IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Men är det nåt fel på sidan?! Nu försvann texten igen?
Men är det nåt fel på sidan?! Nu försvann texten igen?
Tack Zinfandel! Det jag avslutningsvis försökte säga/skriva ovan var att det är denna länk jag hänvisar mina läkarkollegor på VC för dem att förhoppningsvis läsa och följa. Oavsett specialité så är det definitivt somså att kunskaperna inom detta lilla endokrin-område kan variera stort så jag resonerar då att om de bara följer dessa enkla riktlinjer så blir det inga uppenbara större käppar i hjulet. Personligen strävar jag efter TSH på under 2 för dem som planerar/önskar graviditet.
Skytten Hej! För att värdera provsvaren är steg 1 att veta att det finns minst 2, ja kanske 3 olika analysmetoder (i princip olika apparater) och dessa har relativt skiftande referensområden. Jag gissar att dina mätvärden är med TSH referensområde 0.4-3.5 och fritt T4 med ref 8-14. Enligt dessa ligger du strålande! Det viktigaste värdet är TSH, som helst ska ligga under 2 före, under och efter graviditet. Det andra värdet, fritt T4, hänger med TSH upp och ner så du behandlar aldrig en patient gnm att bara titta på fritt T4, snarare räcker TSH-värdet. Vidare har du inga TPO-antikroppar och det är i sammanhanget kanske det mest positiva! Dina symtom talar varken för under- eller överfunktion i sköldkörteln/ämnesomsättningen. Trust me.
MissBoring; frittT4-värdet kan bli missvidande lätt ngt förhöjt om du tog Levaxin (= T4) strax före provtagning men TSH-värdet kan du lita på och det värdet är ju ändå det viktigaste och det värde som vi läkare styr Levaxindosen utefter. Men kolla du om värdena så blir det inga tveksamheter för dig.
Men Zinfandel; Mina erfarenheter av alla hundratals provsvar jag bedömt och ordinerat Levaxin utifrån har inte talat för några missvisande TSH-värden om Levaxin togs 24 eller 2 h före provtagning. TSH-värdet är inte så känsligt. Det jag fick lära mig från en endokrin-guru för flera år sedan är att man faktiskt skulle kunna ta hela veckodosen Levaxin på en och samma gång utan att det skulle bli särskilda fluktuationer. Snabbare än så går det inte. Det är Fritt T4 värdet som skulle kunna bli (lätt) missvisande.
Boe: de jag har träffat med PUPPP har inte genomgått IVF så jag tror inte det är vanligare hos oss men mitt underlag är litet :) typ 3 patienter. Men det är såpass ovanligt och min uppfattning är att det ger en VIDRIG klåda! Då har jag hellre mina åderbråck i underlivet...Tycker synd om dig! For what it's worth!
Skytten: jag tror liksom du att du har klåda på underbenen efter rakning och INTE pga levern! Jag har likadant och för att slippa den ska du smörja med kortisonkräm (helst grupp 3 typ Elocon) efter rakning så brukar det aldrig dyka upp/försvinna. Eller smörj nu.
Hej Fjällsippan! Jag tror inte att du nödvändigtvis har biverkningar av Levaxin, så fort känner kroppen inte av hormonet och särskilt inte i en så låg dos. Ge inte upp den tabletten! Halvera tabletten och ta i några dagar till och se.
Men Sunseed, jag kan inte tolka det som att hysteroskopi ingår i basutredningen på hemsidan du hänvisar till? Undersökning av äggstockar och livmoder mha ultraljud via slidan är väl inte samma sak som hysetroskopi där det stoppas upp ett grövre rör in via livmoderhalsen?
Men det går snabbare att få tid för kontrastundersökning via den tunna katetern och du är inte ens sövd (alltid risker med narkos). I väntan på hysteroskopin som du nu ändå är remitterad för/till så kan du ju höra om den förstnämnda undersökningen (som ingår i basutredning i Stockholm) går att få till kvickare? Jag försöker, trot eller ej, hjälpa dig.