• Alicia 72

Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?

Hej!
    Jag är oerhört emot detta vaccin då jag anser att det är ett riktigt skräpvaccin med skit-tillsatser som tiomersal och squalene! Dessutom anser jag att hela svininfluensan är oerhört överdriven och då jag själv inte tillhör någon riskgrupp har jag aldrig haft en tanke på att ta sprutan.

MEN.... Jag har en två-årig dotter och på hennes förskola är det nu ett konstaterat fall av svininfluensa. Hela den lilla flickans familj är nu smittade och flickan är riktigt dålig och ligger inlagd på sjukhus. Jag vet dock inte om hon tillhör någon riskgrupp.
    Plötsligt kom det så nära och jag blir livrädd av tanken på att min dotter kan bli lika sjuk hon och att JAG skulle kunna vara den som smittar henne (hon är inte smittad denna gång då hon varit ledig från förskolan sen ett par dagar innan flickan blev sjuk).
    Nu känns det förstås som att risken att hon blir smittad på förskolan är större än av mig men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag inte vaccinerade mig och därmed smittade henne så att hon blev allvarligt sjuk.
    Men samtidigt bär det mig så emot att ta denna spruta! Jag har ÅNGEST för att sprutan in dessa ämnen i min kropp!
    Jag blir så oerhört förbannad på svenska statens val av vaccin!! Hur tänker man när man beställer ett vaccin innehållande ett flertal bevisat farliga ämnen när det finns riskfria alternativ på marknaden? Om man ändå kunde fått alternativet att köpa det riskfria vaccinet för egna pengar, då hade jag tagit det utan tvekan!
    Nu är man lämnad att välja mellan pest och kolera... Tack för den Sverige!

Hur tänker ni andra, som är emot vaccineringen, gällande att skydda era barn?

Alicia

• Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 17:53:13 följande:
    Det lär ju vara troligt att GSK har föreslagit ett sådant avtal eftersom den överenskommelsen gäller i Danmark, men huruvida den svenska staten gått med på det vet varken du eller jag.
    Och att svenska staten valt att hemligstämpla kontraktet, ökar tillförlitligheten i dina ögon? ... hehe, fine with me! Men det tycks finnas väldigt många därute som inte känner till detta faktum alls, och i vars ögon det kan te sig väldigt suspekt att ett bolag inte vill ta ansvar för det de säljer i den omfattning de gör, spec med tanke på att det faktiskt är en extremt potent cocktail i sprutan, det är inte testat i ngn större omfattning (inte alls på gravida, o ännu sämre på barn o riskgrupper), och med tanke på tidigare historia, tja, jag skulle heller inte vilja ta ansvar för att ha släppt ut det på marknaden i den skala man nu har gjort, om det var mitt bolag, enkel matematik!

... var och en bedömer själv!
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 18:14:57 följande:
    I grova drag JA... för den som kanske inte sett detta tidigare och vill göra sig en egen uppfattning, varsågod; (notera forskaren kontra den ansvariga för massvaccineringen på den tiden)

I sin helhet: del 1 och 2 för den som är intresserad:

Och du tror, önskar o förväntar dig att Sverige har fått ngn typ av gräddfil, det enda land läkmedelsbolaget har undantagit från friskrivningsklausulen !?... när inget annat land har fått det? Jeez, du var då mer naiv än jag ngnsinn hade kunnat föreställa mig, hehe... fine with me.
    Jag säger ju att jag inte vet, sedan när är det naivt?

