• Bengalen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Stort grattis till spraystart Zinfandel! {#emotions_dlg.flower} Skönt att det löste sig med sprayen. En dryg vecka till sen tänker jag haka på dig med behandling på CFC. Jag ska dock köra korta.

Skytten: Jag håller tummarna för att ditt lilla embryo fortsätter att dela sig till imorgon så att det kan bli FET då istället.

Mamman030: Grattis till många ägg idag!

Trevlig helg allesammans!

• Bengalen
    Sunseed skrev 2012-03-23 20:43:26 följande:
    Vad kul att du också är på gång snart igen. Jag ser fram emot att följa er!
    Tack! Det känns lite smått nervöst. Jag har inte gjort någon IVF sedan oktober 2009 så det är 2,5 år sedan nu. Resultatet då var ju allt annat än lysande så det ska bli spännande att se om 2 års TCM har gjort någon skillnad.
  • Bengalen

Skytten! Grattis till lyckat FET! Vad kul att det ändå blev något ändå. Glad Nu har du allt gjort mig grymt nyfiken på vem det var du såg i väntrummet...

Tuvalina: Jag var ju i samma sits som du, att jag inte har ägglossat i denna cykeln. Fick utslag på ÄL-stickorna men sen blev det inte mer, men tro det eller ej så gav kroppen sig på ett nytt försök, så på dag 34 var det minsann dags för ägglossning. Nu är jag på dag 38 och väntar mens till nästa helg ungefär. Skönt att veta lite bättre när jag kan räkna med att mensen kommer. Så här lååååång cykel har jag aldrig haft innan.

• Bengalen
    Tuvalina skrev 2012-03-24 18:28:57 följande:
    Aha, Bengalen, intressant med ägglossning på dag 34 ja... så blir det ju om den inte varit innan kanske. Lustigt det här, de säger ju att man ägglossar ca 10 av 12 ggr på ett år men jag har haft regelbunden mens de senaste åren. Kanske livmoderslemhinnan växer till sig ändå och jag får en blödning. Det verkar så på mina flytningar faktiskt...
    Intim fråga Bengalen, men hur var dina flytningar när du inte fick mens och sedan ÄL istället?
    Jag hade inga flytningar då när jag fick utslag på stickorna runt dag 18 men sen kom det eggwhite-flytningar från dag 30 så jag hade mina aningar om vad som var på g. Hur är dina flytningar/har varit under cykeln?
  • Bengalen
    Tuvalina skrev 2012-03-24 19:56:05 följande:
    Min temp har nu gått upp en tiondel till de senaste dagarna. Så nu tempar jag runt 36.8 och 36,9 varje morgon. Om jag inte haft ägglossning, då kanske den inte alls skulle vara så hög över huvudtaget kanske? Hm...
    Det låter ju onekligen som att du har haft ägglossning ändå om tempen har fortsatt att stiga. Det är inget ovanligt att man antingen missar LH-stegringen eller att man inte har så mycket att det ger utslag på stickorna. Du för inte ner dina temperaturer i ett diagram? Lättare att se och kunna tolka i så fall. Kan varmt rekommendera Fertility Friend.

Vi 4: Tack för dina tankar! Ja, det är så skönt att det blev ägglossning ändå. Nu ska jag på akupunktur igen på tisdag. Min akupunktör har haft semester i 5 veckor så det var länge sedan sist men jag har fortsatt att boosta min kropp med FSH-sänkande örter, allt för att IVF:en ska gå så bra som möjligt. 
  • Bengalen

Linköping: Fy så orättvist! Äntligen ett plus och så blev lyckan så kortvarig. Stor kram! Hjärta

Miss Boring: Jag beställde tid för en första konsultation via CFCs hemsida. www.copenhagenfertilitycenter.com/

Precis som Vi 4 säger är det bara att beställa alla journaler via mina vårdkontakter. Man loggar in via bankid eller motsvarande. För oss tog det bara ett par dagar så fanns dem i brevlådan. Hur smidigt som helst.

• Bengalen

Oj vad ni har skrivit idag... Här gäller det att hänga med. Flört

Vi 4: Man kan aldrig överdosera progesteron. Kroppen tar bara upp det den behöver. Inte brukar du väl ha problem med fallande temperaturer i lutealfasen?  För i så fall kan det bero på progesteronbrist och då skadar det ju verkligen inte att tillföra lite extra.

