• Tuvalina

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-12-12 22:03:28 följande:
    Det råder delade meningar om man kan förbättra äggkvaliteten men visst kan man förbättra fertiliteten. - rökning, alkohol, sömnbrist, socker, mycket koffein + dhea, 7-keto, GI säger en del, Inositol, kanske kortison enl ny studie, mycket frukt & grönsaker, mindre mjölkprodukter säger en del, bidrottniggele, rosenrot, akupunktur, zonterapi, sol & D-vitamin, motion, folsyra, fisk, mycket sömn och många skratt :))
    Ja, men det var så jag tänkte också att fertiliteten kan man ju göra mycket åt men äggkvaliten... hm... ja, det är mycket man inte vet.

Enya70, vad roligt att höra om er lilla bebis som verkar så frisk! Det gläder mig att höra att de erbjuder sån organscreening, kollade de moderkakan då också kan tänka?
  • Tuvalina
    Victoria71 skrev 2011-12-13 09:45:30 följande:
    Kära vänner! Ni som tittar in här idag - kan ni ge mig råd om huruvida man kan skynda på sin mens? Jag har nytt datum för hysteroskopi på tisdag nästa vecka och då måste mensen var slut. Den skulle kommit igår men jag har bara spottings än så länge. Jag KAN inte missa det här datumet också - jäkla helvete. Vet ni om det finns något man kan göra för att kroppen ska komma igång? Vila? Sporta? Äta mkt fibrer? 

- 2012 ska sannerligen bli ett bättre år, Tjorven! Det gäller alla här inne som ännu inte fått någon lite bäbis! -  
    Massera som tusan med fingret på punkt under fotknöl på utsidan av foten och mellan pekfinger och långfinger där benen möts i handen. Kanske kan hjälpa...Det är zonterapipunkter för menstruation.  Sex kanske också kan hjälpa för att få det att sätta igång...
  • Tuvalina

Skytten, jag har fått först 150 mg fluconazal (tror det är samma som diflucan) och sen ska jag äta 50 mg fluconazol i sju dagar. Vet att man inte ska äta det NÄR man är gravid men jag frågade läkaren mycket noggrant om tabletten kunde minska fertiliteten och hon påstod att det skulle den inte göra. Tvärtom så skulle svampinfektionen vara sämre för min fertilitet och det tror nog jag med och det av flera orsaker.

• Tuvalina
    Zinfandel skrev 2011-12-13 17:55:00 följande:
    Piewh, nu har jag läst igenom dagen!!

Inanna: brunt blod/flytningar är oftast ingen som helst fara - rött blod är det inte alltid heller men större skäl till oro.

Vi4: intressanta staplar & diagram!! I like Skrattande Kanon att ta med dem och visa upp!!

Ang svamp & UVI så kan båda påverka fertiliteten och det är viktigt att behandla även mannen eftersom man skickar det mellan sig, och antibiotikakur på anitbiotikakur på kvinnan leder bara till resistens och oftast ännu mer svamp. Nu vet jag att du Tjorven & din man har behandlats båda men alla ni andra. Det fins en antibiotika som heter Amoxicillin som ofta används i USA i detta sammanhang med mycket goda resultat. Det är mycket viktigt att behandla före IVF, särskilt eftersom en del av våra mediciner också kan ge svamp. BV ska ni se till att få testat uppe på livmodertappen, nere i slidan behöver det inte finnas nåt. Man tar testet med en lång bomullspinne så långt uppe som möjligt. Många gyn tror dessvärre fortfarande att det räcker med ph-prov & luttest, som min fd gyn. Han poängterade med stolthet att han minsann gjort det i 35 år sedan med positivt labbtest i min hand kan ni tro att jag talade om för honom att han borde hållit sig uppdaterad under de 35 åren...

Mia & Katte...?! 
    BV... står det för bakteriell Vaginos?  Hänger inte riktigt med nu... menar du att de rek. amoxicillin mot svamp? Eller menar du att det tas mot UVI (verkar troligt mot UVI).

Jag blir helt olycklig av min svamp. Var idag i Falun och vi ska börja IVF behandling den 28 dec och idag såg läk. en äggblåsa på 24 mm. Alltså har jag ägglossning vilken dag som helst och kan knappt ha sex trots fluconazolbehandling. Jag frågade henne, hon är spec. läk. på könsmottagningen gällande att smitta mellan varandra med svamp. Hon sa att kvinnan smittar mannen men mannen kan inte smitta kvinnan sen tillbaka. Vem ska man tro på?

