-
Om ni vill ha mig kvar är jag gärna kvar och rapporterar om graviditeten. Jag har hållt mig lite låg för jag vet ju såklart själv hur jobbigt det kan vara när "alla andra" blir gravida och hur ledsen man kan bli av att se en gravidmage.Zinfandel skrev 2011-09-24 14:59:10 följande:Det är så synd att många som blir gravida bara slutar höra av sig här, ni som lyckats stanna gääärna kvar, vi behöver er!! Vi vill ha er kvar!! Jo, jag förstår att man går vidare från träsket när man lyckats men det var väl Turild eller Katte som sa IVF har blivit en så stor del av livet så det är inte bara att släppa. Jag vill gärna att ni är kvar, vill ju följa er hela vägen
-
Ska försöka hitta en lagom nivå!Zinfandel skrev 2011-09-26 08:55:11 följande:Vi vill absolut ha er kvar, ni är ju våra vänner och våra förebilder! Men man kan vara lite diplomatisk och finkänslig, man behöver inte rub it in your face, om du förstår vad jag menar
-
Här är min blastocyst. Eller vad dom sa var min. Dom kanske delar ut samma bild till alla för vi blir så glada över att få en bild!!!
Nu måste jag jobba...
En stor kram till alla som behöver en! Och en extra kram till Maryhe, jag är så ledsen över att du inte fick behålla graviditeten. -
Jag igen... Har tydligen uppenbara problem att koncentrera mig på jobbet idag... Ville bara påminna om att det är i kväll TV-serien om barnlöshet som det pratats om tidiagare i tråden börjar. På ettan klockan 20. http://svt.se/2.162226/
Kul (eller nåt) att ni oxå hört att det är vanligare med killar! Då var det inget jag bara drömt.
-
Zin, du är inte kurator eller liknande? Du skriver så bra. Stödjande och ledande lixom.Zinfandel skrev 2011-09-26 15:50:17 följande:Slemmis: det som har skrivits till dig är i all vänmening och du kan inte lasta oss för din oro. Alla bär den på olika vis och hanterar den därefter. Det är ingen av oss som glömt nåt under denna resan och vi hjälper & stöttar så gott vi förmår. Glöm dock inte att du har en speciell situation som ingen av oss andra har, därför kan det vara svårt att råda. Eftersom du följer vår tråd så vet du att de flesta av oss lägger kopiösa mängder tid på att söka info, läsa medicinskt fakta, studera forskning, leta nya behandlingar och ta reda på hur saker & ting fungerar. Det är ett ständigt jagande på att finna rätt metod & kunskap. Jag lärde mig tidigt att kunskap är trygghet & makt, det är enda sättet att slå sig fram i en sån utsatt och sårbar situation som denna. Kunskap är också kontroll, ett effektivt sätt att hantera oro & nervositet men om du bryter ihop så vad gör det..? Det är väl mänskligt? Jag kan fortfarande inte råda dig vad som händer imorrn - för jag vet inte vilket typ av möte det är och vi passerade utredningen och vände oss direkt till en IVF-klinik. Lycka till imorrn
Slemmis, Jag har vänner som gått både på Sahlgrenska och Carlanderska. Jag har bara gått på Carlanderska. Mina vänner säger att det är milsvidd skillnad på hur det går till på Sahlgrenska och Carlanderska. Därför har jag tyvärr inget att tillföra utöver vad de andra redan skrivit om vad som kan komma att hända i morgon. Det jag kan säga att alla är nog mer eller mindre nervösa. På sina olika sätt. I våras gjorde jag min sjätte återföring. (Allt är relativt så om det är många eller inte låter jag var och en bestämma...) På nåt sätt kan jag ju tycka att jag då borde ha lärt mig att det kan gå bra och det kan gå åt skogen . Och lärt mig acceptera båda delarna. Jag var så fruktansvärt nervös innan återföringen att jag nästan inte ville göra den. Jag satt och skakade i väntrummet i väntan på VUL några dagar innan själva återföringen. Ville kräkas Jag mådde så dåligt psykiskt sett. Även veckorna till TD var verkligen skit.
Jag vet att det är inte det man vill höra men ibland bara måste man bita ihop och göra saker, hur nervös man än är. Att ta ett steg i taget och inte fundera så mycket på "tänk om" och "vad händer då" är något jag kämpat för att lära mig under IVF-tiden. Min man har bankat in det i skallen på mig. Ett steg i taget. Det hjälper att tänka ett steg i taget.
Nu sitter jag här, gravid. Tänk om (fast så skulle jag ju inte tänka ) om jag inte hade gjort återföringen i våras!?!
