• Soligor

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Germany; börja du redan nu med Levaxin. Steady-state nås först efter 6-8 v men bättre börja nu än sen, alltid uppnår du nåt. Det är ju lite individuellt men med TSH- värden mellan 2-2.5 brukar Levaxin om minst 50 mikrogram krävas för tillräcklig sänkning, så fjutta inte omkring med 25 är väl mitt tips.

• Soligor

Ja du Germany. Ovilliga och ovilliga, det beror på vilken läkare du träffar. Förskrivning av Levaxin, liksom allt annat som sker via vården, ska gå att motivera i journaltext. Likaså provtagning. Be din läkare kolla om TSH samt anti-TPO om inte kollat förr. Ett lägre TSH men med positiva anti-TPO kanske kan övertyga din läkare (som jag skrev till hemulen). Och Hemulen; menar du att din husläkare sa att ok kolla prover med dennes vetskap om att du ämnar börja äta nätinhandlat Levaxin?! Hur oseriös är inte han/hon?

• Soligor

Germany; jag säger också suck! Kan du inte byta läkare? Det tycker jag att man/alla ska göra vid missnöje, finns ingen anledning att harva vidare med en läkare man inte är nöjd med. Beträffande det du skrev i tidigare inlägg så är jag fullt medveten om att det finns mer eller mindre bra läkare, ja somliga riktigt usla. Det skäms jag för. Ditt TSH-värde på 1.8, när togs det? Flera månader sedan? År?

• Soligor

woo; du har rätt. De flesta primärvårdsmottagningar, privata såväl som landstingsbedrivna, ställer inte upp på bekostnad av provtagning som en fertilitetsklinik i Sverige eller utomlands ordinerat, som led i aktuell behandling. På "min" vårdcentral är det så enligt ett beslut för flera år sedan. Tanken med detta är att fert-kliniken tar saftigt betalt för sin behandling och att då all provtagn ism denna ska ingå i priset och ej tas från skattefinansierade pengar. Detsamma gäller t ex de som genomgår överviktsoperation privat, där klinikerna testar att skicka remiss till primärvården för uppföljande lab, direkt kopplad till operationen. De tar bra betalt för op men tar inte riktigt ansvar för kostnaderna efteråt. Den aktuella fert-kliniken kan lätt lösa detta genom att ordna med lab-remiss med sitt kostnadsställe, så kan patienten ta provet närmare hemort, men de vill inte stå för denna kostnad helt enkelt.

• Soligor

MissBoring; jag kan inte svara säkert på den men deras s.k samarbetsgyn i Sverige ska kunna göra så. Den gyn-kliniken får extra betalt för att utreda och hjälpa till vid och kring assisterad befrukting så det är från deras pott som pengarna ska tas men de hänvisar säkert också bort sina patienter till primärvården för att på så vis kapa sina kostnader men det är helt fel. Som vården i Sverige ser ut i dag så ska ni se varje mottagning och klinik som ett litet företag där varje utgift tittas på för att på så vis inte hamna på minus. Detta gör att patienterna helt fel hänvisas hit och dit för att ingen vill stå för notan. Om i stället det fanns en peng som följde med patienten så skulle vården i Sverige vara betydligt mer trivsam för alla och främst gagna patienten!

• Soligor

Trist men samtidigt positiv läsning Zinfandel! Det trista är uppenbart o det positiva är givetvis din beundransvärt positiva inställning nu och tidigare! Du lyfter alla som behöver bli så här i detta forum, i denna IVF-värld. Och visst skulle man mer än något annat önska att alla som blivit gravida mha assisterad befruktning skulle slippa behöva vara med och uppfylla den där förhatliga missfallskvoten

• Soligor

Enya; STORT GRATTIS till er lilla prinsessa!!! Så härligt att du träffade en så handlingskraftig kollega  så att det inte lämnades NÅT åt slumpen! Jag är dig hack i häl. Hoppas jag. Hitcher; Säger som föregående talare - åk till gyn-akuten! Sitter mest svampinfektioner i väntrummet, mer akut än så är det inte där  Ditt case är typiskt nåt gör dem. Undvik en fredag dock. Satt själv en sommardag i 7 jävla timmar en fredag för att ytterligare en gång få en tom hinnsäck konstaterad.

• Soligor

Bengalen; jag har 2 oöppnade kartonger Gonal-F i kylen. Exp 08-2012 så jag behöver dem inte. Vill du ha dem?!

• Soligor

Hej Vi4; jag skulle gissa att den extern tillförda progesteronhalten inte ackumuleras i kroppen men det är väl en dosberoende fråga. Hur stor dos tar du? När jag hade Progesteron mic 400mg x 3 så minns jag inte direkt ökande besvär men jag kände däremot en solklar skillnad mellan IVF'erna när embryot inte bet jmf när det bet. Flummigt svar. Kanske annan har mer kött på benen i frågan Jag håller tummarna!!!

• Soligor

Vi4; kollade upp Crinone i FASS - blev dock inte så mkt klokare! För min del var skillnaden den att mina ömma bröst försvann pang bom ca 10 dagar efter ET och då visste jag att det inte funkat. Det var som om kroppen plötsligt blev "helt normal" igen. Andra gången så kände jag istället tidigare än så att det funkat, det tydligaste tecknet var att jag blev så andfådd vid trappgång, testade svagt positivt redan rd 8 som bekräftelse men sen gick jag och klämde på brösten flera ggr per dag i flera veckor för att känna att de ff ömmade Men det här med progesteronbiverkningar och tidiga graviditetssymtom är och verkar ju vara väldigt individuellt och skiftande så det är lurigt att jämföra sig med andra tror jag. Personligen så kände jag bara en solklar skillnad. Likaså kände jag ganska tidigt att FET'arna ej tog.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?