• Bengalen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej allesammans,

Får jag lov att hänga med er här i tråden? Jag har tjuvläst ett tag och känner att jag mer än väl kvalificerar mig här. Obestämd 

Min historia är lite kortfattat så här:

Jag är en 73:a som har försökt bli gravid i snart 6 år. Bor utanför Malmö och har gjort 7 IVF-försök på Curakliniken i Malmö 2008-2009. Var dock väldigt svårstimulerad och fick bara ut 1-3 ägg per gång så det ledde bara till ET vid två tillfällen.

Efter det bestämde vi oss för att gå vidare med ÄD istället och satsade på AVA i Riga. Tyvärr slutade det med minus.

Därefter har jag under lite drygt 1,5 års tid gått på TCM och fått örtmedicin och akupunktur. Enligt min akupunktör är jag den mest svårbehandlade patienten han någonsin har haft, men efter drygt ett år lyckades han i alla fall få rätt på min kropp så att mina cykler nu har blivit längre, jämnare temperaturer, mindre nattsvettningar och inga spottings.

Gjorde ett nytt ÄD-försök nu i november på RMC men fick mens redan samma kväll som ET så det slutade givetvis med minus.

Nu är min nästa plan att börja med att ta om mitt AMH-värde som för ett år sedan låg på 1,6. Om det inte har sjunkit radikalt tänkte jag vända mig till CFC i Köpenhamn och höra om de är villiga är göra ett IVF-försök. Mitt höga FSH-värde som har stökat till det innan under IVF-behandlingarna ska nu kunna sänkas med hjälp av örter så förutsättningarna bör vara bättre än tidigare. Annars har vi ÄD-embryon i frysen både i Riga och på RMC. 

Har förstått att här är en del i tråden som går på CFC. Skoj att få höra lite vad ni tycker skiljer sig från våra svenska kliniker. Har en känsla av att de är lite mer öppna för oss som inte passar in i den traditionella IVF-mallen. Vet ni om de är positivt inställda till TCM eller gör de som de flesta svenska läkare, bara fnyser åt det?

• Bengalen

Tack för välkomnandet! {#emotions_dlg.flower}

Zinfandel: Wow, vilken läkare. Han måste ju vara fullkomligt unik i dessa sammanhang.
    Jag har inte gjort särskilt många immunologiska tester. Stötte givetvis på patrull när jag kom med min lista. Detta var i början på 2010. Bara en sån sak som att TSH inte ska ligga på över 2 och helst kring 1 vid infertilitetsproblem var fullkomligt omöjligt att få läkarna att förstå. Nu har jag trots det i alla fall lyckats sänka mitt TSH till anständiga nivåer utan levaxin men med hjälp av örter och Bikram yoga.

Min akupunktör hade bara gott att säga om Svend på CFC. Han har haft ca 20 par som har gjort IVF där och alla har lyckats bli gravida. Nu är ju jag visserligen tidernas undantag så det säger inte så mycket för min del. Rynkar på näsan

Vad det gäller ÄD är det så vitt jag vet bara Umeå som gör privata behandlingar och som ni skriver är det grymt lång kö. Jag rekommenderar starkt att man vänder sig utomlands istället. Där går det både fortare och så har de en klart bättre kompetens.

• Bengalen
    Enya: Tack för all din info om CFC! Jag ska boka en telefontid med Svend snarast. Sen ska jag försöka samla ihop hela vår långa historia med alla olika journaler . Det lär ju sluta med en hel roman... Flört 

Sushikatten: Hotellpriserna brukar vara betydligt högre i Köpenhamn än i Malmö så det kan vara ett alternativ att övernatta där och sen bara ta tåget över. Jag kan kanske hjälpa till med lite specialpriser beroende på hur beläggningen ser ut, jobbar på ett hotell i Malmö.

Anne f: Det är ganska vanligt att folk blir naturligt gravida under nedregleringen. Så fort man upptäcker att så är fallet ska man sluta med sprayen, men det är ingen fara om man har sprayat samtidigt som man har blivit gravid.
  • Bengalen
    oceanney skrev 2011-12-30 15:46:14 följande:
    I Frankrike räknar man ibland från ÄL och ibland från sista mensens första dag vilket kan bli lite förvirrande, men i Sverige tror jag man alltid räknar från sista mensens första dag vilket innebär att du är i vecka 7+1, inte 5+1.

Skrattande
    När man gör IVF i Sverige räknar man alltid äggplockningsdagen som ägglossningsdag 2+0. Det är ju bara då man verkligen vet till 100% när "ägglossningen" har skett.

Ledsen att höra att du har börjat blöda. Mina varmaste styrkekramar till dig!
  • Bengalen
    myran6801 skrev 2011-12-30 22:54:18 följande:
    Enya, tack för att du delar med dig av de intressanta nyheterna fr CFC. De tänker verkligen framåt där och utforskar nyheter! Blir förbannad när jag tänker på hur stelbenta svenska kliniker är och ändå så klappar de sig på bröstet och skryter om att vi är såååå i framkant här!! Men så fort någon inte passar in i deras mönster döms man ut och de är livrädda för att få dålig statistik. Så känner iallafall jag!!! Jag ska nog ta och påminna Svend att han lovade att återkomma med tips på en Gyn som kan hjälpa mig med VUL, tror han glömt bort oss, och passa på att fråga om det där med LH simulering. Kanske ngt för mig, har ju gjort många Ivf-försök har dåliga ägg och är gammal så jag borde ju platsa! Kram
    Jag kan bara hålla med dig myran!
    Själv blev jag portade från min IVF-klinik efter våra 7 försök. De ansåg att det inte var lönt för oss att fortsätta trots att jag aldrig fått ändra i upplägget. Fick alltid köra med samma medicin och mer eller mindre samma dos. Inga förändringar överhuvudtaget. När jag tog upp det fick jag bara svaret att funkar inte den ena sortens medicin lär inte nåt annat heller funka. Snacka om att ha en trött inställning!
  • Bengalen

Mia69: Vad ledsamt att höra om de dåliga nyheterna idag. Mina varmaste tankar till dig.

