• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Fjällsippan skrev 2011-12-30 23:16:31 följande:
    Jag fick samma instruktioner från min klinik. Om man är IVF-gravid i Stockholm och 40+ så får man inte ens gå över tiden i en vecka; så var det i alla fall 2008. Men det kanske är ändrat nu.
    Man får inte gå över en vecka om man blivit spontant gravid heller om man är över 39. Personligen tycker jag inte man borde gå över tiden över huvudtaget, då moderkakan blir gammal med tiden. Min moderkaka med Tusse fick förkalkningar och det hade förmodligen att göra med min ålder även om det sker med yngre mammor med. Egentligen borde alla förlösas i vecka 37. Det sa jag till min läkare och hon var väl beredd att hålla med fast det är ju så att många får problem med moderkakan redan i vecka 32 så frekventa UL är väl det bästa!
  • Tuvalina
    Fjällsippan skrev 2011-12-30 23:50:23 följande:
    Jag håller helt med. Jag förstår inte den här "snålheten" med UL och kontroller, och det är ju otroligt glest mellan UL'en i slutet på graviditeten! Jag var kopplad till spec-mödravården och fick därmed ett extra UL, men fy vad jag var orolig ändå.

Jag läste att du börjar få ont över äggstocken; jag brukar få det när jag börjar bli nedreglerad. Så hoppas att det är en sådan känning som du har; och att du slipper cysta. När ska du på nedregleringskontroll?
    Jag har sprayat i åtta dagar nu. Ska skicka in ett blodprov när tre veckor gått med full dos. Men ska ringa så fort de öppnar efter juluppehållet och fråga när jag ska ta det där blodprovet egentligen för den tid jag har på pappret är uträknat utifrån spraystart den 28 dec men nu började jag ju spraya den 23 istället. Så jag ska kolla med de helt enkelt.

De går efter provsvaret och ger mig vidare instruktioner via tel om sprutstart och mindre dos med Synarela. Men om de misstänker en cysta så får jag nog komma dit på VUl kanske... vet inte. De sa att det kan bli en cysta och det har ni här några sagt också att om det blir det så punkterar de den vid ÄP. Jag är dock lite orolig då jag fått för mig att en cysta också kan ställa till det att IVF:en blir inställd/uppskjuten...

Kan tyvärr inte svara på din fråga om allergistudien, men jättebra att du anmält dig ju!! CFC verkar ju helt suveräna!
  • Tuvalina
    Vi 4 skrev 2011-12-31 10:15:05 följande:
    Annef, tack snälla för tips och bra information! Jag ska kolla upp det, funderar på om den finns receptfritt...Vi åker förbi apoteket nu innan vi åker bort över helgen. Önskar er alla ett gott nytt år!  Förhoppningsvis med massor av plus och nya trådbebisar!

Tyvärr är pevisone receptbelagd. Men min läk rek canesten med och den är fri att köpa utan recept. Satsa på den!
  • Tuvalina

Mia69, mycket tråkigt att höra om resultatet med ditt VUL. Jag vet inte vad jag ska säga. Det klart man hoppas men jag tror du gör rätt i att inte hoppas för mycket. Jätte jättetrist!!

Ego: Jag undrar om det ska komma en blödning efter man sprayat ett tag med synarela när jag började på cykeldag 1, någon som vet det?

• Tuvalina
    Vi 4 skrev 2012-01-02 18:24:02 följande:
    Mia, usch så tråkigt, varma kramar till dig, så bedrövligt jobbigt att gå och vänta också Jag har tyvärr lite erfarenhet av att "gå coh vänta på mf", i mitt fall blev det dock min son. Den gången gjorde jag vul i v 9 och de sa att det var alldeles för litet för tiden, ca 3 v för litet, hjärtat slog dock. Jag fick vänta i 2 v på nytt vul. Det första läkaren sa när jag kom tillbaka var att direkt när vi hade kommt ut ur rummet så hade hon kommit på att hon läst fel i tabellen, så det var rätt storlek för tiden. (varför kunde hon inte ha ringt och besparat oss två veckors sorg?). Men hon sa att hon tyckte det "rörde sig för dåligt" och att det nog skulle bli ma "eller ett missbildat barn" ändå. Jag gick till annan läkare och gjorde nupp och allt såg helt normalt ut. Detta är nu vår son.

Jag tror att min graviditet stannat av, jag är nu i v5+4 och alla symptom är extremt svaga (om ens några), första veckan hade jag ordentliga symptom, med kvällströtthet, illamående, ömma bröst och spänd livmoder. Jag har haft starka symptom mina tidigare graviditeter, men är jag inte ens kvällstrött. Så jag tror att det stannade av för några dagar sedan.   Inget att göra, mer än att vänta. Jag avskyr att vänta...
    Jag läser att du tror att din graviditet stannat av. När är det meningen att du ska göra VUL? Kanske du sagt det innan men måste fråga.

När jag var gravid med Tusse så kunde flera dagar gå utan att jag kände mig gravid. Men det klart du har en intuition och av erfarenhet så tror jag mycket på den hos oss kvinnor, men men... ibland kan den ha fel.

Vansinnigt knäpp läkare som inte ringde upp er och medd att hon läst fel. Vilka nötter det finns!
  • Tuvalina

Zinfandel - helt fantastiskt att läsa om Atenresan och er uppstart där!! Varmt varmt lycka till!! Håller me alla andra att det ska bli jättespännande att följa er IVF nu!!

Jag har ätit doxyferm och Flagyl nu i tio dagar och fått svamp igen!!! Ahh. Men jag har Fluconazol att ta så jag tänker att jag gör det om grav testet är neg nästa vecka...

• Tuvalina

Har ju diskuterat det här lite tidigare och kommit fram till en logisk förklaring att om man börjar spraya på dag 1 i cykeln så hinner det inte bli någon slemhinna som bildas och som man blöder ut på dag 14 som det gör när man börjar spraya på dag 21 i cykeln.

Jag började spraya Synarela på dag 1 i menscykeln och har nu på dag 14 fått en blödning, någon som varit med om det? Någon som har en aning om vad det kan bero på?

• Tuvalina

Det kanske jag som oroar mig i onödan. Men är det inte konstigt att det står överallt att man ska få en blödning om man börjar spraya på dag 21 men det står inte om det skulle uppkomma om man börjar spraya på dag 1. Ingenstans kan jag finna någon info om detta! Inte finns det någon att ringa heller...

• Tuvalina
    Bengalen skrev 2012-01-05 18:53:34 följande:
    Jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll om du blöder så länge du inte har börjat med hormonstimuleringen/sprutorna, för då har du ju inte börjat bygga upp en ny slemhinna. När du är helt nedreglerad ska slemhinnan var tunn så det kvittar liksom om du blöder nu.

När ska du börja med sprutorna?
    Tack för att du svarar Bengalen!! Jag ska ta ett prov den 16 januari för att se om jag är nedreglerad sen ska jag väl börja den 18 jan med sprutorna.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?