IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Inanna68; Börja genast med Levaxin! Du ska ligga på maxmax 2.0 i TSH. Lite hjärtklappning får du ta ;)
Inanna68; Börja genast med Levaxin! Du ska ligga på maxmax 2.0 i TSH. Lite hjärtklappning får du ta ;)
Vilken dos har du på tabl hemma Inanna68?
Inanna68; Nä ta 50 mikrogram dagligen, du måste ner fort, gör inget om du handlar under 1.0 i TSH för när du blir gravid måste du ändå omgående öka upp dosen. Trust me, jag är i branschen, utan att säga mer ;)
Inanna68; Klart du gör! Kör halvvägs om inte annat, 25 varannan dag och 50 varannan dag och så kollar ni TSH och fT4 om 4 v. Det är mkt bättre att du ligger i nedre referensområdet än över 2.0. Jag är ganska övertygad om att min första IVF och följande FET sket sig pga okontrollerad sköldkörtel. Denna gång pressade jag ner TSH till under 1.0 och nu är jag gravid.
Inanna68; Fint! Gå då till annan kunnig läkare som vet att kvinnor med fertilitetsproblem, kvinnor med missfall i bagaget och kvinnor som är gravida ALLTID ska ligga på ett TSH om max 2.0. De läkarna finns ;) Lycka till med allt och jag följer den här tråden med spänning!
Vi4; Ja du, alla läkare har inte koll men chansen är större hos en ung ST-läkare på en vårdcentral, en sån är bäst uppdaterad. Har du riktigt tur så hamnar du hos en läkare som har personlig erfarenhet ;) då kan det inte gå snett. Men här pratar vi sköldkörteln, TSH-värde och ev TPO-antikroppars inverkan på fertilitet. I ämnet "binjureutmattning" gör du nog bäst att vända dig till, i det ämnet, specialintresserad läkare för det är för flummigt (om du ursäktar) och skapar ingen allians med läkaren du nämner det för. Superenkel beskriven sammanfattning HÄR; www.internetmedicin.se, uppe i högra hörnet skriv hypotyreos, läs under Tyreoidea och graviditet.
Vi4. Vilka värden undrar du vad de står för? Beror på vilket lab som analyserat men antingen anti-TPO, TPO-ak eller TPO- antikroppar :)
Linköping68; CFC har TSH-gräns på 2.0 för att få inleda beh där men det var kanske gyn på den mott du pratade med?
Vi 4; apropå TSH, Levaxindoser, fertilitet och graviditet så tycker jag det finns en käck enkel sammanfattning på www.internetmedicin.se, skriv hypotyreos i sökfältet uppe till höger, sen ser du/ni rubriken Tyreoidea och graviditet, klicka där och kolla. Under rubriken Tidigare känd hypotyreos med tyroxinsubstitution så står det bl a just att östrogenbeh i samband med IVF får TSH att sticka uppåt. Det har jag själv erfarit, värdet kan öka från 5 på kort tid så bäst är att göra en Levaxindosökning relativt omgående för det tar också en stund före värdena når steady state. Personligen framhåller jag ett TSH-värde på
Hälften försvann...Jo, personligen framhåller jag ett TSH-värde på