Anne f: Jag har själv bara börjat spreja på dag 17 eller nåt, men rent logiskt bör det ju inte komma någon blödning nu. När man börjar på dag 21 eller där omkring har man ju en gammal slemhinna som ska blödas ut innan man är helt nedreglerad, men det har du ju redan klarat av i och med att du började spreja på dag 1.  

Zin: Det ska bli så spännande att få höra hur det har gått i Grekland. 

• Bengalen

Zinfandel: Vad kul att höra att det har gått så bra för dig i Grekland. Glad Nu ska det bara lyckas med nästa IVF. Det ska bli spännande att följa dig och höra hur det  funkar på CFC.

Jag har bara en liten fundering kring det där du skrev om att du har blockerade äggledare och att det kan bero på en infektion som i så fall oftast gör mer skada än nytta vid nya försök. Det kan det absolut vara men det kan också bero på att du har en obalans på din fukt/vätska i kroppen och att det då har satt sig som en propp i äggledarna.
    Så är det med all sannolikhet för mig. Jag hade stopp i den ena äggledaren vid utredningen för 4 år sedan men full passage i den andra. När jag nu gjorde en ny kontraströntgen visade det sig att jag nu har stopp i båda. Med tanke på min övriga diagnos är det troligen fukten som är boven även här. Fukten ställer även till det för slemhinnan som inte blir tillräckligt kladdig. Den har dock rätt tjocklek men vad hjälper det.

Själv har jag varit och tagit ett nytt FSH-prov idag. Min akupunktör vill veta vad jag ligger på för att kunna sätta in rätt FSH-sänkande örter. Han räknar med att det ska ta ca 2 månader att få ner mitt värde så pass mycket att det är lönt att ge sig på IVF igen.

• Bengalen
    MissBoring: FSH värdet styr rekryteringen av folliklar och bör ligga under 10. Dvs ju högre värde ju mer hormon får kroppen bilda för att producera fram folliklar.
    Det har inget att göra med hur äggreserven ser ut. Ju högre FSH-värde desto svårare blir det att få fram tillräckligt många äggblåsor vid IVF-behandling. Hela IVF-grejen går ju ut på att man ska stimulera fram en mängd folliklar för att kunna vaska fram de bästa äggen.
    Däremot spelar ett högt FSH mindre roll vid hemmaförsök, alltså värden mellan ca 10-20. Meningen är ju att det ändå bara ska bildas en follikel i slutändan.
    För att få reda på äggstocksreserven är det AMH-prov som gäller. Man kan ha ett högt FSH men ändå ett bra AMH-värde då man inte har slösat så mycket på sin reserv genom åren och då är det all idé att först försöka få ner FSH-värdet om man tänker gå vidare med IVF.
    Visserligen anser västerländsk medicin att det inte går att sänka sitt FSH-värde mer än på konstgjord väg, man är aldrig bättre än sitt sämsta värde anser dem, vilket är helt fel.    
  • Bengalen
    Zinfandel skrev 2012-01-04 21:27:45 följande:
    Bengalen: vad är det för vätska du pratar om?! Blockerade äggledare beror ju på sammanväxningar, op i buken, ärrvävnad, endo eller infektioner. Har den ena blockerats så kommer sannolikt även den andra att även den blockeras, som en följd av infektionen. Infektionen kan tyvärr spridas till livmodern. Då är det ju ingen propp utan äggledarna blir korviga, väldigt fula Flört
    Blockerade äggledare kan bero på alla de saker du nämner men det behöver inte vara så utan det kan vara fukt som sätter sig och stoppar upp. I så fall kan man rensa tuberna genom att lösa upp slemmet så att man får fri passage igen.

Det har aldrig varit någon läkare som har förslagit att jag skulle operera bort min blockerade äggledare pga risken att det skulle kunna sprida sig. Snarare tvärtom. jag fick kämpa som bara den för att få göra en ny kontraströntgen då de ansåg att har man gjort den en gång är resultatet det samma nästa gång. Även 4 år senare. Suck, man blir aldrig klok på den svenska sjukvården. Rynkar på näsan
  • Bengalen
    Tuvalina skrev 2012-01-05 18:18:31 följande:
    Det kanske jag som oroar mig i onödan. Men är det inte konstigt att det står överallt att man ska få en blödning om man börjar spraya på dag 21 men det står inte om det skulle uppkomma om man börjar spraya på dag 1. Ingenstans kan jag finna någon info om detta! Inte finns det någon att ringa heller...
    Jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll om du blöder så länge du inte har börjat med hormonstimuleringen/sprutorna, för då har du ju inte börjat bygga upp en ny slemhinna. När du är helt nedreglerad ska slemhinnan var tunn så det kvittar liksom om du blöder nu.

När ska du börja med sprutorna?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?