• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Jag är så arg och less på mig själv Skrikandes Jag måste ha haft ÄL mån-tis, men när jag testade igår kväll så fick jag svagt utslag vilket ju räknas inte  som ÄL enligt specen. Jag måste ha testat för sent helt enkelt. Ingen som helst känning av ÄL just nu. Åh, varför testade jag inte i måndags också, jag missade hemförsök denna månad, är så ledsen Gråter.

• turlid70
    pp08 skrev 2010-10-06 14:16:55 följande:
    turlid70: mys med mannen idag! Utslaget på testet är ju precis innan själva ÄL, som sker inom de 48 timmarna efter utslaget. Kanske ett ägg vandrar fortfarande ner........(eftersom du hade fortfarande svag utslag igår kväll).
    Jag vet, men vi skulle myst på igar kväll senast, för att det var igår jag kände starkt att det lilla ägget vandrade ner. Det enda som väger upp nu är att jag troligtvis kommer få min mens snabbare och göra FET lite tisigare. Man får vara glad för det lilla.
  • turlid70
    oceanney skrev 2010-10-06 16:26:21 följande:
    Brukar du få utslag på ÄL-stickor? De första månaderna jag testade fick jag bara svaga utslag så jag trodde att jag hade testat för sent. Sen visade det sig att jag i princip aldrig (endast två gånger på ett år) får fullt utslag. Och de flesta "normala" har inte ägglossningen varje månad, endast cirka 10 gånger per år. Säger inte så för att oroa dig utan tänkte att du kanske inte behöver gräma dig och stressa i onödan. Såg att du ska göra FET snart - när vi väl bestämt att vi skulle göra IVF så struntade jag helt i kalendrar och eventuella ägglossningar och njöt fullt ut av att inte bli stressad över att eventuellt ha missat en högst eventuell ägglossning. Den där känslan och stressen av att man känner att man schabblar och inte försöka sitt yttersta varje månad är hemsk! Hoppas du förstår något av mitt svammel.. :)
    Tack du, det känns verkligen bättre att höra det. Fick inget utslag igår så att nu är det bekräftat att jag missade äl som troligtvis var i tisdags då jag trodde att den var på g. Jag skulle ha testat i måndags och myst på senast i tisdags, men nu är det för sent och jag bara hoppas att det en tom ÄL som du säger, fick faktiskt inget förvarning med flyttningar, antagligen pga behandlingen månad innan.

Jag får utslag på äl stickorna om jag inte slarvar och sist prickade vi faktisk äl och jag blev gravid för ganska precis ett år sedan, fick MF då. Nu har det gått nästan ett år efter det och jag börjar känna mig mer och mer desperad att månaderna bara flyger iväg. Skällde ut maken igår för att han visar inget intresse för mina tider utan lägger allt ansvar på mig. Det kanske skulle gått bättre om vi båda var med på att följa upp. Inte hans fel egentligen, men det känns bättre att få angagera honom lite mer.
  • turlid70

Jag gjorde landstingsförsök (gratis) och jag hinner inte fler då jag fyller 40 om dryggt 3 veckor om inte kliniken gör ett undantag och "bjuder" oss på ett försök efter jag har passerat deras gräns då jag svarade så bra på första behandling. Dumt att hoppas, men jag ringde till kliniken och frågade de om vi skulle få göra ett färskt försök till nu på den här mensen för att hinna innan den tråkiga 40-gränsen och skjuta upp FET försöken till senare istället. För att för göra FET får man vara äldre än 40 men inte för att göra färskt. Barnmorska lovade att fråga deras chef om de kunde göra ett undantag i vårt fall och skulle återkomma senare idag. Man försöker ju på alla sätt och vis.

Nästa försök ska vi betala själva och det ska vi göra i Uppsala på Akademiska eller CvL, där kostar det dryggt 22000 kr tror jag, billigare än på Sophiahemmet i Stockholm t.ex. Pengar får vi skrapa ihop på något vis.

• turlid70
    annikapannika1 skrev 2010-10-07 11:42:45 följande:
    Vi har betalt allt själva utom utredningen. Vi tar av sparpengarna just nu, få se om de räcker eller om vi får låna av bank eller föräldrar.

Jag hann fylla 39, som är den magiska gränsen, innan remissen hann skickas. Lite dumt av oss att vänta som vi gjorde, men vi missförstod och trodde kvinnan inte fick vara äldre än 39, alltså att chansen fanns kvar tills dagen innan man fyller 40 typ.

