• Ella03

Otroligt spruträdd. Hur ska jag klara av det??

Är det någon mer som jag?? Jag är otroligt spruträdd och nu har jag fått besked om att jag ska ta en hel del blodprov för blodgrupp, rh status etc. Jag är super rädd och vet inte hur jag ska klara av det!! Är det någon som har nåt tips för att göra det enklare?

• Svar på tråden Otroligt spruträdd. Hur ska jag klara av det??
  • Johans Pillerill

xylocainsalva kan du nog smeta på beroende på vilka test de tar på dig (fråga BM)... Gör det hemma innan du åker. Det bedövar effektivt. Dessutom är det en jättebra salva att ha hemma om du blir getingstungen eller får myggbett som kliar :) Jag har alltid med mig sån i väskan!

• Ella03

Tack för alla uppmuntrande svar!! Jag ska försöka se positivt på det hela och koncentrera mig på beben i magen. Tycker ju när jag tänker på det att det är ganska fånigt att bli rädd för sprutan, men kan bara inte bli av med oron... Får bara bestämma mig och gå dit, tänka positivt och så är det väl över ganska snart. Hoppas bara att jag inte gråter floder, vilket jag gjorde förra gången... Sen kanske det kan hjälpa med bedövningssalva. Ska absolut kolla det på apoteket.

• t0va
    Mosing skrev 2010-04-14 12:14:34 följande:
    Lider med dig, vet hur det är att vara spruträdd. Kan rekommendera KBT, det funkade för mig. Känns oerhört skönt att ha "bemästrat" blod/sprut/smärtfobin. De två viktigaste sakerna jag lärde mig var att inte tänka negativa tankar innan (brukade tänka/förbereda mig väldigt mkt på hur obehagligt det skulle kännas, vilket tveklöst gjorde att det faktiskt blev mkt obehagligt) och att fokusera på att andas när man väl är där (vilket jag annars slutade med och därför svimmade). Dessutom insåg jag att det faktiskt inte gör ont, vilket jag tyckte/trodde tidigare. Önskar dig all lycka till! Tänk på din fina bebis också så går det nog lättare
    Samma här, jag tvingades att ta en massa prover när jag blev sjuk men fick remiss för KBT först och gick från att ha massa ångest bara av att gå in på vårdcentralen till att idag kunna lämna prover utan större problem. Visst jag svimmar emellanåt men det är inte pga rädsla och ångest. Nu har jag kontroll över situationen.

Förut så var jag livrädd för att bli gravid men efteråt så har jag börjat längta efter barn och nu när jag är gravid så är inte blodprovet något problem. Var bm som var mer orolig över att jag har min fobi för det kan bli bakslag men än så länge har det gått väldigt bra.

Ett tips är att andas med magen, långa djupa andetag och be någon att påminna dig om att andas så, då kan man nämligen inte spänna resten av kroppen och rädslan brukar minska. Min sambo har tandläkarfobi och hans psykolog gav honom de tipsen.

Och ta tid på dig, ångesten kan man inte dö av, den går över om man avvaktar. så mår du skit och får stark ångest, stanna kvar men ta det lungt och låt ångesten gå över. Man kan inte ha stark ånget i mer än 20min det är en fysisk omöjlighet. Så den går över och du dör inte av den. även om det kan kännas så.

Hoppas det går bra för dig.
  • världens bästa mamma

Tänk på att det är för ditt och barnets skull. Har samma problem!!!

• Ella03

Tack alla, ni är så gulliga!! När jag väl tagit mig dit (för här är det drop-in, vilket gör att jag skjuter upp det hela tiden) ska jag berätta hur det gått.

• hani79

Jag är också väldigt spruträdd och brukar bli helt yr och sprutfärdig när man ska ta en spruta eller blodprov. När vi nu i höstas fick reda på att vi skulle genomgå IVF för att kunna få barn så innebar det att jag skulle ta sprutor på mig själv! Mycket jobbigt men 19 sprutor i magen blev det på mig själv! Men det gäller bara att koncentrera sig på andningen! Ta djupa andetag och koncentrera dig bara på det!
    Lycka till!

• Hoppful

De enda gånger jag har svimmat är i samband med blod och sprutor i olika sammanhang. Har varit spruträdd tidigare. Blotta tanken på en spruta har gjort mig knäsvag men tänka sig t om jag har klarat att ta sprutor på mig själv!!!!!
    DU klarar mycket mer än du tror och jag kände att jag var beredd på att ta alla sprutor som krävdes för min underbara bäbis =) Titta bort, slappna av, andas, berätta att du tycker det är otäckt, be att få ligga ner, be att få en erfaren sköterska att ta prov. Lycka till!
    KRAM!!!

