpa in.

Sen är ju många länder som har avstått faktiskt inte lika hårt drabbade heller av klimatskäl. På norra delen av jordklotet och den södra så har man en väldigt torr luft under vissa delar av året och det innebär att smittan sprids mycket mer här, medan där det är fuktigare så är problemet inte lika stort.

Ytterligare en aspekt som spelar in är ju det ansvar varje regering och myndighet har gentemot sin befolkning, flera Afrikanska länder har ju diktatur och diktatorer är ju kanske inte kända för att sätta sin egen befolkning först i alla lägen. Det är ju naturligtvis tragiskt, men är det verkligen något man ska ta på sina axlar i en sån här fråga?
  • Anaiah

Min familj skrev 2009-11-22 15:37:51 följande:

Det jag kan tycka är dumt är att de som inte har råd med kontrakt har heller oftast ingen bra sjukvård. Har man pengar har man mer möjligheter, men det är klart vi måste köpa oss ett bra immunförsvar - annars kan vi inte vara medmännsikor och hjälpa de som behöver oss Jag anser att riskgrupperna naturligtvis ska ha tillgång till vaccin om de vill ha det, men jag anser även att fullt friska människor kunde ha fått avstå till nytta för riskgrupper i andra delar av värden. Är de mindre värda bara för att de inte har råd med kontrakt? Bilderna på de fattiga barnen som är smittade är hemska sägs det - vill själv inte titta. Dumt av mig att tänka på alla andra runt omkring....
    Sedan har ju andra länder som valt att inte vaccinera sin befolkning eller ha ett gratisvaccin valt att lösa problemet på andra sätt, var det inte i Ukraina man har stängt alla skolor, biografer, teatrar och andra sociala arenor för att minska smittspridningen. Vi kan väl säga att vi i Sverige har lyxen att vaccinera våra barn och oss själva gratis så att saker som skola och omsorg blir mindre påverkade. Jag tycker det är en bra sak.
Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?