IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Det gick bra! 1:593 spalten var 1,5 mm. Hon såg ingen orsak att gå vidare med FVP. Skriver mer sen. Sitter på ett fik och äter kladdkaka.
Det gick bra! 1:593 spalten var 1,5 mm. Hon såg ingen orsak att gå vidare med FVP. Skriver mer sen. Sitter på ett fik och äter kladdkaka.
Nu sitter jag vid en dator, lite lättare att skriva då.
Det var ett mycket bra besök idag och jag blir så ledsen när jag återigen läser Turlids inlägg om hur du blev behandlad. Bebisen ville inte riktigt vara med, inte visa nackspalten från sin bästa sida. Men hon passade på att kolla en massa andra saker som hjärta, magsäck, urinblåsa, näsbenet. Tittade i nästan en kvart sen sa hon att jag skulle gå lite fram och tillbaka i korridorer för att se om han (nej jag vet inte om det är en han eller hon men kallar han han) skulle vrida lite på sig.
Tittade igen, ingen bra vy på nackspalten. Hon ville kolla med VUL istället. Hon bad lixom om lov och nästan om ursäkt men va 17 har man gjort IVF har man ju gjort några VUL så det är ju en baggis. Läkarna på Carlanderska bara trycker ju upp staven men hon var försiktigt "känns det bra" och la en filt över benen på mig. Skön omtanke!!
Bebis ville ändå inte visa sin nackspalt. Hon "juckade" med staven och jag tryckte på magen. Hon passade återigen på att kolla att allt såg okej ut. Tydligen är näsbenet en viktig detalj när det gäller kromosomavikelser så den kollade hon igen. Hjärtslagen skulle mätas oxå. Fick höra dom! Tillsist la han sig rätt och hon kunde mäta.
Datorprogrammet tog hänsyn till att det var en IVF och hon ville veta datum för när embryot frystes. Enl. längden på bebisen är jag i 13+1 idag. Men enl klinikens BF är det 12+5. Hon poängterade att det var viktigt för uträkningen att det var bebisen längd idag som fick styra uträkningen men BF kommer inte ändras. Fick en utskriven rapport som vi gick igenom tillsammans. Hon förklarade alla siffror noga och hade tålamod med mig när jag frågade säkert tre gånger vilka siffrorna skulle vara för att hon skulle rekomendera FVP. 1:200 och lägre sa hon att det rekomenderades att göra FVP.
DS 1:593
Tris 18 1:47911
Tris 13 1:112786
Innan jag åkte dit bestämde jag mig för att jag ska lita på vad hon säger. Säger hon att jag inte behöver göra FVP så ska jag lita på det. Men nu när jag är hemma och sitter och läser så blir jag så osäker ändå. Det är ju bara siffor. Det är bara en sannolikhetsberäkning. Det är inga fakta. Det är inga bevis. Örrk...
Ursäkta att det blev så längt och bara om mig. Jag är bara så glad (om än fortfarande lite nervös) över ett mycket bra besök idag. En stor kram till alla som behöver det!
Kalimero, det var ju finfina siffror! Jag hoppas så innerligt att du lyckas denna gång!!!
Jessica, så tråkigt att det inte tog sig... Skytten, jag skulle på fest och ett par dar innan ÄP var jag tvungen att köpa ett par snygga byxor. Jag var så svullen att jag nästan fick köpa en storlek större än vanligt. Thule, mycket intressant med din kompis i Tyskland. Perfa att ha en sådan kontakt!