saltflingan skrev 2010-07-29 12:33:56 följande:
Lycka82 och Lia27: Grattis till era knytt! Det inspirerar att höra att det går bra för andra.
Själv har jag lite frågor. Kan någon förklara hur det går till när höger sida fångar upp ägg från vänster sida? Ja eller vise versa.
Jag trodde att de båda sidorna var åtskilda varandra, har verkligen ingen koll på hur vi är skapta.
Sen undrar jag även över om någon känner igen sig eller har en förklaring till min äl-relaterade fråga. Jag började testa förra måndagen (då äl skulle ha kommit om den höll samma mönster som förra månaden) och fick svagt resultat. Testade dagen efter bara för att se om det blev starkare eller svagare, det blev starkare.
Ons: lika starka
Tors: starkare än kontroll
Fre: något starkare än kontroll men svagare än tors
Lör: lika starka
Sön svagare
Att jag får flera positiva test hör till vanligheterna, men jag har haft molande värk på vänster sida (den sida som är opererad) ända sen dess och den ger inte med sig. Känner av det mest på mornarna. Sen är jag fortfarande kåt och det brukar sluta tvärt efter äl. Igår fick jag en riklig vattnig flytning så jag kände att jag skulle testa en gång till. Resultatet blev neg men så pass starkt som det kan vara 1-2 dagar innan äl. Det borde det inte vara så här långt efter tycker jag. Kan äl dra ut så här långt på tiden, att det inte lyckades i förra veckan och att kroppen nu försöker äl igen? När testerna visade pos i förra veckan kände jag att äl var på vänster sida och det är som sagt även där som värken sitter kvar.
Iofs hade jag 2 äl (eller iaf pos på testen i 2 omgångar med 2 veckor mellan) nu vid x'et men då kändes det inget i perioden mellan. Den gången fick jag en äl-flytning några dagar innan bim och testade för äl och visst var det positivt. Fortsatte testa ända till de blev svaga så jag vet att det inte var en grav redan då. (ocj ja, även med gravtest.) Trodde att det var en engångsföreteelse eller är det vanliga med flera äl under samma cykel??
Äggledarna är flexibla om de är friska och böjliga, därav att de kan fånga upp ägg från andra sidan som släpper ägget om det inte finns någon äggledare där. Jag trodde inte det skulle hända mig utan det bara var sån där solskenshistoria som händer andra. Men jag fick bekräftat av min fertilitetsläkare att ägget släppt på vä sida en månad när jag blev gravid. Den gången blev det dock väldigt tidigt mf. (inte för att det hade med saken att göra
)
När det gäller äl-stickor så fortsätter LH hormonet vara lite stegrat fram till mens och därav att du kan få utslag, även om det inte är helt positiva. Jag har under några månader fortsatt testa efter äl bara för att se hur testen funkade och de gick liksom aldrig ner helt utan snarare att de blev starkare framåt mensdags. Däremot så har de blivit starkare tidigare efter ÄL när jag varit gravid. Så räkna bara dagarna som du får superpositiva som ÄL-dagar. Rinniga flytningar brukar inte betyda ÄL utan de ska vara sega som äggvita. Alla får dock inte detta äggviteliknande slemmet i någon större utsträckning, men dock vanligt.
Kände att det blev lite flummigt detta då jag verkligen skriver i all hast nu... Återkommer när jag har mer tid. HAr ju varit testoman under de vi inte blev gravida
Hoppas du får plus på stickan snart!