Och åt dina länkar säger jag faktiskt bara: HAHAHA! Väldigt trovärdiga källor vännen!
  • förnuftokänsla
    Anaiah skrev 2009-11-22 18:23:05 följande:
    Var glad för att jag är saklig och ärlig i stället.
    ??
  • Anaiah
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 18:27:39 följande:
    Och att svenska staten valt att hemligstämpla kontraktet, ökar tillförlitligheten i dina ögon? ... hehe, fine with me! Men det tycks finnas väldigt många därute som inte känner till detta faktum alls, och i vars ögon det kan te sig väldigt suspekt att ett bolag inte vill ta ansvar för det de säljer i den omfattning de gör, spec med tanke på att det faktiskt är en extremt potent cocktail i sprutan, det är inte testat i ngn större omfattning (inte alls på gravida, o ännu sämre på barn o riskgrupper), och med tanke på tidigare historia, tja, jag skulle heller inte vilja ta ansvar för att ha släppt ut det på marknaden i den skala man nu har gjort, om det var mitt bolag, enkel matematik! ... var och en bedömer själv!
    Ja, det var ju också ett sätt att bita sig själv i svansen. Hur kan ett vaccin vara helt otestat på gravida och "ännu sämre på barn och riskgrupper"?! Vad är sämre än helt otestat?

Som jag tidigare sagt, väntar du på att man ska testa nya läkemedel på gravida får du vänta bra länge, det gör man nämligen aldrig eller väldigt sällan. Och jo, vaccinet är testat på både riskgrupper och barn i de senare testerna, annars skulle det inte ha godkänts för individer under 18 år för flera månader sedan... Go figure!

Att du tillskriver mig diverse åsikter, slutsater och egenskaper förvånar mig inte längre, du verkar vara helt oförmögen att skilja på sak och person. Men nej det ökar inte tillförlitligheten enligt mig heller, däremot innebär det att varken du eller jag vet säkert vad som faktiskt står i just den klausulen. Jag kan mycket väl tänka mig att anledningen till att man inte har offentliggjort hela kontraktet har med att läkemedelsföretaget har gått med på krav från Sverige som sett annorlunda ut jämfört med avtal som det har med andra länder. Får då andra länder reda på att Sverige har ett avvikande avtal jämfört med deras egna så skapar ju det en konflikt mellan andra myndigheter och läkemedelsbolaget och bolaget vill ju behålla så många av sina kunder som möjligt inför framtiden.

Om Sverige har ett liknande avtal som Danmark så är det troligt att detta beror på dåliga förhandlare och det finns ju faktiskt inte något som säger att de i Danmark kanske har haft dåliga förhandlare, men att vi har haft duktiga i Sverige, eller hur?
  • Alicia 72
    Anaiah skrev 2009-11-22 18:23:05 följande:
    Och kanske framförallt, jag är inte efter att hålla er i handen och få saker att låta bättre än de är. Var glad för att jag är saklig och ärlig i stället.
    Saklig och ärlig? Njae, jag skulle nog mest beskriva dig som helt ofattbart naiv. I början av denna tråd tyckte jag du verkade ha koll (även om våra åsikter var olika) men nu inser jag att du har köpt allt, PRECIS ALLT gällande denna vaccination med hull och hår. Och tror på PRECIS ALLT som Läkemedelsverket och smittskyddsinstitutet säger. De skulle nog kunna lura dig att jorden är platt just nu känns det som.

Alicia
  • Neisti

Tänker på det här med åldersuppdelningarna och eventuellt räcker det med en eller två, eller kanske bara en halv dos..?? Är inte detta märkligt? Att om nu vaccinet är sååå testat och man vet allt om det, är det då inte konstigt att man inte kan bestämma om det ska vara en eller fler doser och hur det först ABSOLUT inte fick ges till barn under tre och det nu helt plötsligt är OK... Vad baseras dessa beslut på undrar jag?

• Rootsler

Angående åldersuppdelningar och hur testat vaccinet är, så säger GSK själva på sin hemsida (idag):

"There is currently limited clinical experience with an investigational formulation of Pandemrix? (H1N1), containing a higher amount of antigen, in adults aged 18-60 years.

There is currently no clinical experience in the elderly (>60 years), in children or adolescents (

• Rootsler

Haha det här är helt galet! Jag ser texten i min egen ruta här när jag klistrar in den men den vägrar komma med?!

Ni får ursäkta spamandet...

Nu skriver jag för hand "(

Svar på tråden Hur tänker ni vaccinmotståndare gällande era barn?