• Anna83a

Jag är oxå spruträdd men det fungerar bra om jag tittar åt ett annat håll eller blundar. Jag har tagit många blodprov men aldrig sett nålen...samma med tandläkarsprutan. Har ingen aning om hur den ser ut trots att jag tagit bedövning många många gånger genom åren. Jag säger till direkt att dom ska säga till innan nålen/sprutan plockas fram så jag hinner titta bort eller blunda.
    Har t o m haft piercing i naveln o då tog jag med en kompis som fick titta att allt var sterilt osv Det man inte ser kan man ju inte va rädd för....så resonerar jag iaf!

• ÄlskarMina

Var också superrädd för sprutor innan jag väntade barn. Men fick snällt sluta upp med att vara rädd när jag fick en stor propp i ljumsken under graviditeten. Då togs det massa prover och det var prat om kontrastmedel-då höll jag på att gå i taket! Var sååå rädd! Men slapp det som tur var.. fick hålla handen under proverna och tittade bort när de gjorde det.
    Sen fick jag reda på att jag skulle få ta injektioner i magen 2ggr/dag under resterande 16veckor av grav. för att tunna ut blodet. Och de sprutorna skulle jag få lära mig att ta själv! ojoj! Men det var bara att bita ihop och sen försvann rädslan efterhand-det var ju jag själv som tog sprutorna och kunde ta huur lång tid på mig som helst ibland. Men vad gjorde det?
    Efter förlossningen var det dags att sluta med sprutorna-skönt tänkte jag. Men då kom nästa behandling-Warantabletter som innebär att man får gå och kolla med prover varje till varannan vecka till en början att det håller en bra nivå. Dessa tabletter åt jag i 2år. SEN var det äntligen slut med allt sådant!

Nu har det gått 4år sen jag slutade med waranet och nu är jag gravid igen. Kommer börja med sprutor i förebyggande syfte denna gång-kör igång om ca.4veckor.
    Men nu är jag beredd och inte rädd!

Lycka till TS och alla andra som är rädda-det går att övervinna! Även om man blir "tvingad" att göra det eller inte!

·¨`*·.¸¸.*Nova juni-04, Pyret dec-10*.¸¸.·*¨`·
  • Ella03

Nu har jag precis varit och gjort sju rör med blodprov!! Har hört att man bara behöver göra tre i SVerige, men här är det tydligen lite mer. Höll på att tuppa av, men istället sprutade tårarna. Vet att det är löjligt, men jag kan inte hejda mig. Dessutom ringde de mig strax efter proven och sa att jag måste komma tillbaka för ett annat prov som de hade glömt bort att ta!! Helt otroligt typiskt!! Nu orkar jag iallafall inte tänka på det utan har bestämt mig för att fira helgen och tänka på det här en annan gång. TRevlig helg alla!

• ÄlskarMina
    Ella03 skrev 2010-04-16 10:47:27 följande:
    Nu har jag precis varit och gjort sju rör med blodprov!! Har hört att man bara behöver göra tre i SVerige, men här är det tydligen lite mer. Höll på att tuppa av, men istället sprutade tårarna. Vet att det är löjligt, men jag kan inte hejda mig. Dessutom ringde de mig strax efter proven och sa att jag måste komma tillbaka för ett annat prov som de hade glömt bort att ta!! Helt otroligt typiskt!! Nu orkar jag iallafall inte tänka på det utan har bestämt mig för att fira helgen och tänka på det här en annan gång. TRevlig helg alla!
    Vad skönt att det är gjort nu då! Njut nu av helgen och tänk att du presterat idag! {#lang_emotions_flower}
    ·¨`*·.¸¸.*Nova juni-04, Pyret dec-10*.¸¸.·*¨`·
  • ella79a
    Ella03 skrev 2010-04-14 11:15:20 följande:
    Är det någon mer som jag?? Jag är otroligt spruträdd och nu har jag fått besked om att jag ska ta en hel del blodprov för blodgrupp, rh status etc. Jag är super rädd och vet inte hur jag ska klara av det!! Är det någon som har nåt tips för att göra det enklare?
    Jag är också lite rädd men försök slappna av och titta bort. Det går på ett kick.
  • SailorGirl
    Ella03 skrev 2010-04-16 10:47:27 följande:
    Bra jobbat! Lite tårar är ingen fara. Bättre släppa ut rädslan den vägen än att inte ta proverna Nästa gång går det lättare.

Jag är själv blodgivare sedan 14 år och tycker ändå sticket är lite läskigt. Får andas djupt och blunda när de sticker, men sen känns det bra. Jag kan t.o.m. känna mig lite mallig över att jag vågat Det tycker jag minsann att du också får lov att göra!
  • linnea132

Jag är 11 år och är jätte rädd för sprutor och jag ska ta en spruta om 4 dagar och jag brukar ta tid och ha med min mamma men jag kan inte det nu på måndag och har typ 5min på mig vet inte vad jag ska göra tänker på detta varje kväll och gråter

Svar på tråden Otroligt spruträdd. Hur ska jag klara av det??