Fjällsippen: Usch vad det låter hemskt med alla dina biverkningar efter Levaxinet. Vad ligger ditt TSH-värde på? Jag tjatade mig till Levaxin för ca 2 år sedan trots att läkaren just varnade mig för att det fanns risk att jag skulle få alla dessa biverkningarna eftersom mitt TSH enligt honom inte var för högt. Dessutom sa han att man ska vara försiktig med Levaxin för har man väl börjat ta det får man fortsätta resten av livet. Jag tog det bara ett par dagar, lägsta dosen innan min akupunktör avrådde mig från att fortsätta då jag med min "sjukdomsbild" istället skulle trigga upp kroppen ännu mer på högvarv än vad den redan gick. Enligt honom behandlade han mig precis tvärtom med örtmedicin mot vad Levaxinet gör och att det i sin tur skulle göra att min kropp kom i balans. Detta har helt klart lyckats då jag har nu har ett lägre TSH-värde.

Myran: Jag förstår dina tankar precis. Vi stod också vid ett vägskäl där läkarna avrådde/förbjöd fortsatta IVF-försök pga att vi så sällan kom ända till ET. Nu efter att ha gjort även en fullgången ÄD har jag trots det inte lyckats släppa tankarna helt på ett genetiskt barn. Vi ska ju nu ge oss på ett nytt IVF-försök inom kort trots att det är 2,5 år sedan vi la hela IVF-grejen bakom oss, men jag försöker att se detta försöket som just ett försök. Funkar det inte bättre nu efter 2 år med TCM så går vi tillbaka igen till ÄD:en. Då känner jag att jag i alla fall har gjort allt jag kan och sen kan jag släppa den där malande tanken om utifall att...
    Det är inte lätt att råda någon, det är ju helt individuellt när man känner sig redo att gå vidare men har ni ork och ekonomi så varför inte prova en IVF till och sen får det i så fall vara nog därefter. Då tror jag det är lättare att acceptera situationen.

mamman030: Grattis till ruvarstatus!

• Bengalen
    Zinfandel skrev 2012-03-22 11:06:18 följande:
    Finafina: jag har och läser gärna den boken, jag återkommer ofta till den eftersom den är så lättläst! Min lilla kinesiska akupunktör ger inte örter eftersom de är olagliga att ta in i landet (livsmedel) och de som finns här tycker hon inte är samma sak. Men jag hade gärna haft det, särskilt kelp skulle jag tydligen tagit. Det har jag hittat här men som sagt, inte samma sak.
    Nu har jag äntligen varit hos min akupunktör igen som har haft semester i 5 veckor. Glad
    Jag var bara tvungen att fråga om det här med att det skulle vara olagligt att ta in örter och det var tydligen inte sant. Det är inte det minsta olagligt utan anledningen till att tex Dr Lin inte använder sig av örter är ren lathet. Det kräver att akupunktören har en assistent som kan blanda örterna då det är väldigt tidskrävande,både att blanda men även hela processen att tillhanda hålla örter. Dessutom är förtjänsten minimal då riktiga kvalitetsörter kostar väldigt mycket att importera. För en påse örter som jag får för en vecka betalar min akupunktör ca 200:-. Det enda som är förbjudet är om man vill ta in vissa animaliska "örter" från utrotningshotade djur som tex tigerben, men inga seriösa akupunktörer använder sig av sådant nuförtiden.

Många akupunktörer använder sig istället av kinesiska piller men dessa ger inte på långa vägar samma resultat som riktiga örter gör. Tillhanda håller man inte örter kan man ju dessutom ta emot desto fler patienter. Jag vet att tex Dr Nie i Stockholm har ett helt gäng med patienter samtidigt och det är klart då tjänar hon ju desto mer, men hur seriöst är det egentligen, men framför allt hur bra blir resultatet. 

Min akupunktör kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan hålla på med kinesisk medicin utan att använda sig av örter. Givetvis om det handlar om en tennisarmbåge eller liknande som bara behöver behandlas med akupunktur men inte annars.  

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?