Konstigt att det inte kan vara samma regler i hela Sverige.
    Det är hur dumt som helst att vänta så länge, men gjort är gjort och det går inte att göra om tyvärr om inte någon av er har investerad i en tidsmaskin. Jag hyr gärna den i så fall :))
  • turlid70
    dallas skrev 2010-10-07 11:16:46 följande:
    Jag hoppas dom gör ett undantag!!!!

Nu har jag bokat in nybesök t Carlanderska 17/11 skall vi dit på konsultation! Det gäller att vara ute i god tid -det känns som man är ett steg närmare syskonförsök då iaf, hihi
    Bra att ni är på gång!

Vi fick då inte göra ett färskt försök innan vi använder klart vår frysta embryon. Efter det är jag 40+ och då är det kört för fler gratis färska försök. Känns jobbigt, men jag ändå är glad att vi fick chansen att göra ett försök överhuvudtaget. I Finland och Frankreke tror jag får man göra subventionerade färska försök tills man fyllt 42 år. Varför kan inte Sverige, med sin teknologi som är bäst i världe, ha samma åldergräns som grannländerna är obegripligt och ledsamt.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2010-10-08 22:27:30 följande:
    Tack för välkomnandet ! Jag har precis gjort en hel IVF och testade negativt för ett par veckor sedan, och äl tycks vara konstig den här månaden (har testat med äl-test fram till dag 17 utan stegring), så vi har bestämt oss för att skjuta på FET till nästa månad. Men ikväll fick jag äl-känning, så det får bli hemmaförsök istället.

Skriver in mig på  listan:
    Lycka till med hemma försöket!

Jag har ju också fått minus för ca 2 veckor sedan efter vårt 1 IVF, men jag fick ÄL tidigare istället än jag trodde jag skulle få denna månad. När jag tänker efter så var det exakt 4 veckor efter jag tog ÄL-spruta och jag har 28-29 dagars menscykel, så att det var nog min egen slarv som gjorde att jag missade ÄL denna månad, för att jag riktade mig på mensen istället som verkligen var konstig denna månad. Nästa ÄL kommer ca 1 november, då fyller jag 40, våre kul att kroppen ger en present till sig själv just då utan att krångla. FET blir strax efter det. Längtar dit.

Jo, en tips att ta till om du vill. Jag dricker grapefruktjuice och käkar rosenrot vissa månader (då jag kommer ihåg att handla grejerna :o)) from första mensdagen tom ÄL och jag tror faktiskt att jag får tydligare ÄL då. Jag har läst om det här här på FL och det funkar på mig tycker jag.
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2010-10-09 08:58:59 följande:
    Uppdaterar med var jag bor.
    På måndag har jag sprayat två veckor så jag hoppas få flytta ner "ett steg". Hur lång tid tar det tills man får ett svar på om man är nedreglerad och hur många dagar kan det ta innan man kan börja spruta efter 2 veckors sprayande?
    Man lämnar blodprov på morgonen och får svar på em. Har du fått din mens så räknar dem att du är nedreglerad och inte tar något blodprov. I så fall du borde kunna påbörja spruta snart, men hör med kliniken hur dem har planerat för dig. Jag fick spraya i dryggt 3 veckor för att passa in i deras planering, en vecka mer än jag behövde egentligen pga köer.
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2010-10-09 13:06:35 följande:
    Det kan vara krångligt att hitta ÄL efter misslyckat ET/FET. Hoppas att du får en fin ÄL-40-årspresent !  Min ÄL kom idag...på cykeldag 20. Så sen ÄL har jag aldrig haft. Men vi siktar in oss på hemmaförsök den här månaden. Läste tillbaka i tråden att du ska prova hemmainsemination. Vad för slags "slang/snabel" har du satt på sprutan? Jag provade igår (för första gången) med vanlig spruta och det kändes som den inte kom in ordentligt, men det verkar väldigt krångligt att få in en lång slang på rätt plats också? Efter åratal av misslyckade hemmaförsök känns det som att det är läge att prova något nytt.
    Vi provade endast en gång med bara spruta utan slang, jag blev inte gravid då. Månaden efter körde vi på som vanlig igen och jag blev gravid (fick MF dock) så att efter det använde vi inte sprutan fler gånger. Jag vidareutvecklade sprutan dock, för att inte förlora månaderna då min man skulle opereras, så jag tog en bit slang av mjuk plast från jobbet, den trädde min man på sprutans lilla snabel efter att värmt slangen på något sätt för att den var smalare än sprutans snabel och gick inte att trä på. Men som sagt använde vi inte sprutan fler gånger än. Jag funderar att hitta på en position när vi sexar som kan kanske hjälpa istället.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?