Bestäm dig för att gå dit med öppna sinnen. Lyssna till läkaren. Fråga alla frågor. Kommer det upp frågor sen skriv ner dom, ring eller fråga vid nästa möte. Få en gråtatack om du behöver, dom har garanterat sett det förut. Krama din man. Gå dit! Ta ett steg närmare en graviditet. Lycka till! Det kommer att gå bra! -
Tack, rodnar lite... Det är svårt att skriva ibland tycker jag. Jag är ofta för ärlig så jag blir plump. Eller för välmenande så jag blir patetisk...Enya70 skrev 2011-09-26 21:12:14 följande:Fantastiskt bra skrivet No Ka Oi! Jag tycker det är du som är rena kuratorn.
Slemmis - jag kan bara hålla med No Ka Oi och önska dig all lycka till imorgon.
Kramar
Själv såg jag inte programmet igår. Spelade in det. Mina föräldrar var på besök. Ska titta en annan dag. -
Zin (tror jag det var) lärde mig PUPO - Pregnant Until Proven Otherwise när jag skerv detsamma som du!!! Och om man tänker på tiden fram till TD som "nu är man så nära gravid man kan vara" så tycker jag att det går lite lättare i alla fall.Victoria71 skrev 2011-09-27 15:28:43 följande:Hej, jag är en språknörd och undrar över termen 'ruvning' - finns det något annat ord? Tycker det är så himla fult. Jag är verkligen ingen höna. Har dock inte hört något annat ord och stor omskrivning blir ju också svår att förstå när 'ruva' är så etablerat.
-
När jag var hos BM för ett par veckor sen fick jag en lapp med en massa telnummer. Om jag känner att jag behöver hjälp ska jag ta mig till Anetanalenheten/Akut MVC under dagtid. Och gynakuten övrig tid.turlid70 skrev 2011-09-27 21:48:44 följande:Till akuten menar du? Vilken vecka var du i då? Jag är i v23 bara så att det kanske inte är så konstigt att känna mindre visa dagar, men man längtar så efter varje tecken.
För nån vecka sen höll sig Gossen ovanligt stilla ett helt dygn. Skitjobbigt... Dan efter var det som vanligt igen men hade det inte varit det hade jag i alla fall ringt och frågat.
Slemmis, bra att mötet gick bra! -
Tuvalina skrev 2011-10-05 20:47:17 följande:Ja, det är helt och hållet obegripligt att det inte kan göras fler UL i Sverige. Jag fattar inte det heller. Hur kan överläkaren på sjukhuset här i Gävle uttala som hon gör, t.ex. i tidningen där vi blev intervjuad så sa hon att det inte finns någon som helst anledning att göra fler UL sen hade reportern gjort en notis i artikeln om att UL kan vara farligt för fostret vilket de påpekar ideligen att det inte är... hm...Ja, jag hoppas verkligen fler får upp ögonen nu. I vårt fall är det ju verkligen så att vår son hade kunnat räddas om det gjort en undersökning på moderkakan och i vecka 33 verka väldigt bra att göra sånt... jag tror nämligen då det börjar hända saker. Moderkakan börjar förändras osv...
Det är jättebra att få dina perspektiv från Frankrike. Skulle vara intressant att se statistik på antalet döda i magen/år i Frankrike.Det är så galet sjukt att det ska behöva vara såhär... Vad jag läst mig till (har inte frågat min BM än) så här i Göteborg får man gå över tiden i tre veckor oavsett om det är IVF eller "vanlig". Och inget UL i vecka 32. Jag blir så förbannad när jag läser att det ska vara så stora skillnader bara för att man bor på olika ställen i samma land!!! Vård, skola omsorg ska vara lika!!!!Nu Syskon skrev 2011-10-05 21:29:46 följande:Den BM jag gick hos när jag väntade dottern sa att alla som är gravida genom IVF erbjuds ett extra ultraljud i vecka 32 för att kolla moderkakans funktion. Jag trodde det gällde alla, eller det kanske bara är i Stockholms län.
Vad jag kommer ihåg så var det för att det vid IVF behandling är ökad risk för små barn pga dålig funktion i moderkakan därför fick man inte heller gå över tiden mer än max en vecka.
Detta är iallafall inte tillräckligt dock, särskilt inte om man känner av en förändring under graviditeten, då måste sjukvården ta ens intuition på allvar.
Nu var inget av ovan ett problem för oss då vi födde en 53 cm lång, 3,5 kg tung dotter i vecka 35. Alla som inte kände till att vi gjort IVF trodde vi räknat fel på en månad (Lite OT)
Det är mycket spännande i tråden nu!!! En stor kram till er som testat negativt. Och jag håller tummarna stenhårt för er, PUPO!!! -
Bra info! Nu hinner jag inte bli 40+ innan BF men jag vill verkligen inte gå över tiden med tanke på alla risker...Fjällsippan skrev 2011-10-06 09:29:52 följande:...och om jag inte missminner mig helt så låter man inte 40+:are gå över tiden i Stockholm; utan man rekommenderas igångsättning runt BF.
Grattis Mia!!