Zinfandel skrev 2012-03-22 11:06:18 följande:
Finafina: jag har och läser gärna den boken, jag återkommer ofta till den eftersom den är så lättläst! Min lilla kinesiska akupunktör ger inte örter eftersom de är olagliga att ta in i landet (livsmedel) och de som finns här tycker hon inte är samma sak. Men jag hade gärna haft det, särskilt kelp skulle jag tydligen tagit. Det har jag hittat här men som sagt, inte samma sak.
Nu har jag äntligen varit hos min akupunktör igen som har haft semester i 5 veckor.
![Glad Glad](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Jag var bara tvungen att fråga om det här med att det skulle vara olagligt att ta in örter och det var tydligen inte sant. Det är inte det minsta olagligt utan anledningen till att tex Dr Lin inte använder sig av örter är ren lathet. Det kräver att akupunktören har en assistent som kan blanda örterna då det är väldigt tidskrävande,både att blanda men även hela processen att tillhanda hålla örter. Dessutom är förtjänsten minimal då riktiga kvalitetsörter kostar väldigt mycket att importera. För en påse örter som jag får för en vecka betalar min akupunktör ca 200:-. Det enda som är förbjudet är om man vill ta in vissa animaliska "örter" från utrotningshotade djur som tex tigerben, men inga seriösa akupunktörer använder sig av sådant nuförtiden.
Många akupunktörer använder sig istället av kinesiska piller men dessa ger inte på långa vägar samma resultat som riktiga örter gör. Tillhanda håller man inte örter kan man ju dessutom ta emot desto fler patienter. Jag vet att tex Dr Nie i Stockholm har ett helt gäng med patienter samtidigt och det är klart då tjänar hon ju desto mer, men hur seriöst är det egentligen, men framför allt hur bra blir resultatet.
Min akupunktör kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan hålla på med kinesisk medicin utan att använda sig av örter. Givetvis om det handlar om en tennisarmbåge eller liknande som bara behöver behandlas med akupunktur men inte annars.