• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Skruttefia skrev 2010-09-23 08:41:04 följande:
    turlid - jag blev ju gravid efter FET. Fick inte någon specifik gravidchans för FET jämfört med ET, utan bara infon att ca 80% av de nedfrysta embryona överlever upptining (på Sophiahemmet, statistiken kan skilja sig något mellan de olika klinikerna).

Häromåret publicerades en vetenskaplig artikel om att just FET-barn var "friskare" i genomsnitt än övriga IVF-barn (och "vanliga" barn). Förmodligen pga det krävs mycket av de embryon som ska klara både nedfrysning och upptining
    Tack för ditt svar! Det låter lovande. Lycka till med ruvningen.
  • turlid70

Vilken bra nyhet Inanna! Vad glad jag blir för din skull! Detta var en riktig bra födelsedagspresent.

Jag har också märkt att ÄL kommer allt senare med åren, bara den kommer så gör det inget.

Min blödning har inte utvecklats til någon mens än utan slutat i princip helt, funderar på om det spotting, man vill ju hoppas in i de sista, dumt kanske. Tänkter inte testa imorgon, man blir så nedslagen, väntar till på lördag.

• turlid70
    oceanney skrev 2010-09-23 21:04:42 följande:
    Inte testa förrän lördag? Nu vill vi ju veta! :) Håller alla tummar och tår! Glad

Vad använde du för test? Det är ju väldigt olika känslighet på dem. Spottings och blödningar i början är ganska vanliga.  
    Tack! Ingen test blev det idag, vågade inte, men hade lite rosa-brun klad igår kväll igen, nu är det tort igen, nästan ialla fall. Testar imorgon i vilket fall och försöker att inte bli förkrossad, en flaska vin har jag i beredskap.
  • turlid70
    Inanna Li skrev 2010-09-23 20:03:19 följande:
    Jag är så glad, tack! Bättre sent än aldrig. Det blev en bra födelsedagspresent att slippa proppa mig full av hormoner som man måste inför stimulerad FET och vänta en hel månad till. Jag har ju fått vänta sen juni redan ...

Tänk om din blödning bara var en spotting eller en nidis! Håller tummarna för det! Kanske du testade minus för tidigt. Vad underbart om det skulle vara så!

Om jag blir glad så jag störtgråter för en efterlängtad ÄL undrar hur det blir efter ett positivt gravtest Glad?
    Du anar inte, jag gråter redan bara när jag drömmer om att det skulle kunna bli så.
  • turlid70
    Barfota skrev 2010-09-23 22:07:40 följande:

Hej! Har skrivit lite i tråden ”Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis”, men känner att detta är tråden för mig;) Är 39½ och har en son på 4 år. Vi har försökt få ett syskon i över 1 år, men jag har inte blivit gravid. Jag är normalviktig. Min menscykel är 28-35 dagar och jag har ägglossning enligt teststickor. Var hos gynekolog den 16/9. Äggstockar såg normala ut enligt henne. Hade 6-8 omogna äggblåsor på höger sida, på vänster hade hon svårt att se. Fick här om dagen brev om att proverna visade normala värden på äggstocksfunktion och sköldkörtel. Ringde dit och fick (efter viss tvekan!) de exakta siffrorna som var: FSH 7,8. LH 5,9. Sköldkörtel S-fritt 12 (normal 8-16). TSH 0,60 (normal 0,40-4,0). Någon som har några kommentarer om värdena? Maken ska lämna prov och sen ska vi få besked från Linnékliniken i Uppsala om ivf.

Barfota, välkommen! Inanna svarade dig på en del av dina frågor. Din TSH verkar okej, men bör kanske höjas något. S-fritt vet jag inget om men på mig har de tagit T4 som låg lite låg, då jobbade TSH hårdare och låg på 3,5. Dessa värden har injusterats med levaxin ock ligger idag på TSH=1,8 och T4=12. Man brukar ta AMH också som pekar på äggreserv, som ska ligga över 0,7 för att påbörja en IVF behandling.
  • turlid70
    dallas skrev 2010-09-23 20:23:32 följande:
    Hej allihop, jag är inte 40 år ännu men fyller 38 i maj nästa år, jag undrar lite vilka kliniker som gör IVF på oss "äldre" funderade på Carlanderska i GBG men fick höra att man som äldst fick vara 38. Kan det stämma verkligen??? Hade föredragit att göra det i Gbg´s trakten men går det inte så går det inte.
    Jag har gjort IVF innan via landstinget och fick en dotter i dec 2008 och vill verkligen försöka igen(för naturligt verkar inte funka alls tyvärr)
    Dallas, välkommen hit! Alla 40+/-5 är välkomna hit. 38 år det är ingen ålder, man får vara upp till 43 på vissa privata kliniker och inte minnst i Göteborg.
  • turlid70

Jag kände på mig igår kväll att det skulle gå åt h-e. Fick en liten blödning till då och sen ganska stark mensvärk. Testade ändå imorse och vågade inte kolla på stickan. Efter ett tag sa gubben "Du får dricka vin ikväll om du vill." Han trodde kanske att det skulle tröstaGråter. Nu är mensen igång och en ny kamp förberedes.

• turlid70

Tack för trösten. 38% att lyckas med FET på ett ägg låter ju mycket bra, om ägget klarar upptinning antar jag. På färsk försök med 2 ägg fick vi oddsen 34%, med 1 ägg 22%. Det är större chans att lyckas med FET alltså? Blir lite gladare faktiskt.

Mens h-e vägrar att bryta ut, så less på det här Skrikandes, hoppas det sätter igång snarast.

• turlid70

Vi har 2-, 5- och 6-dagars i frysen. Troligtvis ostim FET men inte på den här mensen, jag ska naturligtvis ringa och tjata att få göra direkt, men tror inte vi får det.

Har slutat med vaggisrana from idag. Ska käka rosenrot och dricka grapefrukts juice istället, ett hemma försök innan FET.

Akupunktur, är det värt att prova, har någon erfarenhet av det? Hur många behandlingar och hur mycket kostar det?

• turlid70
    Inanna Li skrev 2010-09-25 11:13:59 följande:
    Jag fick veta igår att jag ska sätta in min första frysta blastis på onsdag eftermiddag och jag känner mig ganska nervös. Jag har ju tre blastocyster i frysen så någon borde ju överleva. Det som känns konstigt är att jag ska sätta in den på cykeldag 29 (en dag som jag vanligtvis brukar få mens på även om de senaste cyklerna varit 30 och 31 dagar). Men då jag fick ÄL på cd 23 denna månad så borde ju min BIM inte ske förrän dag 34-35 (om man räknar med en lutealfas på 11-12 dagar i mitt fall).

Jag vill verkligen inte få mens för tidigt. Jag har progesteronvagitorier hemma som jag ska ta från FET-dagen för att förhoppningsvis förlänga lutealfasen.

Så nu hoppas jag bara att jag blir en av de 38 av 100 som lyckas Glad!
    Vad roligt! Kan du ta en vaggi natten innan FET för säkerhetsskull?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?