Mosing skrev 2010-04-14 12:14:34 följande:
Lider med dig, vet hur det är att vara spruträdd. Kan rekommendera KBT, det funkade för mig. Känns oerhört skönt att ha "bemästrat" blod/sprut/smärtfobin. De två viktigaste sakerna jag lärde mig var att inte tänka negativa tankar innan (brukade tänka/förbereda mig väldigt mkt på hur obehagligt det skulle kännas, vilket tveklöst gjorde att det faktiskt blev mkt obehagligt) och att fokusera på att andas när man väl är där (vilket jag annars slutade med och därför svimmade). Dessutom insåg jag att det faktiskt inte gör ont, vilket jag tyckte/trodde tidigare. Önskar dig all lycka till! Tänk på din fina bebis också så går det nog lättare
Samma här, jag tvingades att ta en massa prover när jag blev sjuk men fick remiss för KBT först och gick från att ha massa ångest bara av att gå in på vårdcentralen till att idag kunna lämna prover utan större problem. Visst jag svimmar emellanåt men det är inte pga rädsla och ångest. Nu har jag kontroll över situationen.
Förut så var jag livrädd för att bli gravid men efteråt så har jag börjat längta efter barn och nu när jag är gravid så är inte blodprovet något problem. Var bm som var mer orolig över att jag har min fobi för det kan bli bakslag men än så länge har det gått väldigt bra.
Ett tips är att andas med magen, långa djupa andetag och be någon att påminna dig om att andas så, då kan man nämligen inte spänna resten av kroppen och rädslan brukar minska. Min sambo har tandläkarfobi och hans psykolog gav honom de tipsen.
Och ta tid på dig, ångesten kan man inte dö av, den går över om man avvaktar. så mår du skit och får stark ångest, stanna kvar men ta det lungt och låt ångesten gå över. Man kan inte ha stark ånget i mer än 20min det är en fysisk omöjlighet. Så den går över och du dör inte av den. även om det kan kännas så.
Hoppas det går bra för dig.