Jag får ta och ringa henne i morgon tror jag.

Skytten, när du tar diflucan efter mens, hur stark dos tar du då? Tar du en tablett i månaden?

Jag vill så gärna få ordning på svampen innan behandlingen. Min läkare på kliniken sa inget om svampbehandlingen, att den skulle ha någon neg. inverkan på IVF behandlingen, hon sa inget om själva svampen heller. Känner mig aningens förtvivlad just nu...
  • Tuvalina
    oceanney skrev 2011-12-14 19:11:47 följande:
    Inte jag heller. I början av graviditeten fick jag nypa mig i brösten för att lura mig själv att jag hade ömma bröst. Inte växte de särskilt mycket heller. Skrattande

Samma här, Kändes knappt alls i brösten och de växte inte mycket heller.

Tack Turlid för ditt stöd. Jag gör så här nu att jag tar hem flukozanol från jobbet och ger till min sambo. En 150 mg dos så tar vi nog död på dem bakterier som han har

Jag fortsätter själv med flukanazol några dagar till ägglossningen och sen låter jag bli och använder pevisonekräm istället.

Kära alla, här i tråden. Hoppas ni håller hoppet uppe!

MissBoring, blir jätteledsen för din skull. TD på min födelsedag var det ju!!
  • Tuvalina
    Enya70 skrev 2011-12-14 21:57:57 följande:
    Det stämmer precis det 8:e ruvningen på 10 fulla IVF försök (två uteblivna ET, och inga FET). Och jag var hos Ludmila i juni och avslutade antibiotikakur för BV (utan symptom) i juli och blev gravid i augusti.

Blir imponerad av din koll! Och tack för grattis. Nu njuter jag faktiskt för fullt .
    Vad härligt att höra om din graviditet!!

Vad åt du för antibiotika för BV?
  • Tuvalina
    myran6801 skrev 2011-12-15 13:53:07 följande:
    Maryhe, tack för stöd. Chansen finns, men jag är rädd att mina ägg har nått sista förbrukningsdag. Det är väl det läkarna försöker få mig att inse. Jag har ju aldrig fått några fina embryon och det är ett tydligt tecken menar de.
    Vad har du för värde på AMH? Det är ju inte endast det värdet som ska styra enligt flera läkarutlåtanden. Det är flera faktorer som ska spela in. Fy, jag blir så ledsen att läsa hur du blivit bemött. Jag tycker också du ska få en chans. Kanske har jag inte hela bilden för mig. Men det måste ju vara något hon grundar sina utlåtande på, mer än ett lågt AMH?
  • Tuvalina
    MissBoring skrev 2011-12-15 14:34:58 följande:
    Åh Myran en stoor kram till dig!!

Slemis, varför måste ni vänta till april??

Jag ringde min klinik imorse och frågade om jag fick ta testet idag istället för imorgon och hon sa att det gick bra, en dag mer eller mindre spelade igen roll. Skönt för idag fick jag va själv när jag skulle testa och imorgon hade jag haft mamma i faggorna och det hade blivit jobbigt. Hon behöver inte fler motgångar just nu.. och precis som jag trodde så va det tomt i lilla rutan!! Gråter
    Fy, vad tråkigt Har ni några i frysen? Kanske redan frågat... det är lite mycket här... så jag är lite vimsig.

KRAM
  • Tuvalina
    woo skrev 2011-12-15 20:49:13 följande:
    Hej ni tjejer i denna otroligt varma kunniga tråd.
    Klampar in här lite ofint är igentligen bara i (45 och planerar IVF)... men smygläser här Skäms
    Eftersom ni alla här igentligen skulle kunna sitta i Svenska Akademin med er samlade kunskap samt att sammanhållningen ni har är fantastiskt!!
    Har en fråga är kass på detta med listor osv men kan vi på nåt sätt hjälpas åt att göra en "MICHELIN GUIDE" tillsammans med bra GYNi vårat avlånga land  vad dom kan bistå med m.m?
    Varför jag frågar är att jag idag blev så arg av läsa hur Myran blev behandlad av en som ska vara samarbetsgyn!!!
    Vad säjer ni kan vi hjälpas åt att göra en sådan? 
    Är ni andra trådar känner ni nån i nån annan tråd IVF ÄD Renbågs m.m  låt oss hjälpa varann?!

Kram på er Hjärta
    Låter bra!! Jag känner just nu inte till någon gyn som jag kan rekommendera. Men det finns många här som gör det!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?