angio101 skrev 2010-03-01 16:39:57 följande:
Hej allihopa, jag hittade den här tråden idag och precis läst igenom den.Mitt X (i vecka 8) kom som en blixt från klar himmel, det var min första graviditet och jag förstod inte alls vad som hände (hade inte min sambo varit hemma, vet jag inte inte om jag varit i livet idag). Jag hade haft lätta magsmärtor nästan hela tiden sen jag plussade i v5, ungefär som dagen innan mens, men tänkte att det var nog normalt, det stod ju så i alla frågespalter/informationssidor jag hittade på nätet. På kvällen 27/1-10 fick jag rejält ont i magen med kräkkänningar (första riktiga gravillamåendet var min tanke) och jag bodde i badrummet ett antal timmar den natten och blev allt svagare och yrare. Till slut tidigt nästa morgon ringde min sambo efter ambulans (jag protesterade, det har var väl "bara" magsjuka eftersom det inte var ensidigt ont). 15 minuter efter att vi kom in till gynakuten, låg jag på operationsbordet... Brustet X, blod i buken (2,5 liter), bikinisnitt och borttagen äggledare. Det känns overkligt, som om det inte har hänt mig, nu när jag skriver om det.jag har iaf läkt ihop bra, snittet har slutit sig, blodvärdena är tillbaka i nästan normala, började jobba igen idag efter en månads sjukskrivning.Hur länge ska jag vänta innan vi börjar försöka igen? Jag blödde i ca två veckor efter operation (avstötning av alla hinnor i livmodern antar jag) Jag hade vad som kändes som ägglossning (äggviteflytning) 17 dar efter operation och min första riktiga mens började på allvar idag. Har fått väldigt lite information från läkare och KK
Beklagar att även du har varit tvungen att gå igenom detta helvete! Men nu har du iallafall överlevt och verkar vara på benen och tänker framåt igen!
Eftersom du inte har den skadade äggledaren kvar så finns det inga hinder för att börja försöka igen när du själv känner dig stark nog. När jag hade mitt X så opererade de första gången så att jag fick behålla äggledaren. Då skulle jag vänta 3-4 månader innan vi ens skulle tänka på att prova. Det berodde på att det var så mycket ärrbildning så då var det stor risk att det fastnade i operationssåret igen om det skulle vara vä äggledare som fångade upp ägget. Men när det fortsatte växa celler i äggledare och jag började läcka blod ut i buken fick jag cellgifter för att bara 2 dagar senare åka i ilfart med ambulans till sjukhuset igen. Då opererade de bort äggledaren. Efter det var det fritt fram att försöka men vi blev rekomenderade att vänta någon månad eftersom jag hade fått cellgifter innan dess.
Men känner du dig osäker så ring och prata med någon på gynmottagningen där du låg inne. Även om de inte kan ta ditt samtal direkt så kan man oftast sättas upp på ringlista hos läkaren som då ringer upp senare.
Kunde de se hur din andra äggledare såg ut? Såg den hel och fin ut utan ärrbildning?