IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Hej allesammans,
Får jag lov att hänga med er här i tråden? Jag har tjuvläst ett tag och känner att jag mer än väl kvalificerar mig här.
Min historia är lite kortfattat så här:
Jag är en 73:a som har försökt bli gravid i snart 6 år. Bor utanför Malmö och har gjort 7 IVF-försök på Curakliniken i Malmö 2008-2009. Var dock väldigt svårstimulerad och fick bara ut 1-3 ägg per gång så det ledde bara till ET vid två tillfällen.
Efter det bestämde vi oss för att gå vidare med ÄD istället och satsade på AVA i Riga. Tyvärr slutade det med minus.
Därefter har jag under lite drygt 1,5 års tid gått på TCM och fått örtmedicin och akupunktur. Enligt min akupunktör är jag den mest svårbehandlade patienten han någonsin har haft, men efter drygt ett år lyckades han i alla fall få rätt på min kropp så att mina cykler nu har blivit längre, jämnare temperaturer, mindre nattsvettningar och inga spottings.
Gjorde ett nytt ÄD-försök nu i november på RMC men fick mens redan samma kväll som ET så det slutade givetvis med minus.
Nu är min nästa plan att börja med att ta om mitt AMH-värde som för ett år sedan låg på 1,6. Om det inte har sjunkit radikalt tänkte jag vända mig till CFC i Köpenhamn och höra om de är villiga är göra ett IVF-försök. Mitt höga FSH-värde som har stökat till det innan under IVF-behandlingarna ska nu kunna sänkas med hjälp av örter så förutsättningarna bör vara bättre än tidigare. Annars har vi ÄD-embryon i frysen både i Riga och på RMC.
Har förstått att här är en del i tråden som går på CFC. Skoj att få höra lite vad ni tycker skiljer sig från våra svenska kliniker. Har en känsla av att de är lite mer öppna för oss som inte passar in i den traditionella IVF-mallen. Vet ni om de är positivt inställda till TCM eller gör de som de flesta svenska läkare, bara fnyser åt det?